Първи километри зад волана на версията с увеличен клиренс и двойно предаване на модела.
Най-новото издание на VW Passat определено не ни разочарова – моделът не просто е един от най-добрите представители на средния клас по почти всички възможни показатели, а както вече показаха редица сравнителни тестове, като баланс от качества надделява не само над основните си опоненти, но и над представители на значително по-високи и скъпи категории, вкл. A6 на Audi „петицата” на BMW и Е-класата на Mercedes. Вярно е, че от години насам моделът отдавна вече не е сред най-изгодните в ценово отношение представители на своя клас, но за сметка на това действително заслужава да се определи като пример за подражение по редица показатели като вътрешен обем, функционалност, ергономия, пътно поведение, комфорт, мултимедийно оборудване и асистиращи системи. И ако един „нормален” VW Passat успява да надскочи утвърдените рамки на средния клас, то версията Alltrack прави това по още по-категоричен начин.
SUV? Кросоувър? Не, благодаря.
Идеята на VW Passat Alltrack е колкото проста, толкова и гениална. По подобие на основателите на класа на високопроходимите комбита Subaru Outback и Volvo V70 Cross Country, този автомобил съчетава практичността на едно голямо семейно комби с предимствата на двойното предаване и увеличения клиренс. Това, че Passat Variant е едно от най-функционалните комбита, които човек може да открие на пазара днес, вече е добре известно. В зависимост от положението на задните места, огромният багажник има вместимост между 639 и 1769 литра, а полезният товар достига 659 килограма. Автомобилът без проблем може да тегли прикачен товар с маса до 2,2 тона, а срещу доплащане се предлага асистент Trailer Assist, който допълнително улеснява маневрирането с ремарке и дори може да бъде комбиниран с опция за самопаркиране.
Солидна изработка, която личи от всеки детайл
Както товарното, така и пътническото отделение изобилстват от практични решения, които правят всекидневната употреба по-приятна. Високото качество на изпълнението е сред традиционните силни страни на VW Passat, като при модификацията Alltrack то е дори още по-ясно изразено: елегантните тапицерии от комбинация кожа/алкантара, декоративните апликации от алуминий в областта на таблото и вратите, алуминиевите корпуси на външните огледала, металните релси за багаж на покрива, отсъствието на каквито и да било шумове от каросерията дори по силно разбити пътища – солидността на изработката личи от всеки детайл в този автомобил.
По отношение асистиращите системи VW Passat Alltrack може да бъде екипиран с практически всичко, което към момента се предлага в средния клас – от следене на пътната лента през наблюдение на мъртвия ъгъл, система за аварийно спиране, адаптивен темпомат до система за автоматично паркиране. Същото се отнася и за мултимедийното оборудване, включващо удобно управление през сензорен екран, навигационна система с най-разнообразни възможности и лесно свързване със смартфон. Сред опциите, които си заслужават доплащането, е превъзходната озвучителна система Dynaudio Confidence, с помощта на която просторният салон почти се превръща в концертна зала на колела. Друга спимпатична опция, с която беше оборудван тестовия екземпляр, е панорамният стъклен покрив.
Пътно поведение, на което мнозина има за какво да завиждат
На пътя VW Passat Alltrack за пореден път доказва на практика, че за да притежавате добро сцепление и относително добра пригоденост за преминаване през трудни терени, изобщо не е непременно необходимо да инвестирате в тежък SUV с всички негови неизбежни недостатъци от конструктивно естество. Благодарение на системата за задвижване на четирите колела, работеща с последното поколение Haldex съединител, снабдена допълнително с асистент за движение по наклон и offroad режим, Passat Alltrack осигурява фантастична тракция върху абсолютно всякаква настилка, без обаче да притежава който и да било от минусите на автомобил с по-висок център на тежестта. Изключително впечатляващ е фактът, че при бързо каране този автомобил успява да се държи на пътя точно толкова чевръсто, колкото и един „обикновен” Passat Variant.
Клиренсът от 174 мм може и да не е като на расов всъдеход, но обективно погледнато не пада под това, което предлагат повечето SUV автомобили с техните привидно значително по-високи каросерии. Сигурното и дори динамично пътно поведение върви ръка за ръка с отличен комфорт на возене и впечатляваща със своята ефективност шумоизолация - VW Passat Alltrack обещава да бъде верен партньор за дълги преходи.
Битурбодизел с 240 к.с. и 500 Нм
Изпробваният автомобил се задвижваше от върховия за гамата на модела двигател – двулитров дизелов агрегат с каскадна система за принудително пълнене с два турбокомпресора. С мощност 240 к.с. и максимален въртящ момент от 500 Нм, наличен между 1750 и 2500 оборота в минута, това към момента е най-мощният четирицилиндров дизелов мотор в своя клас. Моторът впечатлява не само на хартия – с ускорение от място до сто километра в час за 6,4 секунди и наистина впечатляваща тяга при ускорение, съчетаният със седемстепенна трансмисия с два съединителя осигурява динамични показатели, които допреди двайсетина години бяха приоритет единствено на супермощни машини от висок калибър.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, VW
Оценка
Passat Alltrack
Passat Alltrack по впечатляващ начин показва, че не е нужно непременно човек да инвестира в SUV, за да получи превъзходно сцепление върху всякаква настилка, прилична проходимост, солидна функционалност и оптимално представяне по време на дълги пътувания. Нещо повече – с динамичното си пътно поведение автомобилът не показва нито един от характерните недостатъци на моделите с по-висок център на тежестта, разходът също е в разумни граници, а практичността, комфортът и сцеплението са доста по-добри, отколкото при повечето модерни наследници на едновремешните всъдеходи.
Технически данни
Passat Alltrack | |
---|---|
Работен обем | 1998 см3 |
Мощност | 240 к.с. (176 кВт) |
Максимален въртящ момент |
500 Нм при 1750 - 2500 об/мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,4 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 234 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
--- |
Базова цена | --- |