Два комби модела от компактния клас със солидни позиции на пазара
Новата Kia Ceed Sportswagon е оформена във Франкфурт, разработена в Рюселсхайм и се произвежда в Словакия. А при нас в Щутгарт тя ще се състезава с Skoda Octavia Combi.
Ето че Kia пуска на пазара новия Ceed Sportswagon – и какво правим ние в auto motor und sport? Естествено, без никакво забавяне насъскваме срещу новия модел първенеца при компактните комбита.
Да, тук сме много далеч от това да пипаме с кадифени ръкавици, понеже да се бориш за точки срещу Skoda Octavia Combi, съвсем не е шега работа. Въпреки че в скоро време ще бъде заменен, моделът продължава да държи успешно в шах конкурентите от своя клас – и както винаги, има шансове за победа. В един тест срещу С-класата от 2017 г. Octavia съумя да остане достатъчно близо до представителя на Benz при оценките на качествата, за да го изпревари в раздела за разходи.
Skoda Octavia: Качество (почти) като на Golf срещу цени на Skoda
Не е лесно чешкото комби да бъде победено при оценките за качества, понеже предоставя качество на Golf срещу цени на Skoda. Въпреки това Kia има шансове за победа в теста; все пак фастбек вариантът на Ceed се представи съвсем прилично срещу Golf и Astra, като победи модела на Opel и се приближи доста до VW. Kia Ceed Sportswagon струва в Германия 34 290 евро и с отчитане на оборудването е с 4000 евро по-евтина от Octavia. Дали това ще е достатъчно, за да изненада съперника и да отнесе победата в къщи?
Предоставеният от Kia тестов автомобил е напълно оборудвана върхова версия, за чието конфигуриране са достатъчни няколко клика: избор на един от деветте цвята (единствен Delux белият металик струва 200 евро допълнително), после трябва да решите дали вносителят да добави „висококачествена допълнителна консервация за моторния отсек и дъното на автомобила” за 110 евро – и това е всичко. LED светлините, темпоматът с радар, озвучителната уредба JBL, камерата за заден ход, датчиците за паркиране отпред и отзад, асистентът за мъртвата зона са само няколко от серийните компоненти в нивото Platinum Edition.
Kia Ceed: Качество (почти) като на Skoda срещу цени на Kia
Седалките, тапицирани с комбинация от естествена и изкуствена кожа, също са част от това оборудване. Наистина, те можеше да са монтирани и малко по-ниско, но в замяна на това предлагат функция за вентилация и електрическо регулиране на шофьорското кресло с памет за две групи настройки. Освен това седалките са приятно меки. Изобщо интериорът предлага малко поле за критика и по отношение на качеството е почти на равнището на конкурента. Окей, декоративните шевове по пластмасовото арматурно табло на Kia не са по вкуса на всекиго – но пък сме виждали и по-лоши дизайнерски хрумвания, нали така?
Както и да е, ергономичната концепция импонира с прегледност и високо монтиран осеминчов сензорен екран, който може да се управлява допълнително чрез физически бутони за директен достъп – важна възможност, която клиентите на Skoda губят при инфо-развлекателната система Columbus с 9,2-инчов екран с висока резолюция. В добавка Kia елиминира доста гатанки при работата с бордкомпютъра, който при използване на превключвателя за светлините или лоста за чистачките показва актуалното им положение.
Размерите: Повече пространство за багаж в Kia, повече място за краката в Skoda
Дългата 4,60 метра Kia е по-къса от съперничката си с почти седем сантиметра. Въпреки това зад електрическия заден капак ви очакват 15 литра повече пространство за багаж. А с двойния под, системата от релси, дистанционното освобождаване на задните облегалки, 12-волтовият контакт и разделителната мрежа за багажа товарното отделение е поне толкова гъвкаво, колкото в Octavia. С изключение на релсите чешкият модел притежава всичко това – плюс лампа в багажника, която може да се изважда и да служи като джобно фенерче.
Ако обаче ви се налага да пътувате отзад, ще предпочетете еднозначно модела на Skoda. На първо място, и тук седалките са също толкова удобни, а облегалките им са под сполучливо подбран ъгъл; и тук, и там са налице вентилационни дюзи и опори за лакти с фиксатори за напитки. Голямата разлика: средно за класа място пред краката в Kia срещу пространство като в Е-класа за пътниците на Skoda. Изразено с числа: 745 срещу 690 мм стандартно място за седене.
Skoda: Висок комфорт на возене
При движени по магистрала със 130 км/ч шумът от въздушните завихряния в областта на предната колона се чува само в модела на Skoda. Все пак тук възприятията за шумове са по-приятни – с по-малко звуци от ходовата част и по-приглушени от двигателя.
По отношение на комфорта на окачването предимството е на страната на Skoda, тъй като нейните адаптивни амортисьори (920 евро, не се предлагат за Kia) постигат осезаемо широк работен диапазон в различните режими. При Comfort автомобилът плавно изглажда неравностите по настилката, което работи добре на повечето германски магистрали. По междуградски пътища с много завои и повреди по настилката това вече невинаги е приятно, понеже меките реакции на окачването предизвикват клатене на каросерията. В режим Normal ходовата част, макар и малко по-стегната, задържа каросерията значително по-спокойна в завои или върху неравности. В положение Sport склонността към накланяне намалява в замяна на ограничения комфорт.
Ходовата част на Kia работи като конкурента в нормален режим – единствено преминаването през къси вълни или фуги става осезаемо по-грубо. Все пак обаче при по-енергично шофиране по второстепенен път Ceed се клати по-силно и като цяло не достига прецизността на Octavia – също и понеже нейната кормилна уредба е с една идея по-информативна.
Kia: Много добра работа на спирачките
При спирането корейката демонстрира сериозно превъзходство – защото 33,8 м спирачен прът при 100 км/ч далеч не са обичайни дори за автомобили със сериозни спортни претенции. Лошото за точковия баланс на модела е, че Skoda спира също добре (на 34,7 м) и ускорява по-енергично.
Субективно разликите в представянето на двата четирицилиндрови мотора се усещат по-слабо, отколкото внушават измерените стойности; едва при пълна газ те стават по-значителни. Радващо е, че нито Kia, нито Skoda страдат от спъващо турбозакъснение при ниски обороти. Skoda си изработва една допълнителна точка със своите по-прецизирани в някои ситуации настройки на трансмисията.
Вероятно най-голям дял за по-ниския разход на Octavia в теста имат системата за изключване на цилиндри и по-малкото тегло. Разходът от 7,4 л/100 км на чешкия модел е с половин литър по-нисък, което при 10 000 км пробег ще ви спести в Германия 77,50 евро.
Разходът на гориво е само един от многото оценъчни критерии, при които по-евтиният Ceed Sportswagon се доближава значително, но не съвсем плътно до високия стандарт на Octavia Combi. Защото опитната чешка състезателка владее автомобилния занаят в целия диапазон от предлагано място през задвижване до управляемост и комфорт.
Текст: Томас Хелманцик
Снимки: Ахим Хартман