Вход

Харесайте страницата ни във Facebook

Станете част от голямата фамилия на auto motor und sport

Бъдете информирани за любимите ви марки, интересни предложения, игри, томболи, както и много новини от необятния свят на автомобилите.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

WRC: Промени в правилата за сезон 2009

05.02.2009 10:10
Туит

В световния рали шампионат също се търси намаляване на разходите, а 2009 маркира края на ерата на автомобилите версия WRC.

Участниците в тазгодишното издание на Световния рали шампионат ще трябва да положат сериозни усилия, за се преборят с надпреварите от IRC и да убедят феновете, че те са звездите, които се състезават в по-интересната надпревара. Ударите на световната икономическа криза оставиха световния шампионат само с два истински заводски отбора – Citroen и Ford и мнозина предричат лесна шеста поредна титла за Себастиен Льоб с оглед на отслабената конкуренция. Дали е така, ще разберем в хода на сезона.

В същото време, в опит да подобри спектакъла по отсечките и да намали разходите, ФИА публикува новите правила за провеждането на световния рали шампионат, а ние ще ви запознаем с най-интересните моменти в тях.

Стартове

Тази година ФИА въвежда ротация на състезанията в календара, които през 2009 са 12. По същата схема догодина рали „България” трябва да влезе в този календар. Ротационната схема е двугодишна, а за този сезон новите ралита са в Ирландия, Австралия, Полша, Кипър, Португалия и Норвегия.

Автомобили

Ерата на автомобилите версия WRC е към своя край – всъщност, сезон 2009 е последният, в които тези автомобили ще могат да се състезават на най-високо ниво със заводска подкрепа. През 2010-а ще гледаме интересни стартови списъци – новите Super 2000 плюс срещу сегашните WRC машини. Mоже да сте сигурни, че при последните ще има сериозни „утежняващи условия” – увеличаване на теглото, ограничение на турбото и т.н, за да се изравнят възможностите на двата класа автомобили. А от 2011 в Световния рали шампионат ще останат само автомобилите Super 2000 +.

Поддържащи шампионати

През тази година в календарите на двата шампионата – за група N (Production/P-WRC) и Джуниър (Junior/J-WRC) са включени по осем ралита, като всеки пилот трябва да избере поне шест от тях, в които да стартира. В четири ралита пилотите от двете групи ще се състезават заедно – в Португалия, Аржентина, Сардиния и Гърция.

Шампионат на конструкторите

През 2009 в световния шампионат на конструкторите ще участват два вида отбори. Наименованията им са близки, но всъщност тимовете са различни. Неофициално, категорията М1 е за заводските тимове – Citroen и Ford, които до 15 декември бяха заявили, че ще участват във всичките 12 състезания. В М2 (Manifacturer teams) засега са Citroen Junior и Stobart Ford, като тук срокът за заявки изтича на 1 март.

Механици в бокса

Тук също има мерки за намаляване на разходите – през новия сезон едновременно по колата в бокса ще могат да работят четирима механици (през 2008 бяха шест). Пилотът и навигаторът също могат да помагат на механиците.

Помощни екипажи

Т.нар. safety crews са много важни за екипите, но ФИА от години се опитва да ги премахне. Става въпрос за екипаж, които минава по отсечките малко преди те да бъдат затворени за движение и осигурява информация за състоянието на всеки етап. Тази година всеки тим ще разполага само с по един такъв екипаж.

Гуми

Pirelli остава единственият доставчик на гуми за световния рали шампионат. Едва ли ще има промени в гамата гуми, с които карат пилотите и които бяха представени през 2008 година: PZero (асфалт), Scorpion (макадам) и SottoZero (сняг). Новото тук е, че гумата със шипове за сняг вече е по-широка и може да се използва с 15-инчова джанта за макадамови гуми.

ФИА вече разпредели кои гуми в кои състезания могат да се използват, като в 9 старта пилотите ще имат право само на един вид гуми. Изключенията включват "Ирландия", където пилотите имаха допълнителна възможност - гуми за сняг без шипове, и "Испания", където ще са налични два варианта на PZero – с по-мека и по-твърда смес. Третото рали е Кипър, където ще има асфалтови и макадамови отсечки. За това състезание ФИА все още не е взела окончателно решение, но е напълно възможно тимовете да бъдат задължени да карат с макадамови гуми в цялото рали.

Количеството гуми, които може да използва всеки един екипаж се определя от посещенията му в сервизната зона всеки ден. За пилоти с приоритет 1 и 2 правилата указват, че всеки екипаж има право на смяната на шест гуми при всяко влизане в бокса (т.е две резервни в колата) и още шест за шейкдауна на състезанието. За пилотите от P-WRC и колегите им, които са без приоритет, но карат автомобил със задвижване 4Х4, ограничението е на четири гуми при всяко влизане в бокса. Участниците в J-WRC пък имат право да ползват 24 гуми във всяко едно рали.

Разпределение на точките

Тази година пилотите ще получават пълния размер на точките, без значение дали състезанието е било проведено докрай или е било съкратено.

Гориво

За сезон 2009 доставчик на гориво за световния рали шампионат е Carless, като компанията сменя Shell, а пилотите ще карат с по-екологичен бензин.

Използване на компоненти

Заради намаления брой ралита през 2009 и за да се намалят разходите на тимовете, ФИА въведе правила за многократно използване на автомобили, двигатели, скоростни кутии и други важни компоненти.

Двигатели

Отборите от М1 и М2 трябва да определят в кои ралита ще използват един и същ двигател (в минимум два старта). Тимовете, които ще карат в 10 или 12 старта, трябва да посочат поне четири двойки свързани състезания с по един двигател.

Автомобили

За участия и тестове всеки един отбор от М1 има право да ползва осем автомобила (шасита). Подобни са и правилата за тимовете от М2 – осем коли за тези, които ще участват в поне 10 старта и седем за останалите.

С тези мерки ФИА няма да намали драстично разходите на отборите, каращи в Световния рали шампионат с по-сериозна програма, но тази посока на развитие е отлична база за следващите сезони. Историята показва, че при въвеждането на всяка нова формула за автомобилите във WRC само след година-две разходите започват рязко да се покачват. Въпросът е това да не се допуска при Super 2000 – чрез постоянство в правилата и постоянни ограничения на желанието на отборите да харчат повече, за да получат предимство пред своите съперници.

Коментари
comments powered by Disqus