До момента в Европа са ремонтирани не повече от 10% от засегнатите автомобили
Всички сервизни дейности, необходими за преодоляване на последствията от скандала с дизеловите автомобили на концерна Volkswagen, ще бъдат приключени до есента на 2017. Според добре запознати източници е постигнато подобно споразумение между немския производител и Европейската комисия. В съответствие със споразумението всички собственици на засегнатите автомобили в Европа ще бъдат уведомени за необходимостта от извършване на сервизни дейности до края на тази година.
Според концерна Volkswagen цялостната сервизна кампания ще отнася до около 11 милиона дизелови автомобила по целия свят, от които 8,5 милиона са били продадени в ЕС. До момента в Европа са ремонтирани не повече от 10%, но от концерна твърдят, че повечето от колите ще бъдат приведени до задължителните стандарти по-късно тази година. На първо място става дума за около пет милиона превозни средства с дизелови двигатели 1,2 и 2,0 литра, които се нуждаят само от актуализиране на софтуера.
Още 3 милиона автомобила, оборудвани с двигатели 1,6 литра, се нуждаят от сериозно подобрение с инсталиране на допълнителни устройства. Сервизните дейности на тези автомобили от концерна обещават да приключат през следващата година.
Известно е, че през юли в САЩ Volkswagen се съгласи да плати 10 милиарда долара за обезщетяване на половин милион собственици на дизелови автомобили, продадени в Америка в периода 2009-2015. Притежателите на тези превозни средства получиха обезщетение в размер от 5 до 10 хиляди долара. Освен това Volkswagen обеща да внесе 2,7 милиарда долара за компенсиране на щетите в компенсационен американски фонд и още 2 милиарда долара за разработване на "зелени технологии" с нулеви вредни емисии. Концернът се ангажира да извършва сервизни дейности или да извърши обратно изкупуване на дефектните автомобили върху пазарната цена, но по-голямата част от собствениците на автомобили предпочитат да получават парично обезщетение.
Германското правителство реши да не наказва автомобилния производител Volkswagen с парична глоба, а просто го задължи да коригира софтуера си и да извърши незначителни технически подобрения. Шофьорите, вместо да получат финансови компенсации, получават покани за сервизна услуга за отстраняване на проблема. Официалната причина за това решение е разликата между екологичните стандарти в Европа и Съединените щати – според думите на шефа на концерна европейските автомобили много по-лесно и по-евтино могат да бъдат приведени в съответствие с изискваните стандарти. Докато неофициалната версия гласи, че германското правителство просто пощади големия данъкоплатец, като се има предвид, че очакваните загуби на концерна ще бъдат в размер на 90 милиарда евро, а това от своя страна ще доведе до голяма безработица.