Две духовно свързани машини, показващи еволюцията на стилистиката и технологиите за период от малко над едно десетилетие.
Той все още не е дори йънгтаймър. Произведен през 2001 година, този Peugeot 406 2.2 Hdi отчита на километража си 200 000 км, но не показва никакви признаци на умора – окачването не издава и наченки на трополене дори по разнебитените ни улици, след преодоляването на ясно изразената турбодупка автомобилът ускорява с удивителна лекота със своите 133 к.с. и въпреки малко износените тапицерии на седалките салонът му може да се приеме за запазен. Моторът не харчи масло, осигурява отопление още след 500 метра движение и изразходва приемливи количества гориво. Срещу него се е разположил новият 508 – навъсен и със самочувствие, но и с подобаваща доза респект. Може би защото духовната връзка между тези двама представители на Peugeot в средния клас е много по-силна, отколкото между наследника 407 и новия модел. Само един поглед към стилистиката на двата автомобила може да ви убеди в основателността на подобно твърдение – например по отношение на присвитите предни светлини, придаващи динамика и едновременно елегантност на дизайна. В това отношение 407 е от някоя друга планета и има собствена и меко казано, „нестандартна“ визия за нещата. За съжаление, тази визия се отнася и за качеството му – според статистиките на Dekra моделът не принадлежи към особено надеждните произведения на фирмата с лъвче в знака си. Може би затова и от Peugeot не обичат особено много да говорят за този модел и символично поставиха петица в абревиатурата на наследника. С високото качество на изпълнението си 508 има много по-силна връзка и е много по-близък до 406, който е един грижливо изработен и надежден автомобил. Може би затова след деветмесечно шофиране на 406 авторът на тези редове реши да изрази полагащото му се уважение в едно импровизирано сравнение с 508 – не паралел на качествата, защото двата модела са разделени от доста дълъг период от време, а по-скоро респект към развитието на дизайна и технологиите.
На светлинни години преди конкуренцията
През 1996 година 406 заменя дотогавашния представител на Peugeot в средния клас 405 и се предлага с 1,8- и 2,0-литрови бензинови двигатели и с 1,9-литров турбодизел, последвани по-късно от двулитров (турбо) и 3.0 V6 бензинови мотори, както и от 2,1-литров турбодизел със 110 к.с. Елегантните черти на 406, сътворен в стилистичния център на марката, са в най-добрите традиции на Peugeot и въпреки че по това време производствените методи – които през последните десет години претърпяха невероятно развитие – не са на сегашното ниво, има прецизни линии и извити повърхности, придаващи му благородна елегантност. Всъщност 406 използва платформата на по-малкия Citroen Xantia, но може би за съжаление, не и неговото хидропневматично окачване. Последното обстоятелство не пречи на автомобила да преодолява с удивителен комфорт неравностите и в това отношение да бъде сред лидерите в края на десетилетието. За популярността му допринася и фактът, че изпълнява главната роля в комедийно-приключенския филм „Такси” на Люк Бесон, сдобил се по-късно с няколко продължения. Можем да го видим и в култовата лента „Ронин” на Джон Франкенхаймър, където участва в някои от зрелищните преследвания.
