Кокпитите ще бъдат защитени в бъдеще, категоричен е техническият директор на ФИА Чарли Уайтинг, дори и концепциите, по които ФИА работи в момента, да бъдат отхвърлени.
Проучванията по защита на главата на пилота стартираха активно през 2009 г. след гибелта на Хенри Съртийс на "Брандс Хеч" и тежката контузия, която Фелипе Маса получи в Унгария. Бяха тествани два базисни варианта - при единия кокпитът бе закрит с поликарбонат като при изстребител, докато при другия за защитата на състезателя отговаряше тръбна конструкция.
И двете концепции бяха отхвърлени от ФИА, но проучванията в сферата продължиха с пълна сила. След гибелта на Джъстин Уилсън темата допълнително набра скорост и е въпрос на време Федерацията да излезе с готово решение, твърди Уайтинг.
"Работим по това вече години и тествахме някои решения с различен успех", коментира Уайтинг за британското издание Autosport. "При варианта, който наподобява кокпита на изтребител, минусите бяха повече от плюсовете. Пробвахме и с тръбна конструкция, която не само, че не изглеждаше добре, но и пречеше на видимостта на пилотите. Много трудно е да намерим решение, което да се справя с тези недостатъци."
"В момента имаме две готови предложения, като първото е съвместна разработка с Mercedes. Не покрива пилота, той все още може с лекота да излезе или да бъде изваден от кокпита при инцидент, което е от съществена важност, и представлява обръч над главата му с централна опора. При другото устройство използваме ламели с различна височина, позиционирани в най-горната част на шасито и пред пилота по такъв начин, че да не пречат по никакъв начин на видимостта му."
Дори резултатите на тези две нови концепции да не са задоволителни, ФИА ще продължи да работи активно в тази посока, убеден е Уайтинг.
"Инвестираме много време и усилия, проучванията са мащабни, което съвсем не е лесно, напротив. Категорично мога да кажа обаче, че един ден ще имаме готово решение. Един ден ще разполагаме с устройство, което ще ограничи сериозно риска от контузии в главата. Едва ли ще бъде толкова ефективно, колкото ако използваме изцяло затворен кокпит като при изтребителите, но несъмнено ще осигурява добра защита."
"Трябва да сме постоянни. Да подготвим нещо, което дори и да не защитава пилота на 100%, ще направи ситуацията много по приемлива. Трябва да има начин!", завършва Уайтинг.