Първи километри зад волана на изцяло новото издание на култовия семеен транспортьор на Volkswagen
Volkswagen Mutivan е легенда - явление без пряк аналог в историята на автомобилната индустрия. От първото издание Т1, известно със сладурестите прякори като "Були" и "Самба бус", през не по-малко емблематичния му наследник Т2, последният мохикан на задномоторните бусове Т3, та чак до все още предлагания в различни модификации Т6.1 - всяка генерация на модела има своя собствена история и е любим герой на поне едно поколение от публиката. Ван, кемпер, суперлуксозен транспортьор или просто просторен и издръжлив бус за всички и за всичко - Mutivan от десетилетия насам с основание се смята за еталон в своя клас.
Сега на сцената излиза Т7, който продължава да се произвежда успоредно с все още базирания на собствена платформа Т6.1. Модерният наследник в лицето на Т7 идва на базата на отлично познатата модулна архитектура на концерна Volkswagen - MQB. Новакът е със седем сантиметра по-дълъг, с четири сантиметра по-къс и с пет сантиметра по-нисък от класиката Т6.1. Коефициентът на обтекаемост е значително намален и достига стойност от 0,30. Заради новата платформа водачът седи с двайсет сантиметра по-назад, което ще рече, че при отваряне на задните плъзгащи се врати пред вас се отваря пространство, което само по себе си е огромно, но от друга страна отстъпва на това, което можете да откриете при Т6.1. Което всъщност звучи малко двусмислено, защото да отстъпваш с малко на един от най-просторните бусове в света надали може да се приеме точно като недостатък. При наличието на всички места в интериора, багажникът побира малко под 500 литра, а при двуместна конфигурация товарният обем достига близо 3700 литра. При поръчване на версията с удължен с двайсет сантиметра заден надвес получавате багажно отделение с вместимост от 763 до 4053 литра. Седалките сами по себе си могат да се регулират и трансформират по почти всякакви мислими и немислими начини - включително завъртане на местата от втория ред. Комфортът на самите кресла впечатлява, а теглото им е между 23 и 29 килограма - добре е да се знае в случай, че решите да ги демонтирате, за да освободите повече място за товарене.
Иначе водачът седи с шест сантиметра по-ниско отпреди, а погледът му попада върху добре познато дигитално табло с възможност за избор между различни изгледи. Пластмасите са твърди и лесни за поддръжка, декоративните вложки внасят уют и стил в атмосферата. Обзорът към пътя от мястото на водача е страхотен, самата позиция на седене е ергономична и ненапрягаща, на мен лично много ми допада и фактът, че човек може да се възползва от подлакътници и от двете страни на седалката. Управлението на функциите е типично за повечето нови модели на марката - преминаването от класически бутони към сензорни екрани и повърхности има своите естестически и икономически предимства, но на моменти отклонява вниманието и изисква внимание. Добро впечатление прави климатичната инсталация, която дори при 40-градусови жеги показа забележителна ефективност в охлаждането на обемния автомобил.
Изключително добро впечатление прави кормилната уредба - воланът се усеща лек и прецизен, като воденето на автомобила в желаната посока става почти като на игра, което на моменти се усеща почти нереално на фона на внушителните външни размери на T7 Mutivan. Возията също е напълно съпоставима с тази на лек автомобил, при това в най-положителния възможен смисъл - несъмнено това е едно от предимствата на платформата MQB. Стабилността впечатлява, а колебанията на каросерията остават в повече от разумни граници. Наличието на 20 асистиращи системи несъмнено ще подобри усещането за защитеност на борда както у водача, така и у пасажерите.
Тестовият автомобил беше конфигуриран с двулитров бензинов турбомотор с 204 конски сили, който като динамика приляга добре на масивния автомобил, осигурявайки добро ускорение и уверена тяга. Маниерите му на работа са дискретни и осигуряват добър акустичен комфорт, а разходът, макар логично да не е наистина нисък, всъщност е по-приемлив от очакваното и при икономичен стил на каране слиза под 9 и дори до 8 литра на сто километра.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
T7 Mutivan е спечелил от преминаването към платформата MQB най-вече по-добра и по-прецизна управляемост, по-добър комфорт на окачването и изобщо усещането, че карате лек автомобил, а не бус. Макар да отстъпва на Т6.1, вътрешният обем и функционалността впечатляват неимоверно.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Ахим Хартман