GT 86 внася оживление в гамата на Toyota и ни припомня времената, в които някои представители на марката имаха култов статус. Дали новият модел може да върне старата слава на своите именити предци?
Признавам си, че през последните години повече ме вълнуваха хибридните технологии на Toyota и въпроси като кръговрата на мощността при двете електрически машини и ДВГ. Особено след като наскоро имах възможност да разговарям лично с някои от създателите на тези системи.
Но сега – ето ме зад волана на нещо, което няма в абревиатурата си буквата „H” под никаква форма. Нито самостоятелно, нито като част от други думи. Този път комбинацията е GT 86 – първите две букви лаконично изразяват характера на автомобила, а допълнението 86 трябва да ни върне към историческите ценности на марката и по-конкретно към иконата AE 86, един от последните модели на Corolla със задно предаване и специален дух...
Назад във времето
Поглед към термометъра, който сякаш е пренесен във времето от 90-те години, ме връща към моята лична история, включваща модели като Carina II, Corolla, Celica от 1980 г. и Celica Turbo 4WD Carlos Sainz. Всъщност мислите ми се отправят директно към последния (и неговия невероятен турбомотор 3S-GTE), за който смятам, че е не по-малко близък по дух до GT 86 от АЕ 86.
И така, с емоционалния заряд, който носех през цялото време, докато възстановявах номер 2647 от лимитираната, кръстена на испанския рали ас серия, натискам бутона Start/Stop Engine на GT 86 и поемам напред по пътя и назад в спомените си.
Да, през осемдесетте и деветдесетте години Toyota символизираше не само качество, но и специфичен дух, а модели като Celica, MR2 и Supra караха собствениците на марката да вдъхват с охота мириса на бензин, да разговарят за мощност и двигатели, вместо мълчаливо да завъртат ключа и да поемат към своята работа, вълнувайки се от автомобила единствено заради степента, на която е включен климатикът.
Е, по-добре късно, отколкото никога. Всъщност разработването на GT 86 отне доста дълго време, но пък полученият резултат определено си заслужава чакането. Никакви отклонения от класическите пропорции – клиновидно купе, в чийто скулптиран релеф и в прозиращото особено отношение към наследството на Celica можете да разпознаете шестото поколение на прочутия модел (особено в извивките на задните калници). Отлична стилистична база, върху която след това е граден всеки прецизен детайл, имащ отношение към визуалната динамика на автомобила – модернизмът на изострените линии, трапецовидният, разположен ниско долу отвор на предната решетка, присвитите предни светлини и цялата композиция на хълбоците на задните калници, преливащи в стреловидната линия на покрива. А към целия този стилистичен ансамбъл е добавено нещо, което кара автомобилния ентусиаст да изкрещи от възхита – под капака отпред се мъдри не какъв да е, а класически боксерен мотор, създаден не от кого да е, а от Subaru.
Случайност или не
Параметрите, случайно или не, включват ход на буталото и диаметър на цилиндъра от 86 мм. Инженерите на Toyota обаче са внесли свой принос за високотехнологичния характер на този мотор, добавяйки към базовата архитектура сложна комбинирана система за впръскване във всмукателните колектори и директно в цилиндъра в зависимост от условията (при студен двигател и високо ниво на натоварване например функционира системата за директно впръскване). Благодарение именно на директното впръскване е възможно и използването на изключително висока степен на сгъстяване от 12,5:1 – толкова, колкото е при Ferrari 458 – повишаваща значително ефективността на бензиновата машина.
Макар и високотехнологична, последната е част от първичния дух на GT 86. Концепцията е праволинейна и пуристична – задно предаване, нисък център на тежестта, почти равномерно разпределение на теглото и атмосферен двигател. Липсва турбокомпресор, а моторът сякаш и не го иска – усещането при шофиране е непосредствено, директно и неприкосновено. Също като директната кормилна система, която променя посоката бързо и прецизно, отправяйки предизвикателство към всички останали в класа, изискващите определена сила за задействане педали и късия, стегнат ход на скоростния лост, преместващ се в пътеките си със специфичното за миналото на марката прищракване.
Въпреки че не страда от липса на въртящ момент и го разгръща с подобаващ гърлен звук на двете изпускателни тръби (случайно или не с диаметър от по 86 мм), за да бъде шофиран динамично, GT 86 все пак иска обороти. Още и още, надхвърляйки границата от 7000 об./мин. В противен случай няма как да се доближите до онази динамика в завой, която отговаря на възможностите на окачването (с двойни триъгълни носачи отзад и Макферсън отпред). Без каквито и да било конструктивни промени ходовата част би могла да се справи и с турбоверсия на този мотор – при това запазвайки достатъчен комфорт за ежедневието, благодарение на настройката с неособено твърди пружини, но стегнати амортисьори.
Макар и само със задно предаване, този автомобил се стреми да достигне удивителната неутралност на Celica Turbo 4WD и едва при по-рязко подаване на газ в завой започва да изразява желание да изнася задницата. За подобряване на сцеплението му се грижи също нещо, възприето от именития далечен роднина – задният torsen диференциал, който по скромното мнение на автора на тези редове си остава едно от най-сложните механични решения, но и едно от най-добрите в ролята му на заден или междуосев агрегат при автомобилите с двойно предаване.
Високотехнологичен продукт на своето време
Дали този модел ще се сдобие със серийна по-мощна версия, не се знае. Засега обаче и тези 200 к.с. вършат отлична работа – в теста ускорението за 7,3 секунди е дори с 0,3 секунди по-добро от записаното в динамичните параметри на производителя. Движението е съпроводено от приятно оркестриран акомпанимент, идващ от разположените далеч една от друга двойки горивни камери, и всичко това е съчетано със съвсем приличен разход на гориво в ежедневието – в нормирания цикъл на ams GT 86 се задоволява с едва 6,0 литра на 100 км. В голяма степен това се дължи на ниското тегло от 1274 кг, за което заслуга имат не само високоякостните стомани, но и умелото използване на леки материали в интериора, без това да накърнява общото усещане за високо качество на нещо, сглобявано в Япония.
GT 86 далеч не претендира да бъде някакъв свръхагресивен тип. Този автомобил е високотехнологичен продукт на своето време, в което разходът на гориво и емисиите все пак са от първостепенна важност. Теглото му е с почти 100 кг по-ниско от това на семеен компактен автомобил като VW Golf, коефициентът на обтекаемост е едва 0,27, а както споменахме по-горе, двигателят му е един от най-високоефективните бензинови агрегати. Благодарение и на настройката на окачването GT 86 спокойно би могъл да е основен автомобил за придвижване, а удобните спортни седалки и бутонът за спортен режим напомнят, че той може и друго.
Абстрахирайки се от електронните показания за разхода на гориво, поглеждам към стрелката на резервоара, която също изглежда почти идентично с тази на старата Celica. Дългият процес по създаването на модела, започнал през 2006 г., определено си е заслужавал – най-малкото защото успя да ме върне назад във времето. Нещо, което не беше се случвало с хибридните модели.
Текст: Георги Колев
Оценка
Toyota GT 86
Защо трябваше Toyota да чака толкова дълго, за да представи този модел? Може би защото подобно съчетание от качества не се създава просто ей така за един ден. Единствено спирачките могат да бъдат още една идея по-добри.
Технически данни
Toyota GT 86 | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 200 к.с. при 7000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,3 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м |
Максимална скорост | 226 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,5 л |
Базова цена | 64 550 лева |