Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Звездният ефект във Формула 1

29.04.2010 14:13
Туит

Качествата на даден пилот много често се разграничават от бизнеса във Формула 1, но именно те могат да имат огромно влияние върху финансовата страна на спорта.

Най-добрият пример за това е Михаел Шумахер, коментира специализираното издание Formula Money. Неговото завръщане в световния шампионат за Гран при на Бахрейн накара с 50% повече германци да гледат състезанието по телевизията спрямо миналата година.

Според данните на компанията за проучвания IFM Sports Marketing Surveys над 10.5 милиона германци са следили на живо завръщането на своя сънародник след тригодишното му отсъствие.

Феновете в Германия не са единствените, които очакваха с нетърпение повторния дебют на Шумахер. Промотърът на Формула 1 Бърни Екълстоун изглежда е най-щастлив от връщането на седемкратния световен шампион в кокпита на Mercedes, като причините за това са чисто финансови.

Когато Шумахер се състезава за последно през 2006 г., германската телевизия RTL е платила невероятните 90 милиона щатски долара за телевизионните права на Формула 1. След оттеглянето на най-успешния пилот в историята на шампионата зрителският интерес в Германия е спаднал рязко, което неминуемо се е отразило и на ТВ правата, чиято цена е спаднала с почти 50% до 49 млн. долара.

Ако завръщането на Шумахер е успешно и в резултат зрителите пред телевизорите се увеличат, то това неминуемо ще се отрази и в преговорите между Екълстоун и RTL за следващия контракт.

През 1990 г., преди германецът да се появи за първи път на стартовата решетка, Формула 1 беше относително непознат и непопулярен спорт в Германия. Към този момент последната германска победа е била отпреди 16 години, а самите състезания рядко са излъчвани пряко по телевизията.

Първият пълен сезон на Шумахер през 1992 г. привлича само 1.8 милиона зрители на състезание в страната. След това пилотът започва да печели победи и популярността на спорта в Германия е започнала да нараства.

През 1995 г. Шумахер става световен шампион за втори път, а зрителите пред телевизионните екрани вече наброяват 5.6 милиона на състезание. През 2001 г., 10 години след влизането на Шумахер във Формула 1, аудиторията на Гран при преминава 10-милионната граница.

За това време хората в страната научават кой е Шумахер и какво е Формула 1, което е отлично за спорта. С победите и популярността си пилотът привлича свежите инвестиции на германските спонсори, писти, автомобилни производители и дори купувачи за търговските права на световния шампионат.

Големи компании като BMW, Allianz и DHL се включват в спорта, а всичко това получава името „Ефектът Шумахер“. Германецът не е единственият световен шампион, който успява да привлече интереса на зрителите и компаниите по подобен начин.

Преди 2002 г. Формула 1 дори не е предавана на живо по испанска телевизия, но Фернандо Алонсо успява да пребори това предизвикателство.

Преди него испанските пилоти никога не са имали големи постижения във Формула 1. Представителите на страната са записали само едно качване на подиума чрез Маркис Алфонсо де Портаго през далечната 1956 г. в британската Гран при.

В същото време, въпреки че Испания не се интересува от Формула 1, Формула 1 е много заинтересована от нея. Тя е най-големият пазар в Европа и Екълстоун е наясно, че потенциалът и е не само огромен, но и неизползван.

Тогава Алонсо се появи в отговор на молитвите му, с което доказа тезата, че няма по-лесен начин да запалиш една страна по световния шампионат от това неин представител да бъде звезда.

В момента Формула 1 е сред най-гледаните събития за годината в Испания. След нулевата популярност през 2002 г., интересът към спорта нараства главоломно. Зрителите в страната непрекъснато се увеличават от 2003 до 2005 г., когато пилотът печели първата си титла с Renault, и достигат връхната си точка в Гран при на Бразилия. Именно в него испанецът печели титлата си, а обичайната аудитория от 8 милиона зрители достига връх от 10.5 млн.

След като Алонсо става шампион, испанската телевизия Telecinco отчита 57.2% ръст на рекламните приходи от излъчването на Формула 1.

Испанската писта „Каталуня“ също отчита по-високи постъпления заради големия интерес към Алонсо. Само преди десетина години трасето е сред най-слабо посещаваните и разчита основно на чуждестранните зрители, за да запълнят местата по трибуните, припомня Formula Money.

В състезателния ден през 1998 г. на пистата има само 65 000 зрители, което оставя трибуните и зелените площи почти наполовина празни. Феновете вече са 96 000 през 2003 г., когато Алонсо изкарва първата си година в Renault, а през шампионската 2005 г. всички 115 900 билета са продадени за първи път в историята на състезанието. Тогава стандартната цена на пропуските от 150 долара достига близо 4000 долара на черно.

За следващия сезон единственото решение е построяването на нови трибуни. Тяхното изграждане струва 20 милиона долара, но организаторите са добре възнаградени с посещаемост от над 130 000 души. През 2007 г. „Каталуня“ се сдобива с нови 2000 места, а зрителите вече са рекордните 141 000.

В Испания не само Гран при успява да привлече феновете. Предсезонните тестове на пистата “Херес” в началото на тази година събраха над 30 000 зрители, а шоуто на Renault по улиците на Севиля през 2006 г. беше представено пред повече от 280 000 души.

Популярността на Алонсо също донесе сериозни инвестиции във Формула 1 под формата на спонсори. Испанската банка Santander в момента е най-големият рекламодател в спорта. Финансовата компания отделя годишно около 50 млн. долара за екипа на Алонсо - Ferrari, около 4 млн. за McLaren и още 25 млн. за брандиране на част от състезанията в световния шампионат.

За съжаление на Екълстоун и Формула 1 таланти като Алонсо и Шумахер не се срещат често. Можем само да прогнозираме къде и кога ще изгрее новата голяма звезда. Русия, Мексико, Индия и Китай са сред най-големите и същевременно неоползотворени пазари за спорта, но преди да излъчат своите големи таланти, вероятно ще останат далеч от блясъка и популярността на световния шампионат.

Коментари
comments powered by Disqus