През декември 2014 изданието WardsAuto World постави задвижващата система на модела сред десетте най-добри в света
Кросоувърът Cell ix35 Fuel става първият сериен автомобил с горивни клетки (въпреки че това не е първият в търговската мрежа). Производството му започна през 2013 г. Първоначално се предлагаше само на лизинг (в САЩ близнакът му Tucson Fuel Cell все още може да се наеме като рентакар). Сега ix35 Fuel Cell вече е наличен в 15 страни, единадесет от тях - в ЕС. И тъй като от пролетта-лятото на тази година в редица страни моделът се продава, както се казва, на дребно. Цената в Германия е 65 450 евро.
Моделът ix35 Fuel Cell е оборудван със 100-киловатов блок с горивни клетки (съща е мощността и на електрическия мотор). С едно зареждане (5,64 кг водород) той може да измине 594 км. Ускорението от нула до сто отнема 12,5 секунди, максимална скорост е 160 км/ч.
Компанията по-рано заяви, че се подготвя за производство на 10 000 водородни кросоувъра през 2015 г. (доколко този план се изпълнява, няма официални данни). За сравнение, през тази година японците бяха планирали да пуснат 700 копия от седана Toyota Mirai, който на местния пазар струва 7 240 000 йени (51 500 евро). А до 2017 броят на произведените автомобили Mirai ще нарасне до 3000 единици. Там, в Япония, има няколко десетки водородни станции и има планове за бързото увеличаване на техния брой. Според Hyundai в Южна Корея оперират 13 такива пункта, в Европа – 80, а в САЩ - 72.
Бутилките с водород при налягане от 700 атмосфери са скрити в задната част на автомобила, а под предните седалки – задвижващата литиево-полимерна батерия. В моторния отсек са разположени блокът с горивните клетки (син на скицата) и електрическият мотор с редуктор (зелено).
Наскоро Hyundai реши да припомни любопитния рекорд, поставен от водородния ix35 Fuel през последната година. Негови автори са норвежките ентусиасти, привърженици на екологичните пътешествия Мариус Борнстейн и Арнт Горан Хартвиг. Те са известни с максимален пробег с един резервоар на сериен автомобил, задвижван от горивни клетки. С кросоувъра ix35 Fuel Cell те изминаха 700 км. Но много по-интересно е второто тяхно постижение – най-голям пробег с горивни клетки за денонощие - 2383 км.
Маршрутът на Борнстейн и Хартвиг включваше двете магистрали и градски улици, а изпитанието се проведе в делничен ден. Според Арнт опитът показа годността на водородната технология за всекидневна употреба.
Приятелите изминаха разстоянието между две водородни станции: тази на компания Vattenfall в Хамбург и другата на Shell в Берлин. Разстоянието между тях (над 300 км) кросоувърът трябваше да преодолее възможно най-бързо. Така че средната скорост на движение по време на експеримента беше почти 100 км/ч. В същото време всяко презареждане с водород отнемаше само 3-5 минути.
Наскоро Мариус и Арнт показаха и видео от своето пътуване.
В него шампионите говорят за това как новите технологии могат да решават проблеми (например, замърсяването на въздуха в градовете с бързо развиващия флота). Между другото, Мариус е физик по професия, той работи само в областта на горивните клетки за автомобили. Той обяснява, че въпреки че Cell ix35 Fuel е оборудван с необичайни за водачите горивни клетки, при нормална експлоатация това е много просто, като на бензинов автомобил.