Първият ни тест с новото издание на бестселъра
Без значение дали човек е сред почитателите на Toyota Corolla или тъкмо обратното, не може да има спор, че този модел е важен за световната индустрия. Защото това е най-продаваният модел в историята. Още преди дванайсетото поред поколение на Corolla да стъпи на пазара, от неговите предшественици са продадени над 45 милиона екземпляра. Факт е, че всяко от изданията на японския компактен модел само по себе си представлява напълно различен продукт, така че ако трябва да погледнем по-строго на въпроса кой е най-продавания автомобил в историята, призът би могъл да бъде присъден и на „костенурката“ на VW, тъй като тя през всички десетилетия на производството си не е променяна кардинално нито като дизайн, нито като техника. И в двата случая обаче Corolla остава пред третия претендент за короната – VW Golf. Corolla се завръща в напълно нова форма – компактният модел, който успява в почти еднаква степен да се хареса на хората по целия свят, на всички континенти в продължение на повече от половин век, е готов за нови подвизи.
По-характерна външност
Новото издание на модела е базирано на т.нар. Toyota Global Architecture Platform, накратко TNGA, която вече познаваме от малкия SUV модел C-HR и от последното издание на хибридния пионер Prius. Клиентите могат да избират между три основни варианта на каросерията – динамично ориентиран хечбек, класически седан и функционално комби. Първата ни среща с модела беше със седан в предпоследното най-високо ниво на оборудване Luxury и заимствано от Prius хибридно задвижване със 122 конски сили. Скоро ще се постараем да ви запознаем и с впечатленията си от другите модификации на модела.
Първото, което трудно може да остане незабелязано в новия модел, е оформлението на предната част. То е почти дръзко за сдържан модел, за какъвто сме свикнали да приемаме Corolla. Отстрани на съвсем тясната радиаторна решетка с хромирана лайстна са разположени характерно присвити светлини с изострен контур, а предната броня се откроява с голям вентилационен отвор. Специфичните вертикални елементи в предната броня, наподобяващи бумеранг, са подчертани с хромиран елемент и в малко по-различен вариант могат да бъдат открити и в задната част на автомобила. Силуетът със снишена предница и повдигната, заострена задница, както и относително изобилната хромирана украса, по някакъв начин навяват асоциации с предназначените за американския пазар седани на концерна Toyota, което всъщност е доста ярък отличителен белег на фона на конкуренцията на Стария континент.
Високите нива на оборудване включват приятен микс от меки пластмаси, пиано лак и кожа. Седалките с ръчна настройка осигуряват добро ниво на странична и лумбална опора. Вътрешният простор е на типичното за класа ниво. Багажният обем от 361 литра не е особено голям, но това в известна степен е резултат от интегрирането в пода на акумулаторната батерия.
Тъй като от Toyota взеха фундаменталното решение да не предлагат дизелови двигатели в по-голямата част от моделната си гама, включително за Corolla, фокусът съвсем логично е насочен към хибридите. Освен добре известната система с 1,8-литров двигател и ефективна мощност от 122 к.с. моделът е наличен и с напълно нов двулитров мотор и 180 к.с. системна мощност. Вероятно с оглед на очакванията купувачите на седана да са сравнително най-консервативно настроени, засега той се предлага единствено с по-слабото хибридно задвижване или с атмосферен 1,6-литров ДВГ (1,2-литров с турбопълнене при другите каросерийни варианти), а по-мощният хибрид остава приоритет на хечбека и комбито.
В терминологията на Toyota продължава да съществува терминът CVT, макар че (вече класическото за хибридите на Toyota) задвижване с два мотор-генератора и планетарен механизъм няма нищо общо с вариаторна трансмисия. Използването му се дължи на факта, че трансмисията осигурява работа на бензиновия агрегат без преминаване през различни степени като при механичните, класическите автоматични и DSG трансмисиите.
Характерният ефект на „форсиране“ и „гумено“ ускорение в новите системи е намален, но не и пренебрежим, поне не и при версията 1.8. В градски условия Corolla се усеща напълно в свои води и ползва всички позитиви на хибридната си задвижваща технология, като през повечето време се предвижва тихо, икономично и ефективно. На магистрала обаче, както и досега, динамиката като че ли придобива второстепенно значение, а при изкачвания двигателят често се форсира до 4500-5000 оборота в минута, което води до сериозно влошаване на звуковия фон. Картината при изпреварване или друг вид необходимост от по-бързо ускорение също не е много по-различна. При подобни условия разходът, който иначе при смесен цикъл на шофиране в теста отчете 5,8 литра на сто километра, а в града лесно пада под пет на сто, нараства значително и достига стойности над 7 л /100 км. Затова пък си заслужава за пореден път да споменем, че преходите между различните режими на движение, като спиране, рекупериране, смесено или чисто електрическо задвижване са хармонични и напълно неусетни.
Значително по-динамично пътно поведение
Държането на новата Corolla в завои е достатъчен атестат за качествата на каросерията с увеличена с 60 процента здравина – автомобилът ги поема с много повече желание и увереност, отколкото досега. Окачването е тип Макферсън отпред и многозвенно отзад, а като опция се предлагат и адаптивни амортисьори, с които Corolla започва да демонстрира нетипични за един стандартен модел на Toyota качества. Друг фактор, който прави много приятно впечатление при шофиране, е това, че инженерите на Toyota най-сетне са се справили с колебливото, на моменти нестабилно усещане от спирачния педал при своите хибридни модели – при новата Corolla преходът между електрическо и стандартно спиране е абсолютно неусетен, така че човек се чувства сигурен във всякакви ситуации.
По отношение на цените, Toyota са подходили доста разумно – цените на хибридния седан се движат между 46 500 и 55 500 лева според оборудването, тези на хечбека с новото двулитрово хибридно задвижване – между 57 000 и 60 000 лева, а най-скъпото комби 2.0 Hybrid с панорамен покрив се продава за около 65 000 лева. Най-достъпната Corolla e хечбек с 1,2-литров турбодвигател, започваща от 33 990 лева, или седан с 1,6-литров атмосферен мотор, който също струва толкова.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Toyota