Volvo V60 Plug-in Hybrid е първият в света дизелов автомобил с контакт за зареждане от електрическата мрежа. Той по неоспоримо талантлив начин съчетава предимствата на класическото и модерното задвижване.
Желаете ли да чуете стона на финансовия директор на една автомобилна компания? Кажете само дизел, Plug-in и хибрид - в едно изречение. Тази трио-технология обединява почти всичко, което се определя за скъп агрегат при производството на масови автомобили: модерен турб дизел, голяма литиево-йонна батерия и мощен електромотор, в комплект със скъпо високоволтово управление. Това обяснява защо Volvo V60 във версията си с с контакт за зареждане от мрежата има "народна" цена от 56 900 евро. Който обича да си прави сметката, просто няма да даде 10 хиляди евро повече от базисното Volvo V60 D5.
Но не това ни беше целта, както обясни техническият директор Пер-Арне Райнхолдсон: "Искахме да създадем един безкомпромисен продукт от най-висок клас, върхов за своя клас в Европа, с който ще може да се пътува тихо и без вредни емисии – без разбира се да се пренебрегва и другото: ефективността и динамиката".
Хибридът Volvo V60 Plug-in възпитава своя водач
Ето - с едно натискане на бутона "Pure" стартира чисто електрическото задвижване: Volvo V60 Plug-in Hybrid дискретно жужи със своята 11,2 кВтч батерия (тежаща бруто триста кг), доставяща енергия на разположен на задната ос синхронен двигател с мощност 50 кВт. Според нашите измервания шведският автомобил е ограничен в скоростта на ток до 47 км, при което той използва осем киловатчаса. Което съответства на потребление на енергия от 21,7 киловатчаса на 100 км или разход за това разстояние от около 6,10 евро (в Германия).
Дизелът също е много икономичен, но не и чак толкова: тихо и почти без вибрации, той се движи из града с лекота и водачът на Volvo V60 Plug-in Hybrid се наслаждава на началното ускорение. Електрическото задвижване от своя страна балансира нещата, като запазва състезателния дух, макар и със съвсем различен акцент. Целта е не да се стигне по-бързо, а да караме колкото се може по-дълго на електричество. Което означава смело да поддържаме темпо в завоите. Водачът не трябва внезапно да вдига крак от педала за газта, защото точно тогава иначе комфортното и настроено повече към недозавиване Volvo V60 Plug-in Hybrid хвърля къч със задницата си. Безчувственото управление на автомобила все пак успява навреме да обуздае неразумните действия от страна на водача.
Volvo V60 Plug-in Hybrid изисква деликатен крак на педала за газта
Volvo V60 Plug-in Hybrid рекуперира при забазяния на темпото до 0,3 g, след това се включва механичната спирачка, която за съжаление създава типичното за хибридите изкуствено чувство на спирачния педал. Би било още по-ефективно да се използва инерцията, защото процесът на зареждане и разреждане на батерията изисква електричество. Така Volvo V60 Plug-in Hybrid лети с електрическа помощ до 120 км/ч по магистралите, но само при едно условие - ако водачът работи изключително деликатно с педала на газта. Чисто електрическият режим на задвижване се преустановява над 60 км/ч. Ако успеете да придържате индикатора за задвижването точно на границата преди стартиране на задвижващия само предните колела дизелов мотор, ускорението до 100 километра в час е възможно, но отнема около половин минута.
Това упражнение се прави за 7,2 секунди в хибриден режим, а в режим "Power" - за 6,7 секунди. 215-те к.с.на дизела и 68-те к.с. на електромотора тласкат напред двутонното Volvo V60 Plug-in с максимум 150 км/ч. И в двата режима усещаме вибрациите на самозапаменителя. 2,4-литровият петцилиндров двигател на Volvo V60 Plug-in Hybrid със сигурност не се държи като нахален хлапак. Благодарение на интегриран стартов генератор с мощните 144 Нм (400 волта захранване), той стартира относително плавно.
Със своите 440 Нм и D5 двигателят тегли уверено и мощно. Шумът от ръмжащия петцилиндров мотор гъделичка слуха, а тягата при ускорение създава мощен ефект.
Електрическото задвижване е най-икономичният режим
Електрифицирането изглежда е правилното от икономическа гледна томка задвижване, дори когато чисто електрическите превозни средства са в застой. Или поне така стоят нещата в градски условия.
Дълги отсечки се преодоляват само с течни (или газообразни) горива. V60 Plug-in Hybrid дава разход при празна батерия между 5,3 л/100 км (икономично каране) и около осем литра (тестов разход). Пресметнато в профила на auto motor und sport за шофьор, който прави 15 000 км на година, като по-голямата част от тях на къси разстояния, това отговаря сензационно на 1,4-литра дизел и 15,8 киловатчаса електричество на 100 км, ако приемем, че бихме могли да зареждаме батерията изцяло в дома си или на работното си място само за 3.5 часа с 230 волта.
Който си позволява да лети на дълги разстояния само с дизел, ще издуха повече от девет литра гориво през Common-Rail системата, но пък така Volvo V60 Plug-in Hybrid комби вдига до 230 км/ч.
Дори оборудвано с всички възможни високи технологии, Volvo V60 Plug-in Hybrid със своята непретенциозна същност си остава типично Volvo. Което за съжаление има някои недостатъци. Багажното отделение трябва да отстъпи на батерията 126 литра от обема си. За това Volvo обезщетява своите посланици на Plug-in с програма на Ambassador, като обещава настаняване до 200 евро на вечер и дори полети в бизнес класа. Разбрахте ли сега защо финансовият директор се поти?