Програмата на General Motors за следващите години в областта на задвижването е доста амбициозна. Към вече представените нови 1,6-литрови дизелови и бензинови мотори с директно впръскване се добавя гамата от малки бензинови Ecotec агрегати с три и четири цилиндъра.
GM има намерение да представи в близките години 11 нови машини с работен обем от 1,0 до 1,5 литра. От тях ще се ползват не само Opel, но и Buick, Chevrolet, Holden и разбира се, Vauxhall. Амбициозната програма включва постигане на максимален капацитет от 2,5 милиона агрегата годишно производство в заводите във Флинт (Мичиган), Шенянг (Китай), Сентготард (Унгария), Толука (Мексико) и Чангуон (Южна Корея). След представянето на напълно новия 1,6-литров бензинов двигател, в гамата от двигатели запазващи името си Ecotec, ще последват еднолитровият турбомотор за Opel Adam и Corsa, 1,5-литров атмосферен и 1,4-литров турбоагрегат за Corsa и Astra. Мащабната програма включва машини с директно впръскване и такива с впръскване във всмукателните колектори, принудително пълнене, различни варианти за задвижване с алтернативно гориво – двигатели, които могат да понесат 100 процента етанол (E100) или които работят с природен газ, както и хибридни задвижващи системи. Те ще заменят старата генерация мотори в следващите три до пет години.
Работата по новото поколение Ecotec машини започва преди три години и включва екип от 300 инженери от изследователските и развойни центрове наGM в САЩ, Германия, Индия, Китай и Южна Корея. Заданието на проекта за новите Ecotec машини включва нови двигатели с мощност от 76 к.с. и 95 Нм, до 167 к.с. и 250 Нм.
Повечето от новите машини, които нямат проблем с покриването на стандарта на емисии Euro 6, са с директно впръскване с централно разположени инжектори и налягане на впръскване до 200 бара, променливо газоразпределение, турбопълнене и всмукателни колектори с променлив контур.
Цялата нова гама на GM е базирана на модулна архитектура с еднакъв диаметър на цилиндрите и отстояние на осите им, алуминиев блок с интегрирани чугунени втулки и алуминиева опорна конструкция на коляновия вал. Маслената помпа е с променлив капацитет и смазващи дюзи, насочени към дъната на буталата, а трицилиндровият мотор има балансиращ вал.
Двигателите с директно впръскване ще са с ковани стоманени колянови валове, а при моторите за развиващите се пазари с впръскване във всмукателните колектори валовете ще бъдат от сферографитен чугун. Изпускателните тръби ще са интегрирани в главата, която е конструирана така, че да помести централно разположения инжектор с шест отвора. Всеки инжектор пък е изолиран структурно за намаляване на генерираните шумове. Главите използват завихрящи въздуха всмукателни канали, а степента на сгъстяване ще е от 10:1 (турбо) до 12,5:1 (атмосферни) в зависимост от пазара и вида на горивото. Всички Ecotec двигатели ще използват свещи с интервал на смяна от 241 000 км (!). Лагерите на коляновия вал са оптимизирани с оглед на множеството спирания на двигателя със старт-стоп система, а охладителната система използва електронно контролиран термостат. Всеки един от петте бензинови двигателя ще е с едностепенно пълнене посредством едностуен турбокомпресор с адаптирани за съответния мотор размери и стоманен корпус. По време на работата по програмата Ecotec в GM са изработени 110 експериментални машини, които са били подложени на изпитания, съответстващи на 3,2 милиона изминати километра. По-късно 270 мотора са работили при пълно натоварване по 24 часа в рамките на четири седмици. Някои от тези машини след това са били монтирани във част от общо 735-те автомобила, тествани по целия свят. Според GM новите агрегати са водещи в класа по отношение на специфичния разход на гориво, тегло и шум. Новият 1,4-литров двигател за Corsa с директно впръскване има мощност от 150 к.с. и 235 Нм. Към всичко това ще бъде добавена и гама от нови трансмисии.