Второто издание на VW Tiguan e един забележително балансиран компактен SUV
2,64 милиона продажби. Стойност, която звучи внушително дори на фона на нестихващия ръст в SUV сегмента през последните години. Tiguan бе представен относително късно в тази категория, но подходът на Volkswagen и този път се превърна в триумф на германската поговорка „бързай бавно“ – първото поколение се вклини в редиците на утвърдената конкуренция със зрели, добре обмислени решения, липса на неизбежните детски болести и с онзи типичен за марката от Волфсбург баланс от качества, който на пръв поглед не блести с нищо особено, но оставя трайно задоволство в продължение на години и хиляди километри.
Стратегията при второто поколение изглежда като продължение на този подход и това личи още от външността на VW Tiguan 2.0 TDI – предна част в познатия от последното издание на Passat стил, изчистени повърхности и прецизно очертани линии, които внасятдинамика в страничния силует и придават лека спортно-агресивна нотка на задната част. Паралелно с увеличените размери (6,0 сантиметра в дължината, 7,7 сантиметра в междуосието и 3,0 сантиметра в широчината на каросерията), второто поколение демонстрира и чувствителна промяна в пропорциите.
Нарастването на общата дължина до 4,49 метра и подобряването на ефективността в оползотворяването на вътрешния обем от друга страна са довели до наистина впечатляващи постижения в областта на комфорта на пътниците на втория ред седалки и възможностите за трансформация на обемите на багажния отсек. Мястото за коленете съперничи на представителите в горния клас, а чрез сгъване, надлъжно изместване (в диапазон от 18 см) и промяна на наклона на облегалките на разделената на три задна седалка можете да постигнете всичко между 520 и 1666 литра без някой от пътниците да се почувства и за миг притеснен или в неудобство.
Търсената от преобладаващата част клиенти на SUV автомобили висока позиция на шофьорската седалка е налице и при новия VW Tiguan 2.0 TDI. Вероятно ще се намерят по-спортни натури, които няма да я счетат за оптимална, но е сигурно едно – видимостта в градски условия и маневриране в ограничени пространства е превъзходна. Прегледна е и подредбата на арматурното табло с напълно цифров блок на контролните прибори, качествени материали и видимо солидна изработка.
Модерни времена
Големият сензорен екран на средната конзола е удобен, разбираем за всеки притежател на смартфон и се грижи централизирано за управлението на навигацията, информацията и развлеченията на борда. Настройките на многобройните електронни системи за подпомагане на водача са изнесени на волана и използват отделни менюта. Системата за контрол на лентата на движение е част от серийното оборудване на всички версии, а в допълнение към нея високите нива на изпълнение предлагат активен темпомат, функции за внезапно спиране и регистрация на умората при водача, както и LED-система на предните светлини. Изпробваният VW Tiguan 2.0 TDI беше екипиран със система за двойно предаване 4Motion, която използва електронно управляван съединител Haldex V за разпределение на тягата между колелата на предния и задния мост. При равна и суха настилка моделът не се различава особено от събратята си с предно предаване, но задните колела се ангажират светкавично при поява и на най-малката предпоставка за загуба на сцепление е светкавична. Водачът може да променя настройките на системата в различни режими (път с твърда настилка, пресечен терен и сняг) чрез удобен въртящ се регулатор на централната конзола. Версиите 4Motion на VW Tiguan разполагат с 20 вместо с 18-сантиметров клиренс и подобно на първото поколение, собственикът може да поръча модела с две различни предни престилки. Offroad вариантът е скосен и позволява ъгъл на атака при предния надвес от впечатляващите 25,6 градуса, докато ъгълът при „цивилната“ версия е 18,3 градуса.
Ходовата част с допълнително предлагани адаптивни амортисьори успява да се справи удивително добре с широк спектър от настилки и осигурява много добро ниво на комфорт дори при движение по лоша настилка в режим „Sport“ на окачването. Държанието на пътя при динамичен стил на шофиране печели от прецизността на управлението, липсата на странични колебания на каросерията и неутралното поведение в завой, но VW Tiguan 2.0 TDI определено не провокира този модел на поведение у водача. Същото може да се каже и за комбинацията от двулитровия турбодизел със 150 к.с. и седемстепенната DSG – прекрасно обигран отбор, който преследва златната среда без излишни акценти и осезаеми пропуски. Динамиката определено е на ниво, тягата при ускорение е уверена, разгръщането на мощността е хармонично, маниерите на работа са много рафинирани, а разходът при смесен цикъл на движение в зависимост от стила на каране се движи в границите между шест и седем литра на сто километра. Наистина добър баланс - което всъщност е определящо и за цялостното представяне на новия Tiguan.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Eволюцията на Tiguan е нагледна илюстрация на марковата философия на VW. Солиден продукт, който демонстрира следващото ниво на развитие в SUV класа с безкомпромисната концентрация на професионален многобоец – по-добър във всичко от предшественика си, с балансирано поведение на пътя и извън него, с просторен, функционален интериор и богат набор от модерни електронни системи.
Текст: Мирослав Николов, Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, Ханс-Дитер Зойферт