На пътя: Western Star 4900 EX. В топмодела на американската марка работи най-мощният “световен двигател” на дъщерната на Daimler фирма Detroit Diesel – 14,8-литровият DD15.
Под общото название “световен двигател” американската фирма Detroit Diesel разработи шестцилиндрови двигатели с работен обем от 12,8 до 15,6 литра, с обозначенията DD13, DD15 и DD16. Целта пред тези агрегати е бъдещото им вграждане във всички тежкотоварни представители на Daimler – марките Freightliner и Western Star, както и Mercedes-Benz и Mitsubishi Fuso. До серийния старт на DD16, представен през март 2009 г., DD15 с неговите 418 кВт (568 к. с.) и 2510 нютонметра беше най-мощният агрегат в гамата. Монтиран под капака на Western Star 4900 EX, той оставя добри впечатления – отговаря спонтанно на заповедите с педала на газта и не се задъхва дори под 1000 оборота в минута, което не се разбира от само себе си, изхождайки от характеристиките на досегашните американски двигатели. Подобно на големия брат DD16, и DD15 работи с турбокомпаунд система, т. е. втора турбина зад основния турбокомпресор. Нейна заслуга са около петдесет от общо 568-те коня.
Скорост, мощност и окачване
Изпълнението на силовото предаване цели да даде възможност за преодоляване на големи дистанции на най-висока предавка. При 55 м/ч (88,5 км/ч), колкото е разрешената скорост в щата Охайо например, машината работи с около 1030 оборота в минута, а при 75 м/ч (сериозните 120 км/ч), колкото е позволено в щата Монтана, оборотите са 1410. Комфортът на возене на американския превоз на дълги разстояния с двуосово ремарке и триосов влекач (известни като 18-колесна композиция) е значително по-нисък от този на европейските модели. Въпреки двулистовите параболни ресори отпред и пневматичното окачване на задните оси Meritor с четири сфери плюс четири листови ресора (или още „air over leaf”) окачването е всичко останало, но не и комфортно. Вълните на настилката и дупките по пътя се пренасят почти нефилтрирани към кабината. Поведението при задействане на барабанните спирачки е на светлинни години зад това на дисковите на Mercedes-Benz Actros, да не говорим за тежкия спирачен педал. Въпреки това моторната спирачка Jakebrake, регулируема в три степени, противодейства на инерцията с мощните 568 к. с. Вместо нея водачът има възможност да задейства отделната спирачка на ремаркето с лост на волана.
Мироглед
С разположени пред кабината мотор и ауспуси под нея, нивото на шум е относително високо, въпреки че влекачът е оборудван с предлаганата като опция шумо- и топлинна изолация. Според американските представи 4900 EX се числи към “шептящо тихите”, както настойчиво обяснява заводският шофьор на Western Star. За доказателство правим второ кръгче със серийно оборудван Volvo VN730, в който нивото на шум е малко по-високо, което потвърждава неговите думи. Видимостта във всички посоки около 20-метровата композиция с почти хоризонтален капак на двигателя и огромни огледала е учудващо добра. Време за привикване при движение по виещи се пътища изисква точката на завиване на далеч назад монтираната седалка. На пръв поглед не съвсем ясни – но супер готини са шестнайсетте кръгли циферблата на инструментното табло. Преди потегляне трябва да бъдат освободени двете ръчни спирачки за влекача и ремаркето. Практично опростено е закрепването на предния капак с гумени ленти от двете му страни. Подобно на повечето американски камиони на задната стена вместо солиден сноп от кабели откриваме вертикален пилон с няколко куки.
Скоростна кутия
Макар в САЩ Daimler да предлага автоматизирана предавателна кутия от Mercedes-Benz под името Ultrashift, популярността й не е особено голяма сред собствениците на товарни автомобили. Причините за това са, че на практика тя трябва да бъде платена два пъти: веднъж – с по-високата цена на закупуване, и втори път – с по-ниската цена при повторна продажба. Несинхронизираната 13-степенна скоростна кутия (девет главни с делител) с дългия скоростен лост представлява проблем за всеки европеец, но за американските шофьори превключването й е лесно като ходенето или дишането.
Кабина
Преди да потеглим с 32,5-тонната композиция – разрешени са около 36,2 тона общо тегло (8000 паунда) – напразно търсим тахограф. Обичайно, както винаги, е наличието на Drivers Daily Log, нещо като дневник на пътуването, в който водачът нанася собственоръчно времената за пътуване и за други дейности. Като компенсация за ниския комфорт на возене в края на деня водачът е посрещнат от дълго близо 2,1 м (82 инча) спално отделение с четириточково пневматично окачване, носещо помпозното име Stratosphere Sleeper. В оборудването му влиза легло с рамери 110х210 см с голямо пространство за вещи отдолу, както и хладилник, умивалник, голяма изваждаща се маса, аудиосистема с шест високоговорителя и шкафове с елегантни дървени врати. Конзолата до леглото съдържа превключватели за светлините, часовник за събуждане, радио, отопление, климатик и още една стартерна ключалка. Последното е налично въпреки забраната за работа на празен ход на двигателите във все повече щати. Страхотното на външен вид оборудване е завършено от волан с две спици, странични ауспухови тръби от благородна стомана, както и от алуминиеви прагове и резервоари. Полирани до блясък са радиаторната решетка, кутиите на огледалата, външните сенници и клаксоните на покрива. Без съмнение моделът 4900 ЕХ би привлякъл тълпи от хора на всяка европейска бензиностанция.
Текст: Ралф Бекер
Снимки: Daimler
Технически данни
Western Star 4900 EX | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 568 к. с. при 1800 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
--- |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 120 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
--- |
Базова цена | --- |