Passat CC е представител на специфичната порода „купе с четири врати“ и предлага на клиентите на Volkswagen възможността да притежават един от най-атрактивните като дизайн и излъчване модели в средния ценови клас.
Идеята за автомобил със замисъла на Passat CC не е нова. Първите, които се осмелиха да направят спортно-елегантно купе с четири врати, бяха Mercedes с CLS, който и до днес (не без основание) продължава да се смята за икона на модерния дизайн. Затова и няма нищо учудващо, че VW решиха да освежат имиджа си с продукт, който да изповядва подобна философия. Passat CC е отличен начин хората от Волфсбург да докажат, че освен техническо съвършенство, техните автомобили могат да носят и много емоция. Нещо повече – подобно на колегите си от Щутгарт, стилистите и конструкторите на VW съвсем не бяха обвързани с нужда от колосални инвестиции за развойната дейност около създаването на този автомобил – ако не броим новата форма на каросерията, допълнително облагородения интериор и добавянето на някои технически подобрения, СС е почти стопроцентов технологичен близнак на „обикновения“ Passat.
Хвани окото
Когато седне зад волана на CC, човек бързо открива, че за разлика от повечето актуални модели на марката, това купе с четири врати е същински магнит за погледите на хората. Реакциите на публиката в повечето случаи са напълно недвусмислени – очевидно изисканият силует и хармоничните пропорции на 4,80-метровия автомобил не остават незабелязани. Значително по-любопитно е обаче да се проследят реакциите на водачи на Volkswagen и най-вече на онези, които притежават „стандартен“ Passat – те оглеждат СС с нескрито възхищение, често смесено с откровена, макар и благородна завист.
Работилите върху проекта дизайнери талантливо са скрили истинските технологични корени на СС – от познатия ни Passat е останало единствено междуосното разстояние, дължината и ширината са дискретно увеличени, а височината е намалена със сериозните 55 милиметра. Стремителната странична линия, малките прозорци, агресивната предница и футуристичната задница също имат своя принос за това, че осанката на Passat CC действително е достойна за купе от типа GT въпреки наличието на четири врати. Приятните изненади не спират и след по-внимателното изучаване на каросерията – функционалните недостатъци на СС в сравнение с по-практичния му събрат са наистина минимални. Разбира се, динамичната линия на покрива силно е ограничила пространството над главите на пътниците на задните седалки, същото може да се каже и за предния ред, но тук разликата е далеч по-малка. Качването и слизането също е по-неудобно, отколкото при седана, обзорът от мястото на водача специално назад е доста ограничен заради оскъдното остъкляване.
С това обаче изцяло се изчерпват „жертвите“, които трябва да направят собствениците на СС в името на дизайна. Място за пътниците в ширина има в изобилие, задните седалки са добро място за комфортен превоз на хора с ръст до 1,80 метра, багажникът побира чудовищните 532 литра и е почти непроменен спрямо модификацията седан, ергономията е на типичното за Volkswagen равнище и може да се определи като отлично премислена. Новият триопорен мултифункционален волан е още по-удобен, отколкото при останалите варианти на Passat. Приборното табло, централната конзола и подредбата на функциите не крият никакви неприятни изненади. Качеството на материалите е превъзходно, а предлаганите като опция спортни седалки трудно биха могли да бъдат по-удобни.
Удоволствие на колела
Още през първите метри зад волана на CC ще установите със задоволство, че това не е нещо радикално ново, с което тепърва трябва да се привиква, а чиста проба Passat с нова форма и малко по-динамичен нрав. Преодоляването на неравности става плавно и не стресира пътниците с груби сътресения дори при серийното окачване. А пък предлаганата като екстра ходова част с адаптивни амортисьори се представя направо фантастично. Видимостта при шофиране се оказва значително по-добра, отколкото би могло да се предположи с оглед на ниската позиция на седене и филигранните странични прозорци с висока долна линия. С помощта на директния и прецизен волан водачът може да направлява автомобила с хирургическа точност и без никакви усилия. Стабилността при праволинейно движение е абсолютно непоклатима. Спирачките, освен с перфектни показатели за спирачен път, се отличават и с извънредно фино усещане от спирачния педал.
