Зад волана на новото издание на компактния модел на французите
Новото Peugeot 308 се откроява от основните си конкуренти и дори хвърля ръкавицата към представителите на премиум сегмента. Дали има основание да се надява на успех там?
През последните години Peugeot се оформи като един от малкото автомобилни производители в Европа, които запазват пълна моделна гама. Съвсем накратко това означава, че французите все още разполагат със седани, хечбеци и комбита като допълнение към вече станалите задължителни кросоувъри от всевъзможен размер. С пускането на чисто новия 508 преди няколко години Peugeot декларира ясно мнението си, че е твърде рано за пенсиониране на традиционните автомобилни форми, а с настоящото лансиране на следващото поколение 308 тази теза се затвърждава още по-силно.
Третото поколение на 308 пристига като първия електрифициран модел на Peugeot в европейския C-сегмент. Моделното име не се променя отново, както и при предшественика, тъй като 308 вече се утвърди като величина в един от най-динамичните класове на Стария континент. Това твърдение красноречиво се потвърждава от общия брой продадени машини 308, който към момента надхвърля 1,3 милиона. Добрата новина с пристигането на чисто новото поколение е, че то ще продължи да се предлага под формата на хечбек и комби, като ние успяхме да седнем зад волана на първия.
Новият 308 е допълнително доказателство за ангажимента на Peugeot да доставя нещо осезаемо различно от това, което е налично на пазара от страна на конкуренцията. Малко масови автомобилни компании в наши дни могат да се похвалят с толкова дързък дизайн, а драматичната естетика на новия 308 прави Golf, Focus, Astra и компания да изглеждат като предложения на по десетина години. Новият френски хечбек гордо носи ревизираната емблема на Peugeot, която стои в центъра на изцяло нов дизайнерски език спрямо предишния 308.
Всъщност, не можем да кажем, че новият 308 е красавец от пръв поглед. В екстериора се преплитат изключително много линии, които превръщат визията в отнемаща време за възприемане. Може и да не се влюбите в първите 5 минути, но колкото повече гледате автомобила, толкова повече нови и нови чупки ще привличат вниманието ви. Един дизайн, който може да ви изненадва всеки ден и да ви отваря нови теми за размисъл. Да не забравим, че всички тези “счупени” форми всъщност образуват един доста аеродинамичен автомобил с коефициент на челно съпротивление от едва 0,28.
Междуосието на новия 308 е с 55 мм по-дълго от това на предшественика. Навярно, ще кажете, всяка нова кола е по-голяма от тази, която замества, и това е така до голяма степен. Но при 308 увеличаването на дължината, което дава най-сериозно отражение върху пространството за крака на втория ред седалки, идва заедно с 20 мм по-ниска позиция спрямо пътя. Тоест, колата е малко по-дълга и малко по-снижена, което някак оставя положителните промени в размерите скрити от невъоръженото око, пропорциите се запазват до голяма степен и дори еволюират в по-спортно изглеждаща машина.
Интериорът на 308 не се усеща толкова революционно променен, колкото екстериора. Заслуга за това има последователността на Peugeot да продължи да надгражда “триетажната” концепция на кабината, особено в предната й част. Таблото мислено се дели на три зони - очи, ръце и тяло, като зад това маркетингово обяснение се крие вече познатото за Peugeot разположение на основните компоненти по управление на машината. Изпълнението е на още по-високо ниво отпреди - функции като триизмерен дигитален кокпит, скосен волан с възможност за подгряване, 10-инчов тъчскрийн дисплей в средата и избиране на предавка посредством бутон, издигат 308 в своя собствена лига в масовия C-сегмент. Но, както и преди, ергономията при това разположение на компонентите не винаги е оптимална. Или, по-точно, намирането на перфектната позиция зад волана понякога изисква повече време и заиграване, особено за хора с по-висок ръст.
Чест прави на Peugeot, че запазва гама от двигатели, в която откриваме дизелов агрегат. Лека-полека всички конкурентни фирми заменят добрия стар дизел с различни форми на електрифицирани бензинови мотори, но, казано съвсем честно, ефективността и динамиката на тези версии е доста съмнителна. 1,5-литровият HDI дизел е много балансиран, макар и леко дрезгав при студена работа, разгръща мощността си почти като атмосферен мотор и е особено икономичен. Въпреки тенденциите на останалите европейски пазари, очакванията на Peugeot за България са именно дизеловите модификации да продължат да бъдат най-търсени, особено при корпоративните продажби.
Ако обаче не говорим за фирмени флийтове, а за лични автомобили, то двете налични plug-in хибридни версии представляват една много интересна алтернатива на традиционните бензинови и дизелови двигатели. Да, цената им е по-висока, но при подходяща експлоатация, тоест - възможност за зареждане в домашна среда и чести градски пробези, тази разлика в цената може да се изплати относително бързо. Към това добавяме доста по-високата максимална мощност (180 или 225 к.с.), далеч по-добрите динамични способности и, не на последно място, възможността за до 60 километра пробег при нулеви вредни емисии.
Новият 308 е не просто преобразен визуално - особено отвън - но е и качествено нов продукт в сравнение със своя предшественик. Дизайнът може и да не се хареса на по-консервативната част от клиентелата, но спокойно можем да прогнозираме, че множество други хора ще са привлечени от смелия подход на Peugeot. По-важното обаче е, че всичко това е подсигурено от много висок скок в технологично отношение. Нещо повече - целта на Peugeot е да предлага 308 като алтернатива не само на мейнстрийм C-сегмента, но дори и да открадне клиенти от премиум аналога му, където откриваме модели като Audi A3, BMW 1 Series и Mercedes A-Class.
Закономерно с оглед на качествата и позиционирането на модела обаче идва и високата му цена. Да, базата е разумна - 40 773 лева за бензинов мотор, ръчна скоростна кутия и ниво на оборудване Active Pack. Но погледнете ли към plug-in хибрида и по-високите му нива на оборудване, трябва да подготвите около 80 000 лева. А цената на най-върхово екипираната машина, до която се докоснахме, беше 91 531 лева.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Много различен от конкурентите си и то по много приятен начин - така може най-бързо да се опише новото Peugeot 308. Ако визуалните характеристики на един автомобил не са високо сред приоритетите ви при покупка обаче, има и други добри новини - технологичната база, изработката и изобщо цялата мисъл инвестирана в модела са на много високо ниво. До такава степен, че с 308 марката хвърля поглед и към премиум средите - и то с право - но там клиентската база не е свикнала да вижда лъвската емблема от Франция. Може ли 308 да се намести сред доказаните немски конкуренти? Само времето ще покаже.
Текст: Ангел Сергеев