Тунинг компаниите Abt, Oettinger и B&B правят опит да превърнат балансирания Golf GTI в още по-привлекателно предложение. Ние пък ще опитаме да разберем дали това е станало успешно.
Мнозина твърдят, че VW Golf Performance GTI, разполагащ с нито повече, нито по-малко от 230 к.с., е перфектният компактен спортен автомобил. Както логично може да се предположи, за да получи подобна оценка, автомобилът трябва да притежава целия комплекс от необходими качества в перфектен баланс – от динамиката и управляемостта, през разхода на гориво, до функционални елементи, като например фиксаторите за детски седалки Isofix. Изглежда, че при Golf GTI всичко това е толкова добре подредено, че по-добре и не би могло да бъде.
А дали е така? Отговор на този въпрос се опитват да ни дадат компаниите Abt, B&B и Oettinger, които изстискват още повече мощност и динамика от GTI Performance. Трите тунинг фирми имат доста опит в тази област, защото интервенциите им върху Golf датират още от времето на второто поколение в неговата GTI версия. Ако обаче тогава промените касаят „хардуера“ като буталата, разпределителните валове и клапаните, днес електрониката има основна функция в повишаването на мощността. В тези разработки тя достига нивото на най-мощната версия в 40-годишната история на модела, днешния Golf R.
И трите компании започват с модификация на управлението на двигателя, съпътствана от увеличаване на налягането на пълнене от турбокомпресора на двулитровия бензинов мотор с директно впръскване. Последният е напълно нова разработка на VW и има мощност от 220 к.с. в GTI, с десет в повече в GTI Performance, за да достигне цели 300 к.с. в Golf R. Този факт осигурява доза спокойствие на тунерите – това, че VW предлага двигателя с вътрешнофирмен код ЕА 888 в серийна версия с 300 к.с., означава, че машината има солиден запас от надеждност дори при продължително натоварване. От друга страна обаче, версиите на тунинг компаниите имат ценово предимство пред R, защото не включват в оборудването си скъпата система за задвижване на четирите колела. Ако Golf R е с цели 8500 евро по-скъп от задвижвания само от предните колела GTI Performance, B&B предлагат версията с увеличена с 68 к.с. мощност срещу 2995 евро доплащане, а шейсетте конски сили в повече на Oettinger струват 2030 евро, включително свързаните с това монтажни работи и регистрацията. От другата страна на финансовата барикада стои Abt, който иска 49 500 евро за своя модел Abt GTI, предлаган в момента само във версията Dark Еdition с пълен стилистичен пакет и ауспухова система с четири накрайника.
Демонстрация на сила
В тази цена са включени елементи като спойлери, дизайнерски компоненти в праговете, стикери и ленти и загатнат дифузор – всичките имащи за задача да направят модела доста по-изразителен. Този малко скандалджийски вид обаче пасва на агресивния Abt, чийто двигател още на празен ход проявява признаци на ярост, издава тръбен звук и боботи нервно с четирите си ауспухови накрайника. А благодарение на регулираните с винтови резби спортни пружини, комбинирани с адаптивни амортисьори (които функционират само в режим твърдо, по-твърдо и най-твърдо) и големи колела с нископрофилни гуми, този GTI отхвърля и последните остатъци от благоразумие. В завоите Abt е още по-директен от първообраза, но реагира и доста по-нервно при подаване на газ. Ако това стане в завой, задницата на Abt рипва стремително и се налага ESP да я озаптява с доста силна намеса. С деактивирана система моделът се носи по трасето по-диво и чевръсто, отколкото другите представители на поелата солидна доза допинг фамилия – при това с нетипична за автомобил с предно предаване необходимост от контриране с волана. За съжаление, в завой големите гуми Continental започват да се трият в калниците – нещо, което не съответства на висотата на претенциите на Abt. За по-доброто сцепление на Dark Edition се грижи полученият от GTI Performance самоблокиращ диференциал, който е част от неговото серийно оборудване. Според данните на фирмата в сравнение с GTI Performance версията на Abt е по-бърза с 0,6 секунди при ускорението до 100 км/ч и има с 10 км/ч по-висока максимална скорост.
Със сигурност тези стойности не будят съмнение, когато автомобилът се втурне напред по правата. Моделът обаче демонстрира повече агресия от версиите на B&B и Oettinger не само по отношение на комфорта и външния си вид, но и в процеса на разгръщане на мощността. След известно забавяне на реакцията на турбокомпресора двигателят с директно впръскване създава стремителна тяга, при което кара иначе прецизната и хармонична шестстепенна предавателна кутия с два съединителя да превключва нервно предавките една след друга, а когато стане време за спиране, задницата отново започва да танцува. Именно такъв щеше да бъде днес и оригиналният Golf GTI, ако след първото поколение философията на модела не бе пренасочена към по-балансирано и удобно в ежедневието поведение. В такъв случай обаче той щеше да струва колкото версията на Abt. Което пък означава, че най-високата цена не гарантира непременно най-доброто. Най-голямото постижение на модела си остава най-голямата му мощност.
B&B предлага възможност за избор
B&B предлага четири нива на мощност за GTI. С увеличаване на налягането на пълнене с 0,15 бара и адаптация на софтуера първото ниво ще ви струва 1096 евро, включително труда, и ще ви осигури мощност от 280 к.с. При второто ниво налягането на пълнене се увеличава с 0,2 бара, добавя се спортен катализатор с намалено противоналягане, както и съответстващата адаптация на управлението на мотора – всичко това за 2995 евро при максимална мощност от 298 к.с. По-нагоре са Ниво 3 с мощност 326 к.с. (7950 евро) и Ниво 4 с 340 к.с. за 9950 евро. Въпреки наличието на споменатия самоблокиращ диференциал обаче дори версията с 298 к.с. среща трудности с осигуряването на необходимото сцепление. Това може би се дължи на настройката на ходовата част, включваща иначе комплект 19-цолови колела (2998 евро) със специални стабилизатори отпред и отзад (498 евро) и пружини, с които окачването се снижава с 40 мм. Въпреки че B&B, за разлика от Abt и Oettinger, се отказва от адаптивните амортисьори, той има балансирана настройка на окачването с приемлив комфорт (въпреки големите колела) и е по-малко чувствителен към промяната в натоварването, тоест към подаването и отнемането на газта. По-малък е и стремежът на задницата към изискващи контролиране движения. Предното предаване обаче е претоварено от силата на двигателя и ускоряването в завой предизвиква вибрации в целия мост. Колкото и бързо да се стрелка в завоите, колкото и прогресивно да презавива при отпускане на газта, при ускоряване в остър завой B&B силно се стреми да се насочи по допирателната. Дори на втора предавка на леката и прецизно превключваща механична шестстепенна трансмисия силата на 485-те нютонметра е способна да запали предните гуми.
На практика това са 85 нютонметра повече, отколкото при серийния модел. Характеристиката на въртящия момент обаче също не е особено хармонична и не е толкова хомогенна, колкото на Oettinger. И все пак - дори при 200 км/ч автомобилът продължава да тегли стремително напред, сякаш току-що се е заел с тази задача. Освен това моделът на B&B постига най-доброто време за ускорение до 100 км/ч, а и наред с петте години гаранция за софтуера предлага срещу допълнително заплащане и тригодишна гаранция на мотора и трансмисията. Abt и Oettinger гарантират две години – но пък не се налага доплащане.
Най-добрата алтернатива на R: Oettinger GTI
Като начало – как стоят нещата при Oettinger като финансово изражение? Срещу 250 евро фирмата осигурява възможност за активиране на режима с по-висока мощност посредством т. нар. Power Switch, при което бутонът за старт-стоп поема задача да осигури нещо доста по-освежаваща от оригиналната му функция. Достатъчно е една кратко натискане при работещ двигател и новото управление на мотора вече е в ход. Въпреки увеличената мощност двигателят работи изключително хармонично, с хомогенно нарастване на тягата още при ниски оборотни режими чак до отметката от 7000 об./мин. Освен това моторът е в отлична хармония с шестстепенната трансмисия с два съединителя, която превключва по-спокойно в режим D и остро и при по-високи обороти в режим S. Освен енергичното задвижване доста убедителни в работата си са регулируемите пружини на KW (2199 евро с монтажа). Те не намаляват незначително добре известния комфорт при дълги пътувания, осигуряван от GTI, и гарантират приятно шофиране. По завоите на междуградските шосета 19-цоловите гуми Dunlop стъпват малко по-грубо, но дори тогава осигуряват възможност за директно и прецизно управление, което е не е толкова нервно, колкото при конкурентите. Моделът на Oettinger предлага най-добрия баланс, запазва поведението си в завоите по-дълго неутрално, преди да настъпи сравнително умерено недозавиване. Дори по-рязкото натискане на газта води само до лека склонност към занасяне на задницата, а при ускоряване в завой блокиращият диференциал се справя отлично със задачата си. Никой друг не пренася мощността така ефективно и хармонично към пътя и въпреки доста подобрените динамични качества автомобилът остава стабилен и сигурен. Спортната спирачна система за 3515 евро пък дава предимство на Oetinger и при спирането. Като цяло инженерите са успели така прецизно да интегрират подобренията в различните системи, че да превърнат Oetinger в нещо много повече от по-мощен и напудрен Golf.
За всички, които искат Golf с повече индивидуалност, това е една препоръчвана алтернатива на R модела. За съжаление, и доста скъпа – ако решите за реализирате пълната програма на Oettinger, включваща повишаване на мощността, спортни спирачки, специални колела и окачване, ще трябва да се простите с точно 10 749 евро. Макар и не толкова наточен колкото съперниците си, на практика той е най-добрият. Както обикновено става в живота.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт