Най-малкият модел в SUV семейството на BMW въпреки двойното си предаване е по-скоро комби с увеличен клиренс, отколкото всъдеход.
Моделът дебютира в края на 2009 година. BMW X1 използва компоненти както от третата серия комби, така и от „единицата” – и в двата случая става дума за предходните издания на въпросните модели. Ергономията е отлична, допълнителното оборудване, типично за BMW, също е на много високо ниво, което обаче често сериозно оскъпява цената на автомобила на първичния пазар.
Двигател: По отношение на двигателите BMW X1 заимства гамата на „единицата”, поради което използва само четирицилиндрови дизели в различни варианти. Бензиновите мотори също са с четири цилиндъра, откакто беше преустановено производството на модела с редови атмосферен „шестак”. Ако не броим базовата версия 18i, екипирана със стария шестстепенен автоматик на компанията, BMW предлага за всички изпълнения на X1 фамозната осемстепенна автоматична трансмисия.
Каросерия: Мястото е достатъчно за удобното пътуване на четирима души с техния багаж. Чрез сгъване на задните седалки товарният обем се увеличава значително. Пътниците на втория ред обаче се налага да се примирят с твърдите седалки.
Изработка: Поради естеството на използваните пластмаси, интериорът на BMW X1 не изглежда особено благородно, но с течение на времето се доказа като педантично изработен и дълговечен. В края на 2012 година в рамките на частичното обновление на модела BMW подобри качеството на материалите в салона и предложи нови по-мощни двигатели.
Безопасност: Шест въздушни възглавници, фино настроена система ESP, мощни спирачки и превъзходно пътно поведение – на пътя BMW X1 е един от най-сигурните представители на своя клас.
Ходова част: За разлика от BMW X3, който има известни претенции за проходимост, X1 е насочен предимно към карането по асфалтирани пътища. Маневрен в града, прецизен и динамичен извън него, моделът впечатлява дори и най-спортните натури с прекрасна управляемост и динамично пътно поведение. Настройката на окачването допълва спортния нрав на автомобила. Вариантите със задно предаване също се представят много добре, но специално върху настилка със слабо сцепление електронно управляваното двойно предаване има сериозни предимства – безстепенното разпределение на въртящия момент към двата моста осезаемо подобрява усещането при шофиране.
Кой двигател ви препоръчваме
Ако вземете BMW X1 с дизелов двигател, на практика няма възможност да сгрешите. Най-често срещани са двулитровите четирицилиндрови агрегати, чиито топверсии (23d и 25d) разполагат с по два турбокомпресора. Базовата версия 16d е леко тромава, докато 18d и 20d са много динамични. Всички варианти са доста икономични, но това се отнася в най-силна степен за версията Efficient Dynamics Edition. С малки изключения системата старт-стоп е серийна при повечето модели. Бензиновите двигатели са препоръчителни по-скоро за хора, изминаващи малък годишен пробег.
От коя година да е моделът
Дебютиралият през есента на 2009 година BMW X1 беше подложен на фейслифт през лятото на 2012 година, когато получи новите версии 16d и 25d. Друга новост от тогава са линиите на обзавеждане X-Line и Sport-Line. Обективно погледнато обаче, няма причина човек да не вземе и по-стар модел – X1 от самото начало на производството си се доказа като извънредно надежден.
Кое ниво на оборудване е подходящо
Допълнително предлаганите седалки с регулируеми странични опори и допълнителна опора за бедрата са добра инвестиция в името на удобството. Осемстепенният автоматик също е отличен избор със своята рафинирана и компетентна работа. Двойното задвижване е по-добрата алтернатива на задното предаване, особено при зимни условия.
Каква е цената
Тригодишен базов дизелов модел може да се намери за около 17 000 евро, особено икономичният 20d EDE върви по около 22 000 евро.
Колко е надежден
Експертите на Dekra твърдят следното: Най-малкият SUV на BMW се представя блестящо! X1 се класира като моделът с най-малко дефекти в SUV категорията според статистиката с повреди на Dekra за 2013 година. Поздравления за BMW!
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(значително по-добре от средното ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
n/a
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
n/a
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили