Собственикът на Saab Swedish Automobile NV (Swan) прекрати споразумението си с потенциалните китайски инвеститори Pang Da и Youngman. В петък ще стане ясно дали шведският съд ще позволи реорганизацията на компанията да продължи или ще се стигне до фалит.
Двете китайски компании трябваше да придобият 53% от Saab срещу 245 милиона евро, както и да осигурят нужните за рестартирането на производството в Тролхетан средства. Оказва се обаче, че в процеса на преговорите те са поискали директно да купят шведския производител.
Причината за този обрат е, че „обстоятелствата са се променили” за периода между отправянето на офертата през юли и сега, в края на годината. От Swan са категорични, че предложението на двете китайски компании е „неприемливо” и същевременно изразиха съмнението си, че ще получат останалата част от заема, според който Youngman трябваше да осигури 70 милиона евро.
Китайците направиха част от плащането си по-рано този месец, но цялата сума така и не пристигна на 22 октомври, каквато бе и договорката между двете страни. Тя щеше да бъде достатъчна, за да гарантира близкото бъдеще на Saab. За съжаление обаче Youngman не изпълни докрай ангажиментите си, което принуди ръководството на Swan да се откаже от споразумението си с двете китайски компании.
Този ход дава възможност на Swan да търси нови инвеститори, като още през миналата седмица стана ясно, че американската компания North Street Capital е отправила предложение за незабавна финансова подкрепа и впоследствие – за заем на стойност приблизително 60 милиона долара, като активите на автомобилния производител ще са гарант.
В момента според шведското законодателство Saab се ползва с правото си на „доброволна реорганизация”, което й гарантира защита от страна на кредиторите. Администраторът Гай Лофалк, който е отговорен за процеса обаче, е поискал тя да бъде отменена, тъй като според него е невъзможно Saab да намери навреме нужните средства, за да възобнови работата си. Шведският съд ще прецени дали да одобри решението на Лофалк този петък.