Истинската революция за 406 обаче идва с фейслифта – показателен пример за значението на всеки детайл в дизайна са променените контури на предните светлини, които като с магическа пръчка променят цялостното усещане за модела. С въпросния фейслифт обаче 406 – който с промените става и конструктивно по-сигурен – се сдобива с нови дизелови мотори с директно впръскване с common rail система. През 2000 година подобна технология все още е рядкост и изведнъж поставя 406 на светлинни години пред неговите конкуренти. В тестовете на auto motor und sport на 406 и подобни модели от средния клас от това време на практика вече се сравняват несравними неща – почти цялата армада на японския автомобилен флот присъства в Европа с архаични (на фона на новите авангардни DW двигатели с работен обем от 2,0 и 2,2 литра) предкамерни турбомашини. При това високотехнологичните агрегати на Peugeot наследяват от предшествениците си и прочутата им надеждност – и до ден днешен автомобилът, за който стана дума, стартира без никакви проблеми и при доста ниски минусови температури. Машините са толкова добри, че следващите поколения, създадени съвместно с Ford, са базирани именно на тях. Тъкмо такъв е и двигателят на 508, който макар че е в по-малката версия с двулитров работен обем, разполага с мощност от 180 к.с. и по-висок с над 80 Нм въртящ момент (400 Нм срещу 317 Нм), както и със старт-стоп система. Междувременно съвременният представител в родословното дърво на 2.2 Hdi вече разполага с 204 к.с. и два турбокомпресора. С VNT турбокомпресора 508 ускорява без никакви задръжки, а благодарение на системата common rail от последно поколение демонстрира невероятни динамични качества при изключително нисък разход на гориво. С равномерно движение в интервала 110-120 км/ч по магистралата от София до Бургас бордовият компютър показа 3,8 литра среден разход, а за цялото пътуване разходът бе 4,6 литра. Това е удивителна стойност за автомобил от подобен калибър. Базиран на абсолютно новата платформа PF3, 508 е нараснал с 230 мм спрямо седан версията на 406 (комбито 406 Break е по-дълго с 14 см от седана), а увеличеното от 2700 на 2817 мм междуосие и нарасналата с 63 мм широчина определено са осигурили много повече място за пътниците в новия модел.
Модерните форми изискват нови производствени процеси
508 по убедителен начин демонстрира и прогреса на съвременните производствени методи, позволяващи формирането на тези повърхности. Докато в 406 не можете да видите повърхнини с остри ръбове, скулпурираните и динамични обеми на създадения от френските стилисти 508 придават фина естетика и силно внушение за динамика. Преди десет години никой не можеше да произведе подобно нещо. По-широката следа и високотехнологичното окачване с многозвенна конструкция осигуряват възможност за много по-динамично шофиране на 508 без лишаване от комфорт, и както споменах, въпреки увеличените размери моделът е много по-икономичен. Това в немалка степен се дължи и на модерния подход към аеродинамиката на автомобила – днес вече не се търсят непременно граничещи с форма на капка обтекаеми очертания. Благодарение на компютърните симулации и тунелите конструкторите във високотехнологичните компании могат да изчисляват аеродинамичната ефективност на всеки детайл и автомобилът в крайна сметка да предлага едновременно излъчващи динамика остри ръбове и висока ефективност при преодоляване на въздушните потоци. Простите халогенни фарове, които по времето, когато е произведен този 406, все пак са едни от първите с прозрачни полимери вместо разсейващо стъкло, са отстъпили място на изцяло LED технология и отпред, и отзад, а за формата, материалите и архитектурата на арматурното табло не може да става и дума. Едрозърнестият малък екран за електронните показатели за разхода на гориво и рудиментарната навигация от 2001 година е заменен с голям сензорен дисплей с модерна навигационна система. Ще кажете – сравнението е малко нелепо, автомобилът търпи еволюция. Тези два автомобила обаче са разделени само от 13 години в своята възраст. Промените действително са невероятни и Peugeot определено върви по правилен път на развитие с модели като 308 и 508. А 406 напълно заслужава нашите адмирации. За финал ще добавим и че конкретният автомобил бе закупен за 3450 лв. и с изключение на необходимите при покупката на всеки стар автомобил сервизни дейности и редовната смяна на масла никога не е създавал проблеми. И че в Египет моделът бе произвеждан чак до 2008 година.
Текст: Георги Колев
Орлин Костов
Аз съм с 406 от 8 гoдини и го обожавам. Дано мога да си позволя 508 та и той да ми пасне така!!!
Станислав
А след като го чипосам 406-ка с 2.2HDi става 180 коня и върви с години без никакви грижи.Доста по бърз е от 508 със стокови характеристики :)