С комбинацията от плъзгащи се врати и динамично поведение на пътя Mazda 5 се откроява сред останалите компактни ванове.
Със смяната на модела, при която Premacy беше заменен от Mazda 5, през 2005 г. японците показаха далновидност – защото по онова време плъзгащите се врати все още бяха рядкост в този клас. Към тях бяха добавени интериор с интересна концепция за седалките, оформена с ясни линии каросерия и ходова част с доста чевръсти за един ван настройки.
Двигател: Първото поколение на „петицата”, произвеждано до 2010 г., се предлагаше с четири двигателя, използвани от Mazda и в други модели. Двата бензинови мотора с работен обем от 1,8 (115 к.с.) и два литра (146 к.с.) вдъхват достатъчно живот на тежащия най-малко 1,5 тона ван единствено при високи обороти. Алтернативният избор са два двулитрови дизела с голям въртящ момент и 110, респ. 143 к.с., които освен това са комбинирани с шест- вместо петстепенни трансмисии. С автоматична (петстепенна) предавателна кутия обаче се предлага единствено по-мощният бензинов мотор (от 2008 г.).
Каросерия: С десет сантиметра по-дълга от един VW Touran, Mazda 5 притежава голямо вътрешно пространство с гъвкава подредба. Само базовата версия не предлага потъващия трети ред седалки, който обаче може да бъде поръчан допълнително. Големият плюс при вана на Mazda са плъзгащите се врати, които след фейслифта през пролетта на 2008 г. можеха да бъдат поръчани и с електрическо задвижване. Също умно решение е възможността от долната част на двете плъзгащи се единични седалки на втория ред да се отваря или кутия за дребен багаж, или тясна временна седалка между двете места.
Изработка: Арматурното табло е оформено прегледно, но по не изпълнява високи изисквания по отношение на качеството на материалите и повърхностите.
Безопасност: Шест въздушни възглавници и ESP влизат в стандартното оборудване на Mazda 5, като при екземплярите отпреди 2006 г. защитата от занасяне се намесва сравнително колебливо за семеен автомобил. Техническите прегледи на Dekra често установяват повишено износване в спирачната система.
Ходова част: Окачването и кормилната уредба реагират доста директно за ван. По-старите употребявани автомобили често имат проблеми с разбити втулки и изпускащи амортисьори на задния мост. Резервните части обаче не са особено скъпи.
Кой двигател ви препоръчваме
За ван с подобни размери и тегло по-интересни са двата дизелови мотора, които от самото начало са снабдени с филтър за твърди частици. И двата натоварват коляновия си вал с по над 300 нютонметра въртящ момент, така че още версията със 110 к.с. не изглежда затруднена дори при пълен товар. С обновяването от 2008 г. двата дизела на Mazda 5 бяха модифицирани, а динамиката стана още по-добра. Ако непременно държите на бензинов мотор, струва си да се насочите към двулитровия двигател със 146 к.с., който през 2008 г. получи оптимизирана шестстепенна трансмисия.
От коя година да е моделът
През октомври 2006 г. настройките на ESP бяха подобрени. Промени по радиаторната решетка и броните характеризират извършената в началото на 2008 г. извънредно дискретна във визуално отношение модернизация. Под ламарините имаше главно фини настройки под формата на преработена ходова част и подобрена шумоизолация.
Кое ниво на оборудване е подходящо
От трите линии Comfort, Exclusive и Top нивото Exclusive вече включва най-желаните екстри, като климатична инсталация, CD радио и трети ред седалки. Претенциите за лукс изпълнява Mazda 5 Top с кожени тапицерии и ксенонови светлини. Тук са налице остъклен покрив и електрическо задвижване на плъзгащите се врати.
Каква е цената
Ако нямате нищо против шестцифрения пробег, можете да откриете нещо и под 6000 евро. За онези, които пътуват много, все пак препоръчваме някой по-нов екземпляр с дизелов мотор. Най-често по-добре оборудваната дизелова версия със 143 к.с. е по-скъпа за купуване и поддръжка от варианта със 110 к.с.
Колко е надежден
Мнението на експертите от Dekra: С Mazda 5 фирмата се класира много добре в статистиката от прегледите на употребяваните автомобили. При това моделът проявява качеството си с увеличаване на пробега. Податливи на повреди са главно екземпляри от началото на производствения цикъл (2005) с изпускащи амортисьори на задния мост, които обаче могат да бъдат заменени сравнително евтино. При автомобилите, пътуващи често с пълен товар, се откриват разбити съединения при напречните и надлъжните носачи.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(на средно ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(по-добре от средното ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
(по-добре от средното ниво)
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили