Зад фасадата на практичния RAV4 Hybrid се крие техниката на Lexus NX300h
Неотдавна четвъртото поред поколение на Toyota RAV4 беше подложено на частично обновление, в рамките на което моделът получи някои стилистични промени, най-съществената измежду които е основно промененото оформление на предната част. Вътрешността на автомобила също се представя в обновен вид – с повече меки повърхности и променени контролни прибори. Благодарение на Toyota Safety Sense System RAV4 вече може да се похвали с автоматично управление на дългите светлини, система за разпознаване на пътните знаци, асистент за смяна на лентата, адаптивен темпомат, както и Pre-Collision-System, която при възникване на непосредствена опасност пред автомобила е в състояние да спре напълно автоматично.
Може би най-интересната новост обаче е начинът, по който Toyota са пренаредили приоритетите в гамата от опции за задвижване на RAV4. В бъдеще техният SUV ще се предлага с една-единствена опция за дизелов двигател: доставяният от BMW двулитров агрегат със 143 к.с., при това само в комбинация с механична трансмисия и предно предаване. Който търси повече мощност, двойно задвижване или автоматик, следва да се насочи към двулитровия бензинов мотор със 152 к.с. (по желание със CVT трансмисия) или към напълно новия вариант Toyota RAV4 Hybrid. Интересно е да се отбележи, че на редица пазари се очаква хибридният модел да заеме до 70 процента от общите продажби на модела.
Задвижващият тракт на Toyota RAV4 Hybrid всъщност вече ни е добре познат – Toyota са заимствали познатата от Lexus NX300h техника, която съчетава 2,5-литров бензинов мотор и два електромотора (единият от които е монтиран на задния мост и обезпечава работата на двойното задвижване със своя въртящ момент, предаван към задните колела), комбинирани с безстепенна планетарна предавателна кутия.
Комфортно настроено задвижване
Любопитното е, че още след първите изминати километра проличава как настройката на задвижването в Toyota RAV4 Hybrid е с една идея по-комфортна в сравнение с Lexus NX300h: през повечето време на обстановката на борда е тиха и спокойна, а ускорението – плавно и почти безшумно. Единствено при рязко форсиране планетарната трансмисия създава типичното за този тип агрегати драстично покачване и последващо задържане на оборотите, което води до доста отривисто бучене от страна на бензиновия мотор. Факт е обаче, че автомобилът е приятно пъргав на старта, тягата при междинни ускорения също заслужава добри думи, а взаимодействието между двата типа задвижване се отличава с типичната за марката хармоничност.
Голямата част от клиентите, търсещи подобен тип хибриди, имат ясно изразен екологичен стил на шофиране, а именно при такъв тип каране Toyota RAV4 Hybrid доставя истинско удоволствие. Във всекидневието автомобилът се доказва като радващо тих и спокоен спътник, а ходовата част е напълно в унисон със спокойния му нрав.
За разлика от други производители, тук Toyota не залага на Plug-in технология за зареждане на акумулаторната батерия от външен източник, което ще рече, че RAV4 Hybrid се движи изцяло на ток само за кратки разстояния и в режими на непълно натоварване. Общият пробег, който може да бъде изминат с помощта на електрическа енергия при оптимални условия, е между два и три километра. Специално в градски условия и при шофиране със скорости не по-високи от 80-90 км/ч хибридната технология значително допринася за ефективността на Toyota RAV4 – средният разход в теста отчете точно 7,5 литра на сто километра, но при по-внимателно отношение към педала на газта и без дълги магистрални преходи с положителност могат да се постигнат и по-ниски стойности.
Остава въпросът с цената на новото хибридно предложение в гамата на Toyota RAV4 – моделът на практика не е по-скъп в сравнение отпадналия от производство дизел с автоматик, предлагайки практически идентичен, а в определени условия и по-нисък разход на гориво при значително по-приятен комфорт във всекидневието. Така че очакванията на Toyota, че хибридът ще се превърне в най-търсената версия на RAV4, изглеждат съвсем реалистично.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Хибридната технология се представя като много подходяща алтернатива за задвижването на RAV4. Настройката на задвижването е с една идея по-комфортна в сравнение с Lexus NX 300h. Във всекидневието Toyota RAV4 Hybrid се представя като тих, уравновесен и приятен за каране автомобил с доста нисък разход в градски условия. Цената също е атрактивна за SUV от този калибър, при това с богато оборудване и хибридно задвижване.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Toyota