Българската фирма за внос и продажба на гуми „Примекс” произвежда висококачествени регенерирани гуми за товарни автомобили с технология на Marangoni.
Щом стане дума за регенерирани гуми, разговорът обикновено бързо стига до качеството и някой споменава големите парчета откъснат протектор, с които сме се срещали неведнъж на пътя. Жалко е обаче, ако подобни гледки водят към обобщения, които игнорират както несъмнените икономически и екологични предимства на регенерирането, така и развитието на технологиите в тази област.
И наистина – кой може с лека ръка да пренебрегне възможността една и съща гума да се използва два, че и три пъти, спестявайки суровини и енергия, а най-вече разходи на собственика на превозното средство. Не бива да забравяме, че „обувките” на тежките товарни и строителни машини често струват хиляди левове и използването на регенерати може да донесе чувствителни икономии. Например една единствена гума с размер 22,5 цола за голям камион може да ви излезе доста над хиляда лева, а с регенерата (срещу стара гума, разбира се) ще спестите около 700 лева. Един седлови влекач с ремарке, каквито са повечето големи товарни автомобили, има общо 12 или повече гуми – ясно е за какви средства става въпрос.
Така или иначе, всичко опира до качеството и в тази област през последните десетилетия е настъпило значително положително развитие.
Трайно партньорство
Тези тенденции бяха основна тема на срещата с клиенти и партньори, организирана от „Примекс” – дружество със солидни позиции като вносител на гуми за българския пазар и като производител на регенерирани гуми за товарни автомобили. В тази дейност българската фирма е подпомагана от Marangoni Retreading Systems Deutschland GmbH – германския клон на Marangoni, чийто търговски директор г-н Кристиан Асмут очерта на срещата историята и основните насоки в дейността на своята компания.
Всъщност германският филиал е много по-стар от фирмата майка и е основан още през 1919 г. от Хайнрих Елерброк близо до Хамбург. Към началото на Втората световна война фирмата Ellerbrock има 65 служители. Бомбардировките разрушават фабриката напълно, но след войната тя е изградена отново и отговаря на нарасналото търсене на регенерирани гуми, като започва да произвежда протекторни ленти за технологията студен регенерат.
През 1990 г. Marangoni поема германската фирма, която запазва името си чак до 2011 г. Италианският производител от Роверето, създал и въвел още през 1974 г. технологията Ringtread (при нея новият протектор е във вид на пръстен, който обхваща плътно каркаса), е внушителна за този бранш компания с годишен оборот над 400 милиона евро и около 2200 служители, работещи в осем фабрики. Днес дейността на Marangoni е насочена главно в сферата на технологичните иновации, като например разработената наскоро продуктова гама Marangoni Blackline, близка по качество до оригиналните изделия и спестяваща гориво благодарение на по-ниското си съпротивление. Фирмата инсталира поточни линии по целия свят, в това число и в България – за партньорите от „Примекс”.
Изцяло обновеният машинен парк на българското дружество гарантира постоянен контрол на качеството и производство на трайни и надеждни регенерирани гуми, изтъкна управителят на „Примекс” г-н Георги Крумов. Същевременно той сподели наблюденията си, че качеството на постъпващите за регенериране стари гуми непрекъснато се влошава и голяма част от тях биват бракувани при предварителните проверки. Една от причините е неправилната им експлоатация, изразяваща се в нередовен контрол на налягането и каране с недонапомпани гуми. Вследствие на това триенето в гумата се увеличава, температурата й се повишава и тя се износва по-бързо, а каркасът се уврежда непоправимо.
Програма в помощ за клиентите
„Примекс” се стреми да противодейства на тези неблагоприятни явления, като предлага на партньорите си програмата Fleet Management. Тя включва продажба на гуми с подходящи за регенериране каркаси, следене на експлоатацията и състоянието на всяка гума в сътрудничество с клиента, регенериране и повторно използване. Така се осигурява добра поддръжка на гумата, максимално дълъг период на експлоатация, икономия на гориво и безпроблемно регенериране, носещо значителни финансови изгоди. И не на последно място – шофьорите свикват да се грижат за гумите си и това става част от професионалното им поведение.
В наши дни екологичното мислене вече е неразделна част от общественото създание, затова почти всички производители на гуми се чувстват задължени да предлагат продукти с подходяща за регенериране конструкция. Наистина подновяването на протектора вместо на цялата гума пести ресурси и енергия, пък и немалко средства. Въпросът е обаче дали регенерираните гуми няма да повишат разхода на гориво или да намалят сигурността на пътя. Значи, отново стигаме до качеството. Затова е радващо, че в технологично отношение българският производител „Примекс” се е ориентирал към един от световните лидери в бранша, какъвто без съмнение е Marangoni.
Текст: Владимир Абазов