Toyota ще използва технологията си от Mirai, за да задвижи Hilux към едно по-екологично бъдеще.
Хибриден пионер, а вече и водороден пионер
Докато новите електрически пикапи се появяват като гъби, особено в САЩ, най-големият производител на автомобили в света се фокусира и върху горивни клетки за своите пикапи. Поне в малки серии, както сега обявиха японците. Първите прототипи на задвижвана с водород Toyota Hilux трябва да бъдат представени в Европа още през 2023 г. Пикапът на платформа с горивни клетки се разработва в Англия от консорциум, ръководен от Toyota Manufacturing UK Limited (TMUK). Участват също така инженерната компания Ricardo, Forma European Thermodynamic, групата D2H и Thatcham Research. Отделът за научноизследователска и развойна дейност на Toyota Motors Europe също допринася със своя опит. Hilux със задвижване с горивни клетки, който Toyota първоначално иска да произвежда в малка серия в завода в Бърнастън, разчита на задвижващата технология от Toyota Mirai. Докато горивната клетка е разположена в предния край вместо двигателя с вътрешно горене, три резервоара под високо налягане са монтирани надлъжно под автомобила. Задвижването се поема от електродвигател на задната ос, а двойно задвижване не се вижда, или поне това знаем от чертежите.
Toyota все още не е дала никакви данни за бъдещия водороден пикап, но можем да ги научим от Toyota Mirai. Hilux получава технологията от второто поколение Mirai, което дебютира при нас през 2021 г. Литиево-йонна батерия действа като буферно съхранение и постоянно възбуден синхронен двигател за задвижване на задните колела, което го довежда до 134 кВ и 300 нютон метра. Трябва да се спекулира с капацитета на резервоарите за съхранение на водород: докато сегашният Mirai разчита на резервоари с различни размери и разпределение, изгледът в разрез на FCEV-Hilux показва три резервоара с еднакъв размер - все пак платформата на пикапа предразполага по-голямо пространство за съхранение от нормална кола. Водородният Hilux вероятно ще има обем за съхранение от около шест килограма водороден газ, докато Mirai има 5,6 кг.
Текст: Виктор Брайков