От години интелигентно конструираното фургонче Berlingo на Citroen е по-скоро сред изоставащите по отношение на надеждността. Причина за това обаче най-често е липсата на поддръжка.
Citroen Berlingo не заслужава лошата си репутация. Не е тайна, че в статистиката влизат силно занемарени лекотоварни версии. Но пък и най-суровите дни на строителната площадка не подлагат автомобила на изпитанията, пред които може да го изправи едно обикновено семейство. А Berlingo е замислен тъкмо за семейна употреба. С двете си плъзгащи се врати (от нивото Multispace нагоре) и неимоверния товарен обем от 642 до 3000 литра той е идеален автомобил за семейства, които смятат, че не багажът им е прекалено много, а че багажниците им са прекалено малки.
Двигател: При Citroen Berlingo удоволствието от шофирането и мощността на двигателя не са непременно приоритети. Поне в бензиновите версии автомобилът предлага не повече от посредствена тяга. Това се отнася както за по-слабата, така и за по-мощната версия на 1,6-литровия мотор – въпреки доста „късите” и в двата случая предавателни числа на заяждащата петстепенна скоростна кутия. Ако не темпераментът и ниският разход, то поне надеждността може да се спомене като силна страна на бензиновия мотор. За разлика от него турбодизелите понякога берат ядове със своите турбокомпресори – един колкото познат, толкова и скъпо струващ проблем на 1,6-литровите дизели на PSA. Висококачествените масла помагат за избягване на повреди при турбото. Иначе дизеловите двигатели импонират с икономичност, запас от тяга за изпреварване и равномерен ход.
Каросерия: Citroen Berlingo старее бързо и това се проявява чрез намаляваща устойчивост на усукване и чрез дрънчене на плъзгащите се врати. Ръждата обаче не представлява проблем.
Изработка: Още като нов автомобилът има склонност към почукване, а след години тропа доста силно. Ако за вас това не е драма, ще си живеете с фургончето доста добре.
Безопасност: Четири звезди от Euro NCAP за сигурност на пътниците, високо ниво на безопасност за пътуващи деца. ESP е серийна за всички версии едва от 2010 г. – но непременно би трябвало да е налице заради малко нестабилното поведение на пътя и големия товарен капацитет.
Ходова част: При второто поколение на Citroen Berlingo досега не се забелязва нищо драматично. Заслужава си обаче да проверите втулките и гнездата по ходовата част – някой от многото тропащи шумове може да е наистина нещо сериозно и да идва от някъде долу.
Кой двигател ви препоръчваме
Много е просто: ако можете да си го позволите, вземете си дизел. 1,6-литровите агрегати теглят добре и благодарение на изобилния въртящ момент имат достатъчен запас от тяга и при натъпкан догоре багажник. В такива случаи се проявява слабостта на доста по-евтините бензинови мотори. В Германия, където данъкът зависи от CO2 емисиите, те не са много по-изгодни от дизелите, освен това във всекидневието често изразходват по девет литра на сто, докато на дизеловите мотори им стигат шест. Може да е странно, но разходът им е еднакъв, независимо дали сте избрали версията с 90, или със 109 к.с.
Кой тип каросерия да изберете
–
От коя година да е моделът
Забравете фейслифта от март 2012 г. – при него освен малко козметика не се е променило почти нищо. По-важно е, че през 2010 г. Citroеn преработи 1,6-литровия бензинов мотор; мощността на двете му версии беше увеличена на 98/120 к.с., същевременно CO2 емисиите намаляха от 195 на 164/169 г/км, което (в Германия) се отразява и върху плащаните данъци. Освен това от 2010 г. ESP е серийна навсякъде.
Кое ниво на оборудване е подходящо
Най-добре е да изберете Citroen Berlingo Multispace. При по-евтиното Advance липсват извънредно практичната втора плъзгаща се врата (отляво) и до 2010 г. – серийната ESP. Трите отделно сгъващи се задни седалки (серийни от XTR нагоре) се доставяха по желание и за Multispace. Освен това Citroën предлагаше Berlingo и в различни специални издания.
Каква е цената
За новите автомобили тя е толкова учудващо ниска (от около 12 500 евро за Multispace с 98 к.с.), че трябва да си помислите добре дали си заслужава да купите употребявано Citroen Berlingo. Добри дизелови версии с 90 к.с. струват в Германия от около 9000 евро нагоре.
Колко е надежден
Мнението на експертите от Dekra: Citroеn Berlingo от второто поколение е солиден представител на средното ниво в автомобилния клас на вановете. Моделът е насочен към семейства, които желаят автомобил без много модни заигравки. При интерес за покупка би трябвало да огледате по-отблизо спирачната система, като внимавате например за трудно сработващи, респ. трудно освобождаващи спирачни апарати. Разбитите втулки на свързващите щанги на стабилизатора също не са рядкост при Citroen Berlingo.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(на средно ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(на средно ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
n/a
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили