Това е само най-атрактивният сред проектите на британския стартъп Viritech
Подобно на много други стартиращи компании, Viritech разчита за бъдещето на електрически задвижвания. Британците обаче се отклоняват от батерията като акумулатор на енергия и предпочитат горивната клетка. Според Viritech тя изисква по-малко място и освен това е значително по-лека. Около концепцията за горивни клетки Viritech разработва съответна задвижваща архитектура. Хиперспортният автомобил Apricale беше обявен като пилотен проект, от който трябва да бъдат построени максимум 25 броя. Осем до дванадесет автомобила трябва да намерят клиент всяка година.
Предизвикателство към най-добрите
Освен няколко компютърни графики, показващи типичен спортен автомобил в стил McLaren или Maserati MC20, и някои съобщения, все още няма нищо конкретно за Viritech Apricale. Планът: Apricale трябва да отправи предизвикателство към най-бързите спортни автомобили с батерии в света. Веднага се сещаме за модели като Lotus Evjira или новата Tesla Roadster. Съответно Viritech обяви 1200 к.с. за Apricale. Когато е нужно, 800 к.с. трябва да идват от батерията, която има капацитет само 5,6 кВтч, и до 400 к.с. от горивната клетка. По-конкретно, британците представят новопроектиран водороден резервоар, изработен от графен и интегриран в Apricale като носещ елемент на шасито. Това спестява място за монтаж и тегло. Резервоарът може да бъде зареден с 5 килограма водород при налягане от 700 бара за седем минути. Пробегът с едно пълнене на резервоара трябва да бъде почти 480 километра. Дори при изключително бързо шофиране би трябвало да са възможни 320 километра.
Фокусиране върху архитектурата с горивни клетки
Първите мобилни прототипи трябва да бъдат готови още през 2022 г., а производството на малки серии трябва да започне през 2023 г. В момента Apricale се разработва в технологичния парк MIRA в Нунитън, Великобритания.
Освен Apricale в проектна фаза са вече камион и SUV модел. И камионът Jovian, и SUV моделът Tellaro са базирани на същата архитектура на водородно задвижване като Apricale. В крайна сметка Viritech не иска да стартира собствено производство на автомобили, а по-скоро да продава архитектурата на задвижването с горивни клетки на трети доставчици или OEM производители. Тя би трябвало да може да се използва също и на кораби, самолети или стационарно.
Заключение
Базираната в Обединеното кралство фирма Viritech анонсира спортен автомобил с горивни клетки. В крайна сметка обаче той трябва само да подготви почвата за продажбата на самостоятелно разработена задвижваща архитектура, базирана на горивна клетка като доставчик на енергия.
Текст: Ули Бауман
Снимки: Viritech