На пътя с T8 – най-мощната версия на XC90
Архитектурата на plug-in хибридния SUV модел на Volvo e различна от тази на колегите от Audi и BMW. Задвижването на задния мост се осъществява от електродвигател, а батерията е интегрирана в тунела за карданния вал. На пътя с T8 – най-мощната версия на Volvo XC90.
Т8 се нарича най-мощният вариант на SUV модела на Volvo, но зад най-голямото число в моделната линия този път не се крият някакви свръхагрегати (намигване към неособено успешния V8 на предишното поколение), а прецизно оразмерена plug-in хибридна система, осигуряваща както значителната моментна мощност от 400 к.с. и въртящ момент от 640 Нм, така и чисто електрическо задвижване и двойно предаване. По вида на своята архитектура обаче Volvo XC90 T8 Twin Engine силно се различава от BMW X5 eDrive и Audi Q7 e-Tron. При тях електрическият мотор е един и е интегриран в предавателната кутия, като при BMW основният задвижващ агрегат е бензинов, а при Audi дизелов.
От Volvo подхождат по различен начин при създаването на своя хибриден модел. Като начало, неговата гъвкава като размери платформа SPA по начало е конструирана с възможност за интегриране на подобна система. Предният мост се задвижва от напречно разположен четирицилиндров двулитров бензинов двигател с принудително пълнене от новата моторна гама на шведската компания. Той има мощност 318 к.с. благодарение на комбинираното пълнене с механичен и турбокомпресор. Машината е адаптирана към работа с множество стартирания и изключвания, като това е отчетено най-вече в конструкцията на лагерите на коляновия вал. Агрегатът задвижва предния мост чрез осемстепенна автоматична предавателна кутия, в която е интегриран електрически мотор-генератор с мощност 34 кВт (46 к.с.) и въртящ момент от 150 Нм. Този агрегат има задачата да зарежда батерията, да стартира ДВГ и да го подпомага в хибриден режим. Главната роля при задвижването в хибриден и чисто електрически режим обаче играе разположеният на задния мост електромотор с мощност 60 кВт (82 к.с.) и въртящ момент от 240 Нм. При чисто електрическо задвижване той черпи енергия от монтирана в средния тунел (там, където иначе би трябвало да се помещава карданният вал) батерия. Това разположение на акумулатора има важно значение за баланса на теглото; освен това при него не се губи обем от вътрешното пространство за пътниците. Благодарение на тази компановка Volvo XC90 T8 разполага с пълноценно двойно предаване – разбира се, с отчитане на факта, че при намалено ниво на заряда на батерията част от енергията ще се осигурява от предния мотор-генератор, тоест задният може и да не разполага с възможност да приложи пълната си мощност.
Три задвижващи агрегата
Благодарение на ефективната симбиоза на всички задвижващи и захранващи агрегати хибридният Volvo XC90 осигурява ефективна тяга при потегляне и ускорение – според заводските данни от 5,9 секунди до 100 км/ч. Според малко неадекватната за подобни автомобили система NEFZ (NEDC) разходът му на гориво е едва 2,1 литра на 100 км. Стандартът предполага, че от всеки 100 км пробег около 40 се изминават в чисто електрически режим. Доста трудно постижима стойност в реалния живот.
В същия този реален живот, ако приемем, че водачът има възможност да зарежда автомобила си всеки ден, той действително би изминавал около 35 км в чисто електрически режим, като – ако се движи в градове като Лондон – може да запази електрическата енергия за райони, където това се поощрява по някакъв начин. В повечето случаи Volvo XC90 T8 ще функционира като ефективен хибриден автомобил с всички произтичащи от това ползи. Водачът сам може да избира между хибридния режим, чисто електрическо задвижване и режим Power, в който работата на агрегатите се настройва така, че електрическият мотор да отдава максимално ниво на въртящ момент до момента, в който тягата на ДВГ достигне върховите си стойности.
Разбира се, както при всички останали автомобили от този тип климатичната система се задвижва от електрически мотор . Електрическите агрегати се охлаждат от отделни топлообменници, а батерията – в зависимост от ситуацията – от радиатор или от климатичната система на двигателя. При желание салонът може да бъде предварително затоплен или охладен. Интериорът е издържан в типичния шведски стил, излъчващ хладен лукс в съчетание с висококачествени материали, и е украсен с малки знаменца на Швеция по седалките.
При ускоряване Volvo XC90 наистина създава усещане за тяга, но то далеч не го прави спортен автомобил. Настройките на кормилното управление и ходовата част са по-скоро в комфортния стил на Volvo, отколкото в динамичния на BMW. Шведите и не желаят да приличат на баварците в това отношение и създават уютен дом за пътниците в автомобила. Спирачната система постига сполучливо съчетание между намаляването на скоростта чрез рекупериране на енергия и активирането на хидравличната спирачна система. И най-важното – пътниците в Volvo XC90 T8 винаги разполагат с най-доброто на пазара, когато става дума за пасивна и активна безопасност.
Текст: Георги Колев
Снимки: Volvo