Едросерийна техника в луксозна опаковка: произвежданият от 2001 до 2009 година Jaguar от среден клас е базиран на Ford Mondeo II.
Решението на предишния собственик на Jaguar да използва за произвеждания от 2001 година и дълъг 4,70 метра X-Type платформата на Ford Mondeo беше неприемливо за феновете на английската марка. При фейслифта в края на 2007 година бяха направени някои промени в предната част, броните и оборудването. Въпреки че до 2009 година бяха произведени 350 000 автомобила, моделът не получи наследник.
Двигател: Началото бе дадено с два доста лакоми и неособено балансирано работещи V6 мотора със 196 к.с. (2.5) и 231 к.с. (3.0), оборудвани серийно със система за задвижване на четирите колела. Една година по-късно се появи първият вариант с предно предаване и 2,1-литров бензинов V6 мотор (156 к.с.). През 2003 г. към него се добави версия с двулитров дизел и 130 к.с., а през 2005-а гамата обогати и дизел с 2,2 литра и 155 к.с. (от май 2006 година с филтър за твърди частици, 145 к.с. и опционално автоматик). Приятните маниери и сравнително ниският разход на гориво (7,5 л/100 км) правят последния един препоръчителен агрегат.
Каросерия: Като допълнение към версията седан, през 2004 година се ражда и първото комби на марката, при това с доста голям багажен обем (445 до 1415 литра) и сгъваща се задна седалка. За разлика от комфортните условия отпред, на задните седалки има дефицит от място за краката и главите, а базовото оборудване не е на висотата на марката.
Изработка: Още от представянето си моделът се радва на добро качество на материалите, солидна изработка и прецизно напасване на детайлите – факти, които са в съответствие с марковите изисквания на Jaguar.
Безопасност: Двустепенните въздушни възглавници отпред, както и страничните въздушни завеси и ESP са стандартно оборудване. Добрите данни по отношение на динамиката в известна степен са в контраст с малко синтетичното усещане на педала за спирачките.
Ходова част: За съжаление, Jaguar X-Type не притежава мекотата на движение, характерна за семейство Котки, като дори без спортно окачване настройката е доста стегната. Двойното предаване значително подобрява сцеплението.
Кой двигател ви препоръчваме
V6 бензиновите мотори не радват нито с балансирана работа, нито с икономичност. Най-препоръчителен в това отношение е 2,2-литровият дизел на Jaguar X-Type, най-добре във версия с филтър за твърди частици, постигащ Euro 4.
Кой тип каросерия да изберете
Традиционалистите могат да се насочат към седан с мощен V6 мотор, двойно предаване и автоматична трансмисия. Също толкова стилно и солидно е комбито, което обаче предлага повече простор и практичност – най-добре с 2,2 литровия дизел с филтър за твърди частици, на пазара от май 2006 година.
От коя година да е моделът
При бензиновите версии може да се насочите и към по-ранни випуски, при дизелите по-препоръчителен е двигателят с Euro 4 от 2006 година.
Кое ниво на оборудване е подходящо
Базовото ниво с тапицерия от тъкан и задни стъкла с манивелка не съответства на нивото на Jaguar. По-високите версии са с кожени седалки с подгряване, аудиосистема Alpine, DVD навигация и Park Control.
Каква е цената
Особено търсени и съответно по-скъпи са дизелите Jaguar X-Type, за сметка на това могат да се намерят изгодни предложения с V6 бензинов мотор.
Колко е надежден
Според специалистите на Dekra, Jaguar X-Type само отчасти извлича ползи от масовата техника на Ford Mondeo, а статистиката показва по-лоши от средните резултати в четири от петте конструктивни групи. Специално при по-старите автомобили е добре да се провери състоянието на спирачките и дали няма течове от двигателя и скоростната кутия. Към проблемните зони могат да се причислят светлините и ръждата на праговете.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
n/a
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(на средно ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
n/a
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили