С освежена визия, нови двигатели и асистиращи системи
Когато един успешен модел получи наследник, фирмата производител е изправена пред задачата едновременно да подчертае иновативната, модерна същност на новото изпълнение (с определения като „изцяло новия”) и да увери клиентите, че добрите страни на предшественика са запазени непокътнати. Комби моделът с висок покрив (официалното название на „баничарките”) на VW, произвеждан в третото си поколение от 2003 г. насам, е наследен официално от Caddy 4.0, който дори има стартова версия Generation Four. Същевременно мнозина настояват, че в случая става дума по-скоро за обширна модернизация, включваща външни промени и нови двигатели.
Във всеки случай от стилистична гледна точка новият VW Caddy се вписва в съвременната линия на VW с подчертани ръбове, характерна широка решетка и „усмихнати” фарове. Същевременно дългият 4,41 м автомобил (и удължената му с 47 см версия Maxi) продължава да вдъхва доверие във вариантите си на лекотоварен професионален транспортьор, практичен ван или мини кемпер.
VW продължава да се придържа към досегашната система за мебелировката. Сравнително масивната средна седалка може да се сгъва и да се изважда, но не се плъзга напред-назад. Същото важи и за доставяното срещу доплащана двуместно канапе в багажника, което също може само да се сгъва или вади. Този отказ от възможности за трансформации е разбираем на фона на факта, че в просторната вътрешност на автомобила пътниците по начало разполагат с много място, седят удобно и не се чувстват притеснени.
Ако се нуждаете от товарен капацитет, при сгънат втори ред разполагате с обем от 2850 литра, а в Maxi – с 3700 литра. А като свалите напред облегалката на предната дясна седалка, ще можете да транспортирате предмети с дължина до 2,55 метра.
В последния случай трябва да внимавате с арматурното табло, понеже то вече е украсено с чисто монтирани цветни декоративни бленди, които го правят по-привлекателно за окото, без да нарушават строгата прегледност и подреденост на индикаторите и органите за управление. Тук в зависимост от избраното ниво на оборудване или готовността за доплащане се предлагат инфо-развлекателни уредби с тъчскрийн, навигация, отопление на предното стъкло и т.н., както и различни системи за подпомагане на водача. Асортиментът им е доста богат и включва Front Assist – за предотвратяване на удар в предния автомобил и функция за аварийно спиране в градска среда, „мултиколизионна спирачка”, която автоматично спира VW Caddy след първия удар при катастрофа, темпомат с контрол на дистанцията и ограничител на скоростта, системи за регулиране на дългите светлини и за разпознаване на умора.
На българския пазар пътническото Caddy се доставя с три нива на оборудване – Trendline, Comfortline и Highline, а кемперният вариант се нарича Beach. Още най-евтиният Trendline предлага прилично обзавеждане и главното – целия асортимент от двигатели.
Задвижващите агрегати са три бензинови и четири дизелови плюс един на природен газ. Най-евтиният вариант е VW Caddy 1.2 TSI с 84 к.с. По-късно ще се предлага и необичайният за лекотоварен автомобил, но доста мощен еднолитров трицилиндров бензинов мотор със 175 Нм и 102 к.с. На върха в бензиновата гама е 1.4 TSI със 125 к.с., който работи равномерно и тихо, с достатъчна тяга, но без ярки изблици на мощ.
Ако имате желание за динамично шофиране с пътнически ван, можете да си поръчате най-мощната от четирите версии на двулитровия дизелов двигател (150 к.с., 340 Нм). Силно впечатление ни направи с какъв хъс този агрегат тегли сравнително големия автомобил нагоре по стръмен път, при това на висока предавка. Моторът взаимодейства много добре с прецизно превключващата шестстепенна трансмисия, ускорява до 100 км/ч само за 9,2 секунди и достига 194 км/ч. Възможно е да бъде комбиниран и с предавателна кутия с два съединителя (3700 лв.), както и със система за двойно предаване 4Motion (срещу още 5700 лв.).
По-евтин вариант с двойно предаване, препоръчителен например за кемпера Caddy Beach, е дизеловата версия със 122 к.с. и механична трансмисия. Макар и не изключителни, динамиката и тягата от 300 Нм са на много добро ниво, а спестените над 7300 лева могат да бъдат вложени в допълнително оборудване. Онези, които ще използват VW Caddy главно в града, спокойно могат да се насочат към дизеловите версии със 75 и 102 к.с. и стандартен комбиниран разход от 4,6 л/100 км. Независимо от мощността си всички дизели са с SCR технология и използват добавката AdBlue.
Без сложни пречистващи системи и въпреки това екологично работи най-икономичният мотор от гамата – захранваният с природен газ 1,4-литров TGI (турбоагрегат със 110 к.с. и 200 Нм), който на 100 км изразходва 4,1 кг от синьото гориво.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Независимо дали ще го наречем основно преработен или нов модел, VW Caddy е съхранил достойнствата на успешната лекотоварна и пътническа серия, добавяйки към тях модерни системи за подпомагане. Двойното предаване, мощният дизел и кемперният вариант го превръщат в избор и за онези, които желаят да разнообразят изпълнението на всекидневните задачи с динамични разходки и излети с преспиване сред природата.
Текст: Владимир Абазов
Снимки: Владимир Абазов, VW