Вход

Харесайте страницата ни във Facebook

Станете част от голямата фамилия на auto motor und sport

Бъдете информирани за любимите ви марки, интересни предложения, игри, томболи, както и много новини от необятния свят на автомобилите.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

За сликовете, KERS и сезон 2009

07.11.2008 10:21
Туит

Крайното решение на отборите дали да се възползват от възможността да интегрират KERS в своите нови болиди ще зависи до голяма степен от поведението на сликовете, които се завръщат във Формула 1 догодина.

След финала на сезон 2008 развойната дейност по новите автомобили е на сто процента. На предстоящите колективни тестове в Барселона се очаква водещите тимове да работят активно върху системите за регенериране на кинетичната енергия, които ще дебютират във Формула 1 през 2009 година. KERS може да донесе полза от две до три десети на обиколка, но допълнителната тежест на системата и нейното отношение към цялостното разпределение на теглото в автомобила поставят под въпрос ефективността й, пише Autosport.

Случаят се усложнява допълнително от факта, че според първоначалните предположения сликовете, които тимовете ще имат на разположение през 2009 година, предполагат разпределението на теглото в автомобила да е наосчено по посока на предната ос. Ако досегашните анализи са коректни, една система за регенериране, чието тегло може да достигне до 60 килограма, поставена в задната част на болида, може да доведе до големи трудности при намирането на прецизния баланс, което напълно ще неутрализира евентуалната полза от нея.

На този етап обаче всички предположения са базирани на частични данни, придобити по време на епизодичните тестове върху сликовете и KERS през сезона. Картината ще бъде ясна едва след първите колективни тренировки този месец, когато тимовете ще имат на разположение финалните спецификации на Bridgestone Potenza. След като се натрупат достатъчно количество емприрични данни, инженерите ще могат да преценят ползите и евентуалните негативи, които съпътстват интегрирането на KERS.

На въпроса каква е вероятността Honda да използва KERS, и каква е вероятността да се откаже от помощната система, тим-шефът на Honda Рос Браун отговаря: „Почти идентична в двата случая, много зависи как ще се държат гумите, което ще разберем едва, след като започнем да работим активно с тях. Направили сме точни предположения относно това какво разпределение на теглото искаме за новия болид, като в тях влиза и KERS. Ако обаче се наложи да променяме това разпределение, ще е много трудно да сменим позиционирането на основните елементи от системата за регенериране. Всичко зависи от това колко прецизни са предположенията ни.”

„Ако започваш да правиш компромиси с разпределението на теглото, не е изключено да загубиш напълно евентуалната полза, която ще ти даде KERS. Става дума приблизително за 2,5-3 десети на обиколка, а те могат да бъдат неутрализирани с лекота при положение, че болидът не работи добре.”

Техническият директор на Williams Сам Майкъл допълва, че неговият тим все още очаква резултатите от първите тестове, за да дефинира конкретно посоката на развитие, която ще следва. „Зависи какво ще е отношението между оптималното разпределение на теглото и времето за една обиколка”, обяснява Майкъл. „Може да конструираш автомобила с каквото и да е разпределение на теглото, нужно е просто да промениш позиционирането на колесната база или да коригираш геометрията на окачването, за да получиш това, което искаш дори без да използваш баласт. Всичко зависи от това какво иска да постигне отборът.”

„По отношение на гумите, вероятно с новите сликове тези на предната ос ще генерират повече сцепление от тези на задната. Това означава, че балансът на автомобила трябва да се измести по посока предната ос. Но тук говорим за сликове, те функционират по-различно от гумите с канали, на които сме свикнали напоследък. Те работят при различни температури, така че никой не знае на сто процента какво ни очаква преди да ги изпробваме. Ще има постоянни промени. Няма такова нещо като оптимално разпределение на теглото, то се променя от писта на писта, влияе се много и от разликите в температурата на настилката.”

„Що се отнася до KERS, първото предизвикателство, което стои пред нас, е системата да е безопасна и надеждна. Второто е да има положителен ефект върху представянето на автомобила. Ще я използваме в състезателни условия едва когато сме изпълнили тези две условия.”

Причината предните гуми да генерират по-голямо сцепление от задните се дължи на нежеланието от страна на отборите да приемат предложението на Bridgestone да бъде намален размерът им, тъй като това ще се отрази върху аеродинамиката и настройките на окачването.

„Предложихме да намалим размера на предните гуми, но отборите отказаха”, коментира Хирохиде Хамашима - директорът на развойния отдел за състезателни гуми в Bridgestone. „Поради тази причина коригирахме конструкцията на задните, за да увеличим сцеплението, но на този етап не сме постигнали задоволителен компромис. Ако тимовете конструират автомобили, близки до тазгодишните, ще е налице презавиване. Болидите, които са имали тенденция към недозавиване, ще са с една крачка напред спрямо останалите в началото. На този етап обаче дизайнът на автомобила е проблематичен от гледна точка на KERS, тъй като теглото върху задната част ще се увеличи.”

Въпреки дебатите около ефективността на KERS Браун е категоричен, че на определени писти ползата на системата ще бъде неоспорима. „Става дума по-скоро за стратегическо предимство. Има писти, където на старта автомобил с KERS може да спечели две или три дължини спрямо такъв без. На други трасета няма да има толкова голяма разлика, тъй като правите преди първия завой са къси. Сигурен съм обаче, че KERS ще играе много важна роля на старта.”

Коментари
comments powered by Disqus