Зад волана на един от последните напълно класически модели на Volvo
Volvo се превърнаха в едни от пионерите сред високопроходимите комбита още в средата на 90-те години. Идеята за семейно комби с увеличен клиренс, допълнителна защита на каросерията и двойно задвижване безспорно е гениална от практическа гледна точка и в реалността носи точно толкова ползи (а често и повече), колкото един значително по-скъп и по-тежък SUV. След като се превърна в един от емблематичните за шведите модели, V70 Cross Country, XC70 получи и компания в лицето на по-малкия ХС40. Но понеже пазарните тенденции са нещо неумолимо, интересът постепенно се насочи основно към суперуспешния SUV модел ХС90, който междувременно вече е във втората фаза от своето еволюционна развитие, както и към по-малкия ХС60.
Това обаче не означава, че от Volvo са загърбили традицията към своите високопроходими комбита. Версията Cross Country на V60 е едно от младите попълнения в портфолиото на марката, а за изненада на мнозина към него се присъедини и вариант седан, базиран на S60. Да, съвсем правилно – това към момента е единственият подобен модел на европейския пазар с каросерия седан. Което всъщност е чудесно допълнение към индивидуалния характер на автомобила, който и без друго е един от традиционните водещи аргументи в полза на покупката му.
Високопроходим седан? Защо пък не?
Отвън автомобилът е изпълнен по начин, който силно го доближава до останалите Cross Country изпълнения – линиите на базовия модел са съвсем ясно разпознаваеми, но към тях са прибавени големи колела, увеличен клиренс, както и специални защитни елементи в областта на праговете, калниците и броните. В интерес на истината, специално в профил Volvo S60 Cross Country изглежда доста необичайно, тъй като по принцип сме свикнали да виждаме подобни решения в съчетание с комби, но не и със седан. Това обаче не означава, че автомобилът не изглежда добре – видът му просто е необичаен, а това обективно погледнато го прави още по-интересен.
Отвътре откриваме характерния за класическите модели на марката стил – броят на бутоните все още е в пъти по-голям, отколкото при новата вълна от продукти на Volvo, чието начало постави второто издание на XC90, атмосферата е хладна и семпла, а качеството на материалите и изработката е на високо равнище. Комфортът специално на предните места е отличен, а просторът е в обичайните за класа рамки.
Една от последните възможности да притежавате ново петцилиндрово Volvo
Вече е всеизвестен факт, че в името на екологичните изисквания компанията Volvo постепенно ще премине изцяло към двигатели с четири цилиндъра и работен обем два литра и това се отнася както за бензиновите, така и за дизеловите агрегати. Безспорно, от гледна точка на ефективност в това решение има логика, но емоционалната страна на въпроса е нещо съвсем различно. Версията D4 на Volvo S60 Cross Country се задвижва от машина, която без съмнение ще липсва на истинските фенове на марката. Турбодизеловият двигател с пет цилиндъра притежава характер, който го отличава от всички негови конкуренти на пазара – неравноделният такт на нечетния брой горивни камери е звук, който ценителите на класическите ценности на Volvo още дълго време няма да забравят. За наша радост, този специфичен характер все още не е част от миналото - S60 D4 AWD Cross Country се държи като истинско Volvo в абсолютно всяко отношение, включително и що се отнася до мотора. Чудесно впечатление оставя не само мощната тяга и лекотата при набиране на обороти, но и харчмоничното взаимодействие на 2,4-литровия агрегат със 190 к.с. с шестстепенната автоматична предавателна кутия с хидравличен преобразувател на въртящия момент.
Серийното двойно предаване върши работата си ефективно и дискретно, осигурявайки чудесно сцепление дори при хлъзгава настилка. Наличието на асистент при потегляне по наклон е полезно, особено при каране извън утъпканите пътища.
Типично за марката е и многообразието от системи за подпомагане от водача, което значително допринасят за активната безопасност. Поведението на някои от тях обаче е донякъде свръхсензитивно – например предупреждението за опасност от сблъсък се включва самоволно и без причина, например когато системата бъде заблудена от паркирали в завой автомобили.
Характерно за марката е и представянето на автомобила на пътя – акцентът е поставен повече върху сигурността и спокойствието на пътя, отколкото на динамиката. Както и подобава на едно истинско Volvo.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Сигурност, комфорт и индивидуален дизайн – основните предимства на Volvo S60 Cross Country са типични за Volvo. Към тях следва да прибавим и прекрасният петцилиндров дизелов двигател, който със своя силен характер все още се откроява сред еднообразието на своите опоненти с четири цилиндъра. За ценителите на класическите ценности на скандинавската марка този модел може да се окаже наистина твърде добра инвестиция.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова