Тест на дизеловата версия D5 с двойно предаване
Странно защо четирите автомобила XC90, паркирани за предстоящия тест, не предизвикват в мен асоциацията за предшественика на новия модел. Романтиката на автомобилните ми спомени ме отнася към времето, когато като малко момче често съзерцавах един Volvo 122, който бе сред екзотичните представители на рядкото автомобилно общество в софийския квартал Лагера. Нищо не разбирах от това, което виждам, но някак ме привличаше с може би неясно формиращото се усещане за солидност.
Днес познавам автомобилите малко по-добре и вероятно затова си давам сметка защо новият XC90 ме привлича по същия начин. Видимо перфектните фуги и интегралност на каросерията показва, че инженерите на Volvo са свършили отлично работата си. Това, което не виждам, но вече знам, е фактът, че 40 процента от каросерийната му структура е изработена от борова стомана – в момента най-здравата, използвана в автомобилната индустрия. Сам по себе си силен коз за това Volvo XC90 да получава максимални оценки в тестовете на EuroNCAP. Няма как 87-те години изследователска работа в областта на безопасността на автомобила от шведската компания да не придобият своята еманация именно в този модел. Също толкова впечатляващ в него е и списъкът със системи за подпомагане на водача и активно предотвратяване на инцидентите. Всъщност за изредим всичките тук ще са ни необходими следващите 17 реда от тази статия, затова ще се ограничим само до някои – системата за аварийно спиране City Safety, която може да разпознае пешеходци и велосипедисти както през деня, така и през нощта и да предприема спиране, асистентът за поддържане на лентата на движение с намеси в кормилното управление, сигнализация за наличие на обект в мъртвата зона, head-up дисплей с предупреждение за опасност, адаптивен темпомат с асистент за движение в задръстване, както и система за идентификация на напречния трафик при напускане на мястото за паркиране на автомобила на заден ход. И още – предупреждение при наличие на признаци на умора у водача и при опасност от удар отзад, изцяло LED светлини и превантивно донатягане на колана, когато сензорите и командната електроника установят, че автомобилът напуска пътя. А ако XC90 все пак пропадне в канавката, специални деформационни елементи в носещата конструкция на седалките има грижата да поглъща част от енергията на удара и да предпазва тялото.
Висш израз на безопасност
Новият XC90 е най-сигурният модел на Volvo, произвеждан някога. Едва ли можем да осъзнаем дълбокия смисъла на този факт и как може да бъде постигнато това. Този революционен модел, който поставя напълно ново начало за марката, е на 99 процента нов. Разработван в продължение на четири години, той носи в себе си авангардни технологични решения като напълно новата модулна архитектура на каросерията (SPA). Всички следващи модели с изключение на V40 ще бъдат базирани на нея. За да бъде реализиран грандиозният план за създаването им, Volvo ще инвестира 11 милиарда долара. При това трябва да отбележим факта и разбием заблудата, че това са пари на китайския собственик Geely – подкрепата на последния е морална, но не и финансова. Защо именно XC90 бе избран за ролята на първопроходец на новото начало ли – отговорът може да бъде много прост – той първи трябваше да бъде сменен. Всъщност истината е по-дълбока защото този модел носи много символика за марката.
Невероятен във всяко отношение интериор
Много вода изтече от момента, в който през 2002 година поточната линия напусна първият XC90 и не само разшири гамата от модели на марката, но създаде нови стандарти за семейно удобство и спокойно, безопасно и икономично шофиране.
Концепцията на новия модел не се променила, а е станала още по-наситена като съдържание. Дизайнът следва някои характерни контури и прийоми от предшественика – като например извивките в задните хълбоци и архитектурата на светлините, но се е сдобил на много по-характерен облик. Част от него е новата стилистика на предната част с Т-образни LED светлини (чука на Тор). Нарасналата с 13 см до 4,95 метра каросерия предлага огромно чувство за простор дори при наличието на опционалните две допълнителни седалки на третия ред. С отварянето на капака на версията с пет места пред вас се открива цяло товарно хале със стандартен обем достигащ нивото на това на VW Multivan.
Трите комфортни седалки на втория ред се сгъват удобно, а средната разполага и със сгъваща се възглавница за сядане на дете – на практика единствената конструкция, пренесена от предишния модел. Всичко останало е напълно ново – от изключително удобните, страхотно тапицирани седалки, през невероятните детайли от истинско дърво – излъчването за качество, перфектна изработка и изискани материали достигат до последния детайл и се увенчават с малки фино пришити шведски флагчета в ръбовете на седалките.
Елегантността на изчистените форми се постига и благодарение на интелигентното управление на различните функции с намален брой бутони. Всъщност на средната конзола има само осем такива. Всичко останало (климатична система, навигация, музика, телефон, асистенции) се управляват с помощта на 9,2-инчовия голям вертикално разположен сензорен екран. В тази си част обаче има още какво да се желае – удобството на работа изисква по-разбираеми функции, освен това не е необходимо за елементарни функции като радио и навигационни команди да се рови в дълбините на системата (виж карето на свързаността). Това напомня на първите дни на BMW iDrive и е очевидно, че системата на Volvo има още потенциал за развитие.
Изцяло четирицилиндрови мотори
Подобни сенки при моторите не могат да бъдат открити, макар че от Volvo са се отказали от типичните си пет- и шестцилиндрови агрегати. Специалистите по маркетинг ще трябва да елиминират тази част от своите послания, защото превес в случая са взели мерките за намаляване на разходите. Всъщност инженерите са приели доста на сериозно предизвикателството да се задоволят с обща базова архитектура на агрегати с четири цилиндъра и двулитров работен обем както при дизелите, така и при бензиновите. Същите покриват целия диапазон от мощност, нужен на автомобила, благодарение на интелигентните решения за усилване на блока, директното впръскване с високо налягане и надгражданата система за принудително пълнене. За целта бензиновите версии използват в най-мощния вариант система с механичен и турбокомпресор, при хибрида подпомогнати и с електрически мотор. Най-потентната версия на дизела (D5) пък е с каскадно пълнене с два турбокомпресора с променлива геометрия и разполага с мощност от 225 к.с. и 470 Нм.
Опасенията, че два цилиндъра и един литър по-малко ще стопят амбициите за динамично шофиране на двутонния колос бързо са прокудени когато системата за принудително пълнене се заеме с работата си и вдигне нивото на налягането до 2,5 бара под съпровода на системата за впръскване на гориво, чието максимално ниво достига 2500 бара. 8,6 секунди са необходими за достигане на отметката от 100 км/ч. Липсата на усещане че двигателят е малък или пък претоварен се допълва от перфектна серийна осемстепенна автоматична трансмисия на Aisin. Тя обира и леките първоначални признаци на турбодупка и при положение D превключва нежно, меко и точно. При желание водачът може да превключва и с лостове на волана, но удоволствието от използването им е доста хипотетично.
Големият диапазон от предавателни числа създава предпоставки за снижаване на разхода на гориво. Освен това в режим Eco електрониката намалява мощността на двигателя, а в режим на движение по инерция трансмисията изключва силовото предаване. Така разходът при икономично шофиране се намалява до 6,9 л/100 км което е съвсем приемлива стойност. При по-динамично последният нараства до около 12 л/100 км, а средно в теста консумацията бе 8,5 литра – една съвсем приемлива стойност.
Естествено напълно нова е и конструкцията на окачването – с двойка напречни носачи на колело отпред и интегрална ос с общ напречен листов ресор отзад или с пневматични елементи, каквото е в тестовия автомобил. Подобна форма на независимо окачване имаше през 1990 година големият модел 960. Тази архитектура позволява на автомобила да се движи сигурно, неутрално и прецизно въпреки височината си, за разлика от други големи модели на Volvo, при които в динамични завои шофьорът трябва да се бори едновременно с недозавиване и предаването на вибрации във волана (да, имаме предвид точно V70).
Същата прецизност новият XC90 предлага по отношение на кормилното управление, като на разположение е и динамичен режим с намалено прилагано усилие от страна на сервоусилвателя и още по-изразена обратна връзка. Разбира се XC90 нито търси, нито се стреми към фиксацията върху динамиката до степента, при която е сторено това при Porsche Cayenne и BMW X5. При него всичко става приятно и някак много уютно – напълно в тона на цялостната философия на автомобила. Само късите и резки неравности се предават малко по-силно към интериора въпреки пневматичното окачване. В останалите случаи той се справя с тях по изключително умел начин и непоклатимо – стига да не е в режим Dynamic.
Така можем спокойно да потвърдим, че конструкторите са свършили наистина огромна работа – към класическите силни качества на марката XC90 е добавил напълно нови. Това не е просто още един SUV модел, а просторен, със собствено излъчване, качествен, динамичен, икономичен и изключително безопасен. С две думи най-доброто Volvo, създавано някога.
Текст: Георги Колев, Себастиан Ренц
Оценка
Volvo XC90 D5
Каросерия
+ Изобилие от място за петима пътници
Голям багажник
Гъвкаво вътрешно пространство
Опция за седем места
Високо качество на материалите и изработката
Добър обзор от мястото на водача
– Ергономията не е оптимална и изисква привикване
Комфорт
+ Много удобни седалки
Добър комфорт на окачването
Ниско ниво на шум в купето
– Тропащи шумове и малко грубо преминаване през къси неравности
Двигател/силово предаване
+ Темпераментен дизелов двигател
Добре настроена и плавно работеща автоматична трансмисия
– Неособено култивирана работа на двигателя
Поведение на пътя
+ Сигурни маниери на пътя
Достатъчно прецизна кормилна уредба
Слабо накланяне в завой
– Тромава водимост
ESP се намесва твърде рано
Безопасност
+ Изключително богато оборудване за активна и пасивна безопасност
Ефективни и надеждни спирачки
Екологичност
+ Нисък разход на гориво
Ниски емисии на СО2
Ефективен икономичен режим на автоматичната трансмисия
– Високо тегло
Разходи
+ Разумна цена
Богато серийно оборудване
– Необходима е ежегодна сервизна инспекция
Технически данни
Volvo XC90 D5 | |
---|---|
Работен обем | 1969 |
Мощност | 165 кВт (225 к.с.) при 4250 об./мин |
Максимален въртящ момент |
470 Нм при 1750 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,7 м |
Максимална скорост | 220 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,5 л/100 км |
Базова цена | 118 200 лв. |