През 2003 г. при японския модел с дълга история в SUV сегмента настъпи смяна на караула. Това би могло да натисне малко надолу цените на пазара за употребявани автомобили.
Още през 1994 година Toyota RAV4 положи основите на сегмента на компактните SUV модели – далеч преди всеобщия им подем. От 2006 г. в търговските представителства се предлагаше четвъртото поколение, получило втора модернизация през април 2010 г. А от 2009 г. порасналият с годините до почти 4,5 метра модел на Toyota може да се поръча както с двойно, така и с предно предаване.
Двигател: 152 к.с. (от 2009 г. 158 к.с.) е мощността на двулитровия бензинов мотор, за който не може да се твърди, че буди силни емоции. Дизеловите агрегати повече отиват на RAV4: D-4D извлича от 2,2 литра работен обем 136, респ. 150 к.с. Мощният, развиващ 177 к.с. D-CAT мотор може да бъде препоръчан безусловно на онези притежатели на Toyota RAV4, които възнамеряват често да използват SUV модела и като влекач.
Каросерия: Третото поколение (2006) на RAV4 се предлагаше само във версия с четири врати. Дължината му беше нараснала с 12 сантиметра, което се отрази подчертано добре върху мястото на задната седалка и багажния обем (от 469 до 1552 л). Освен това задната седалка може да се плъзга надлъжно. През 2009 г. дойде първата модернизация; тя добави повече акценти в езика на по-скоро окръглените форми на каросерията. През 2010 г. последва още една преработка, която се ограничи предимно върху предната част – капака над двигателя, радиаторната решетка и светлините.
Изработка: Toyota RAV4 предлага изключително зряла техника и безупречно качество. Пластмасите в интериора нямат изхабен вид дори и при по-старите модели. Все пак преди покупката компонентите на ходовата част трябва да бъдат подложени на по-внимателен преглед.
Безопасност: Оборудването за безопасност включва дежурния репертоар от въздушни възглавници и естествено, ESP (от 2004) и ABS. Работата на спирачките обаче е по-скоро посредствена. През 2013 г. излезе новият RAV4, за който се предлагат асистенти за спазване на лентата и за наблюдение на мъртвия ъгъл.
Ходова част: Toyota RAV4 не вози особено комфортно в сравнение с останалите в SUV сегмента, настройките му са по-скоро стегнати. Но пък се държи добре на пътя дори в екстремни ситуации.
Кой двигател ви препоръчваме
Двулитровият бензинов мотор не е някакво чудо на икономичността. Произвежданият до 2008 г. двигател с четири клапана на цилиндър имаше мощност 152 к.с., при модернизацията от 2009 г. тя бе повишена на 158 к.с. Дизеловите мотори с обем 2,2 литра са по-подходящи за SUV модела. Със 150 к.с. и 340 Нм D-4D (до 2009 г. със 136 к.с.) е достатъчно добре въоръжен. Развиващият 177 к.с. D-CAT с максималните 400 Нм въртящ момент придава, разбира се, още повече динамика на 1,7-тонния автомобил, при това с минимално по-висок среден разход.
Кой тип каросерия да изберете
–
От коя година да е моделът
Произведените от 2006 г. нататък екземпляри са вече от третото поколение на популярния SUV модел. Автомобилите от 2009 и по-късните години притежават и подобренията, повишили качеството на интериора. Освен това оттогава насетне RAV4 се предлагаше и с предно предаване, както и с гладко работеща шестстепенна автоматична трансмисия.
Кое ниво на оборудване е подходящо
Още базовата версия носи на борда си много полезни неща. И при RAV4 оборудването Sol е напълно достатъчно, понеже предлага в допълнение и автоматичен климатик, джанти от лека сплав и кожен волан. А нивото Executive? Въпрос на цена, но на пазара за употребявани автомобили кожената тапицерия би трябвало да излиза сравнително евтино.
Каква е цената
Цените на употребяваните Toyota RAV4 са относително стабилни – главно що се отнася до предпочитаните дизелови модели. Двулитровите бензинови версии могат да се купят на сравнително ниски цени, а поддръжката и обслужването за по-дълъг период също излизат малко по-евтино.
Колко е надежден
Мнението на експертите от Dekra: Резултатите от прегледите показват по-ниско от средното ниво дефекти при Toyota RAV4. Моделът получава най-високи оценки при почти всички компоненти и категории пробег и с това се нарежда сред най-надеждните в SUV сегмента. Регистрираните от специалистите на Dekra изпускащи амортисьори, счупени пружини и луфтове при втулките на ходовата част са доста редки явления.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(на средно ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(по-добре от средното ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
(по-добре от средното ниво)
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили