След 100 000 изминати километра моделът има всички основания да празнува удостояването с титлата най-надежден автомобил в историята на продължителните тестове auto motor und sport
На първи март 2013 г. угасва едната от късите светлини на Auris*. Не може да се каже, че крушката е изгоряла преждевременно – все пак автомобилът вече е изминал 98 805 километра. Последвалата смяна на лампата е самотният връх в ремонтната дейност по тази Toyota. Друго нямаше! Никога по-рано един автомобил не се е справял с маратонския тест с такава почти немислима надеждност, както го направи Auris. Това е толкова по-впечатляващо, защото моделът е екипиран с хибридна техника – тоест задвижваща система, която много производители се престрашиха да въведат с голямо закъснение.
Auris – за разлика от Prius – крие своята хибридна техника под стеснително скромна каросерия. Auris е автомобил, от който малцина ще се възхитят веднага, но който с времето става все по-убедителен. Разбира се, винаги е имало колеги, които виждат много повече стил в това да закъсаш на пътя с автомобил, носещ ярък италиански, британски, германски или френски характер, отколкото всеки път да стигаш безпроблемно до целта си, но... с Toyota. Ако обаче ви се е случвало да видите на аварийната лента някое семейство, измокрено до кости в ледения дъжд на февруарската нощ и осветявано единствено от мигащите сигнали на автомобила за пътна помощ, докато собствените ви деца дремят отзад в затоплената Toyota, сигурно вече цените високо незнаещия умора Auris.
Солиден интериор в Toyota Auris
Да, вярно е, че в сравнение с неговия интериор вътрешността на Kia Cee‘d например изглежда като емоционално обзаведено студио. Toyota мебелира компактния си модел, използвайки солидни и трайни материали. За изминатите 100 000 километра те не са загубили нищо от своята привлекателност, защото нямат нищо за губене. Това важи и за богато оборудваната върхова версия Executive, в която нашият небиещ на очи тестов автомобил се шмугна за първи път в подземния гараж на редакцията през есента на 2011 г. От малкото екстри, предлагани изобщо за Auris, избрахме лака металик и пакета Travel – в него са включени недотам убедителната инфо-развлекателна система със заплетена тъчскрийн навигация, трудно свързващата се разговорна уредба с Bluetooth и голям монитор, показващ изображението от камерата за заден ход.
Икономичен темперамент
Тъкмо с шофирането на заден ход започват особеностите на Auris, чиято задвижваща система сигнализира безшумно за готовността си след натискане на стартовия бутон. Бутаме с пръст малкото лостче на трансмисията в положение R – и автомобилът с четири врати се измъква от нишата за паркиране със силата на 60-киловатовия си електромотор. Ако натиснете внимателно десния педал, ще последва тишина – и плавно ускоряване. До скорост от 50 км/ч и разстояние 1,5 км Auris напредва с леко бръмчене и чисто електрическа тяга. Зарядът на акумулатора обикновено е достатъчен, за да прекосите на ток малко село или половин градски квартал и да се придвижвате в задръстванията на път за работа. Иначе електромоторът подпомага 1,8-литровия бензинов агрегат, ускорява автомобила по изкачвания или му помага да изпреварва по-бързо.
Всъщност Auris не позволява да бързате истински, защото моделът е замислен за кротко обикаляне из града или спокойни далечни пътешествия. При такива условия задвижващите агрегати са в пълна хармония, включват се и се изключват от силовия тракт незабележимо, постигайки оптимална ефективност. При особено сдържан маниер на шофиране са достатъчни 4,5 литра на 100 км. В един отделен тест за разход на гориво, при движение в град и по второстепенен път нашият хибрид точеше от резервоара си дори по-малко от един VW Golf VI 1.6 TDI Blue Motion, с което оправда големите финансови и сложните технически средства, вложени при неговото конструиране.
Бързото пътуване по магистрала обаче не е сред силните страни на тази Toyota – въпреки достатъчното място в кабината. На задвижващата система й липсват сили, планетарната трансмисия кара 1800-кубиковия мотор да се върти на високи обороти, а той започва да вие и бучи. Освен това консумацията на гориво може да надмине девет литра на 100 км. За целия 100 000-километров пробег средният разход беше 6,8 л/100 км, но това се дължи на високия дял на пътуванията по германски аутобани без ограничения на скоростта. За сравнение ще посочим, че този резултат на Auris е с 1,9 л по-нисък от отчетения при VW Golf VI 1.4 TSI (122 к.с.) с трансмисия с два съединителя. А когато изпитателите се осланяха повече на хибридния, ориентиран към ефективност характер на автомобила и се задоволяваха с максимално темпо от 130 км/ч, 5,5 л/100 км най-често се оказваха достатъчни.
Така задвижването на автомобила охлажда темперамента – както на водача, така и на Auris. Компактният модел с четири врати бездруго не обича динамичното шофиране по второстепенни пътища с много завои – дори и само заради слабата обратна връзка от волана и трудните за дозиране спирачки. Отначало Auris спира само чрез рекуперация – тоест използвайки генератора като спирачка, при което енергията се превръща в електричество и захранва акумулатора. Едва при по-силен натиск върху педала започва да спира същинската спирачна уредба. Други обекти на критика в тестовия автомобил бяха малко твърдото окачване, нестабилно закрепените според много от изпитателите предни седалки, както и многото вътрешни чупки в багажника поради обемистата батерия. При следващия модел, стартирал на пазара в началото на 2013 година, конструкторите от Toyota са успели да интегрират акумулатора, без да ограничават товарния обем.
На малките слабости при нашия тестов автомобил от първата серия противостои неговата безупречна надеждност. Тя е подсигурена и от къси интервали за поддръжка – сервизната книжка препоръчва проверка със смяна на масло на всеки 15 000 километра. Разходите за това обслужване възлизат в Германия на общо 1739 евро – два пъти повече, отколкото при Opel Astra Sports Tourer 2.0 CDTi (виж маратонския тест). Спирачните дискове и накладки се наложи да бъдат сменени сравнително рано, като се има предвид, че нямаше кой знае какви скорости за убиване. При това тази операция, извършена след пробег от 58 465 километра, излезе доста скъпа – 828 евро. Ето защо въпреки ниския разход и слабото износване на гумите разноските, които при Auris Hybrid не включваха никакви ремонти, възлязоха на соленичките 14,1 цента на километър.
Това е цената на вярната служба. И когато – невинаги обичаният, но постоянно оценяван високо – Auris за последен път се измъкна тихичко от подземния ни гараж, той вече се къпеше в блясъка на новата си слава.
ИЗ ОПИТА НА ЧИТАТЕЛИТЕ
Читателите на auto motor und sport споделят впечатления от практиката.
Много съм доволен от моя Auris Hybrid, изработката е добра, нищо не тропа. Дразнят ме единствено шумът на мотора при ускоряване и малкият багажник. Оборудването на версията Executive е добро, разходът е между 4,8 и 5,2 л/100 км.
Ханс-Юрген Кимпел, Манхайм
От юни 2008 г. сме изминали около 49 000 км с нашия Auris 2.2 D-CAT (разход 8,1 л/100 км). Повредите по автомобила са следните: След 15 802 изминати километра спирачките блокираха, наложи се да бъдат сменени задните дискове и накладки. След 28 430 км беше сменен левият ксенонов прожектор. След 29 605 км автомобилът беше изтеглен от фирмата за сервизната акция поради заяждащи педали за газта. Около 34 900-ия километър беше сменен десният прожектор, а след пробег от 36 339 км – и системата за миене на фаровете. Надяваме се, че до изтичането на гаранцията се е повредило всичко, което е можело да се повреди.
Волфганг Фенингер, Унау
От 2008 г. карам Auris 2.0 D-4D. Възхитен съм от неговата надеждност. Двигателят е мощен, консумира по 6,5 л/100 км. Ходовата част не е толкова спортно настроена, колкото при моделите на Audi или BMW, но все пак е възможен и по-динамичен маниер на шофиране. Автомобилът е тих, материалите и изработката обаче не са така съвършени, както при германските елитни марки. Високото качество на сервизните услуги допълва добрата картина.
Александер Ебнер, Билфелд
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изводът е ясен: това е най-надеждният автомобил, участвал досега в 100 000-километровия маратонски тест на auto motor und sport. Резултатът е показателен и за преднината на Toyota след 17 години серийно производство на хибридни автомобили. В това отношение нищо не променят нито краткият интервал между сервизните проверки, нито големите разходи за поддръжка. Ако се съобразявате със специфичния характер на хибрида, той ще ви се отплати с фина хармония на задвижващите агрегати и много добра ефективност. Само ако търсите динамика или съвършенство на комфорта и изработката, Auris може би няма да изпълни всичките ви очаквания.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Беате Йеске, Сандра Аннобамджум, Юрген Шоленбергер, Ханс-Дитер Зойферт
* В този тест участва хибридната версия на първото поколение Auris (E15), произвеждано от 2007 до 2012 г.