Дванайсет години след официалната поява на първия едросериен хибриден автомобил на планетата Prius може да се похвали с утвърден имидж на превозно средство с отговорно отношение към околната среда. Поради това третото поколение на модела залага по-скоро на лека еволюция в дизайна и технологиите, без да се стреми към качествен скок. Първи впечатления от японската версия.
Както бе отбелязано и в рекламния слоган по случай премиерата, японският гигант бе готов със своя първи хибрид тъкмо навреме за началото на третото хилядолетие. Второто поколение на Prius, който вече не се възприемаше като екзотика дори и от неспециалистите в автомобилната сфера, се появи шест години по-късно с освежен дизайн и значително по-компактни акумулаторни елементи, а през миналата година продажбите на Prius надхвърлиха четвърт милион екземпляра.Общият брой на хибридите от този модел по пътищата на света отдавна надхвърли милион. По-голямата част от тях, разбира се, се движат в Северна Америка и Япония, но десет процента успяха да си намерят трайно място и в Европа. Според маркетинговите стратези на Toyota причините за сдържаното отношение на европейски потребител са повече от ясни – жителите на Стария континент възприемат хибрида като тромаво екологично возило за градските задръствания, което не разполага с необходимата динамика и стабилност за дълги пътешествия по магистрала.
Повече динамика
За да заличат този имидж, при третото поколение на модела японските инженери са се концентрирали главно в областта на окачването и силовото предаване. Работният обем на бензиновия двигател е нараснал от 1,5 на 1,8 литра, съпроводен от съответния скок в мощността, която вече е 98 к. с. Сериозни модификации е претърпяла и системата за управление на енергийните потоци в хибридния силов тракт, а част от периферните звена са оптимизирани – водната помпа например вече е електрическа и консумира енергия само при необходимост. За по-добро усвояване на енергията спомага и водният кожух на изпускателната система, благодарение на който продължителността на работа на двигателя в по-нисък от оптималния температурен режим се съкращава с всички произтичащи от това положителни последствия върху разхода на гориво и нивото на вредните емисии. Подобрени са и характеристиките на електрическия дял от силовия тракт – вместо 50 кВт без редуктор тяговият електромотор вече развива 59 кВт с редуктора и значително по-високи показатели на въртящия момент.
Подобно на своя предшественик, Prius III използва никел-металхидридни акумулаторни елементи, но капацитетът им е увеличен от 25 на 27 кВтч, а нарастването на напрежението на инвертора от 202 на 650 V вече позволява движение изцяло на електрическа тяга със скорост 55 км/ч на отсечка с дължина до два километра. Новост е и гаранцията за надеждно стартиране при температури до – 30* С, но качественият скок по отношение на акумулаторите тепърва предстои – в средата на следващата година се очаква подмяната на батериите с вече достатъчно надеждните и зрели литиево-йонни елементи, а през 2012 година гамата на Prius ще бъде разширена и с plug-in-версия.
Отвън скучен, отвътре фантастичен
Като цяло външният дизайн и при третото поколение е на по-заден план, запазвайки подчертано сдържания си характер с леки футуристични акценти. Впечатление правят преди всичко предните светлини със зигзагообразна чупка в типично японски стил, докато промените в предната престилка, колоните на челното стъкло и задницата, предназначени за намаляване на коефициента на въздушно съпротивление (от 0,27 при Prius II на 0,25), трудно могат да се забележат от неспециалист. Същото може да се каже и за промените в дължината и широчината, увеличени съответно с 15 и 20 милиметра в сравнение с тези на предходния модел. Meждуосието е останало непроменено.
Много по-забележимо е развитието на стилистиката в интериора. Погледът веднага се привлича от „плаващата” в пространството централна конзола с джойстик за управление на трансмисията по изцяло електронен път, а възможността за контрол на по-голямата част от функциите с бутони на волана придава на общата атмосфера нотка на научна фантастика, допълнена от изцяло цифровите дисплеи на приборите върху арматурното табло.
Процедурата по стартирането и при третото поколение започва с натискане на бутон, а при достатъчен заряд на акумулаторите през първите метри от пътуването работи само безшумният електродвигател. Нарасналите показатели на мощността и въртящия момент дават осезаемо отражение върху динамиката на ускорението, реакциите на педала на газта са бързи, а преходът при включването на бензиновия ДВГ се извършва почти неусетно и без никакво отражение в разгръщането на мощността.
Японските инженери са особено горди с работата си върху поведението на пътя на новия модел, а първите впечатления върху тестовото трасе на Toyota на пистата Фуджи показват наличие на достатъчно основания за това. Наред с чувствителното нарастване на предната и задната следа (съответно с четири и два сантиметра), Prius III показва стегната, стабилна настройка, която би допаднала дори на разглезените в това отношение европейски потребители.
Все още много неизвестни
За съжаление първите тестови екземпляри не позволяват изпитание на новия режим Power, при който максималната скорост според официалните сведения на Toyota би трябвало да достигне 180 км/ч, а ускорението до 100 км/ч да се извърши в рамките на 10,4 секунди. Засега липсват и прецизни данни за средния разход на гориво на новия хибрид, но съдейки по постиженията на японската версия (3,3 л/100 км и 89 г/км СО2 по нормите за измерване в Страната на изгряващото слънце), не е изключено Prius III да успее да слезе под границата на четири литра по европейските норми за среден разход.
Въпросът за цената все още стои открит, но на фона на директната конкуренция от страна на Honda Insight, Toyota едва ли ще нанесат чувствителни промени в сравнение с предходния модел. Нарасналият производствен тираж на Prius също оказва положително влияние върху себестойността, а пазарната конюнктура в момента сочи по-скоро положителни перспективи пред хибридните модели.
Снимки: Toyota
Технически данни
Toyota Prius 3 | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 134 к. с. (обща мощност) |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,4 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 180 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
под 4,0 л/100 км |
Базова цена | --- |
Kiro Manivelata
Kam statiyata mozhe oshte da se dobavi , che Prius 3G e parviya avtomobil chiito klimatik mozhe da se zadeystva distantzionno (Remote Control Air-conditioning System ).I oshte, edinstveno TOYOTA otrichashe Li-ion Battery kato opasni i nenadezhdni energonositeli.Tendentziyata e preminavane kam tyah ot 2010.
Коко
Защото са значително по-скъпи и защото доскоро не бяха разработени достатъчно мощни и издръжливи литиево-йонни, за да бъдат използвани в автомобилите
киро
Излиза, че е по-изгодно да си купим колата след година и половина. Литиево-йонните батерии са много по-добри от никел-металхидридните. Неразбирам защо са се забавили със вграждането им?