Ако решите да проверите възможностите на Passat CC за подчертано спортен стил на каране, определено има значение дали автомобилът ще бъде със стандартното предно или с двойно предаване (предлагано като серийно оборудване за върховия 3,6-литров двигател). Ако задвижващи са само предните колела, СС има склонността при навлизане в остър завой с много висока скорост да реагира с недозавиване. Тази склонност се засилва допълнително от загубата на сцепление заради голямата тяга, каквато осигурява дори „базовият“ двигател 1.8 TSI.
Защо са кавичките при употребата на думата „базов“ ли? Най-вече защото 1,8-литровата машина с директно впръскане на горивото и принудително пълнене с турбокомпресор разполага със 160 конски сили мощност и 250 нютонметра максимален въртящ момент, който е на разположение в почти целия оборотен диапазон (1500-4200 об./мин). Фазата на „замисляне“, преди високият въртящ момент да стовари неумолимия си тласък върху предните колела, е съвсем кратка, а това, което следва след нейното преодоляване, навява мисли за наличието на поне двеста конски сили под предния капак и поне толкова килограма по-ниско тегло на автомобила... Не по-малко красноречив е фактът, че при 140 километра в час на шеста предавка моторът поддържа около 3000 оборота в минута, като разходът на гориво е приблизително седем литра на сто километра.
Motion
Ако обаче човек иска неговият Passat CC освен неустоима външност да притежава и нрав на расов спортист, то логичният избор се нарича 3.6 FSI V6. Тази версия е серийно комбинирана не само със система за задвижване на четирите колела 4Motion, но и с директната трансмисия с два съединителя DSG. Резултатът от съчетаването на изключителния шестцилиндров двигател с увеличена до 300 коня мощност, двойното предаване, работещо на основата на последното поколение Haldex съединител, една от най-съвършените трансмисии в съвременната автомобилна индустрия и допълнително предлаганото адаптивно окачване, е нещо, което трябва да се почувства „на живо“, а не да се описва. Тук вече дребните забележки като проблеми с контакта на предните колела с пътя или плъзгането по външната допирателна на завоя при достигане на граничен режим изчезват безследно, а мощта на върховия двигател в гамата сякаш елиминира влиянието на физиката и по-специално на собственото тегло на автомобила от почти 1700 килограма. Накратко казано, в това си изпълнение и екипиран с повечето по-интересни детайли от дългата листа с допълнително оборудване, Passat CC предлага съпоставимо удоволствие с Mercedes CLS, но на значително по-достъпна цена.
Всъщност CC е нещо много повече от дериват на стандартния Passat с по-атрактивна външност. Моделът предоставя реална възможност човек да притежава семеен или представителен автомобил, който освен почти перфектна функционалност и отлични възможности за всекидневна употреба носи онова удоволствие от шофирането, смятано за приоритет на традиционните спортни модели.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов
Оценка
VW Passat CC 3.6 V6 4MOTION
Един добър стар познат, но в нова опаковка и по-изтънчен характер – Passat СС определено заслужава максималната оценка от пет звезди. Единствено мястото на задните седалки е по-скромно в сравнение с изпълнението седан, по останалите параметри автомобилът се представя не по-зле от своя конвенционален събрат, като към качествата му прибавя и още повече удоволствие от шофирането.
Технически данни
VW Passat CC 3.6 V6 4MOTION | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 300 к. с. при 6600 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,1 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м |
Максимална скорост | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
13,0 л |
Базова цена | 84 507 лева |
Ivan Mladenov Stanev
tozi zvqr e neveroqten ,napraven e otlishno.as uspqh da si go kupq i nemoga da mu se naradvam ,tazi kola e mnogo komfortna sheta forumi za neq i tova e naistina koeto kazvat Passat cc e unikalen