Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Ford Puma 1.0 EcoBoost: В какво се превръщат купетата

11.09.2020 13:53

Двайсет години след появата на първата Puma името й заживя нов живот

Не толкова отдавна в представите на младите клиенти – необвързани или двойки без деца – ролята на лайфстайл символ успешно изпълняваше малкото купе. И макар че обещанието за по-спортен характер в повечето случаи оставаше на чисто визуално ниво, но се заплащаше реално с ограничен вътрешен простор, симпатичните модели, шофирани от млади собственици и главно собственички с уверен и независим вид, бяха характерен елемент от уличния пейзаж.
Част от тази вълна беше и появилият се през 1997 г. Ford Puma. Базираното върху четвъртото поколение на Fiesta купе в тогавашния стил New Edge съчетаваше добрата динамика на малкия модел с дързък, наперен вид, заоблени линии и ококорени фарове – нищо общо с присвития поглед на повечето днешни автомобили. Puma остана в производство четири години, след което постепенно потъна в забрава, изтласкана от следващите вълни на модата.

Да, нищо не е вечно – в това число и забвението. Двайсет години по-късно идеята за купе изживява ренесанс – този път като част от победоносното шествие на SUV и кросоувър моделите във всички автомобилни класове. Много от тях получиха версии с полегато спускащ се покрив, призвани да съчетаят концепцията на автомобил за семейството и свободното време с доза индивидуализъм и бягство от баналността на всекидневието. Следвайки този тренд, през пролетта на 2019 г. на автосалона в Амстердам Ford показа новата Puma.

Както едно време, моделът е изграден върху платформата на Fiesta, но сега изглежда по-внушително не само от нея, но и от EcoSport – другия кросоувър на същата база. Линията на купе с подчертани хълбоци и слизащ надолу покрив е по-скоро визуално загатната, докато реалните форми са на динамично стилизиран хечбек с увеличен пътен просвет, достатъчно място на задните седалки и грамаден за класа багажник с вместимост 456 литра. Връх на практическата полезност е предназначената за замърсени предмети 80-литрова вана MegaBox в пода на багажника, която може да се мие с маркуч, а водата се оттича през отвор на дъното. Подвижният под над ваната може да се повдигне с една ръка до нивото на задния праг; така товаренето и разтоварването на багаж става по-лесно. Друга практична особеност са закрепените с ципове тапицерии на седалките, които могат да се свалят и перат (във версията Titanium X).

Ние обаче шофираме варианта ST-Line X, чиито отчасти кожени тапицерии не се свалят, но в замяна на това автомобилът предлага оборудване от високо ниво. Контролните уреди пред водача са изцяло дигитални, а графиката на 12,3-инчовия екран се променя в зависимост от избрания режим (вариантите са: нормален, екологичен, спортен, хлъзгав път и без настилка). Изобилието продължава и при серийния пакет от асистенти – за предотвратяване на сблъсък, за трафик в мъртвата зона, за спазване на лентата (регистрира не само маркировката, но и банкета на пътя, където настилката свършва), темпомат с регулиране на дистанцията и автоматично избягване на препятствие, разпознаване на пътни знаци, активен асистент за паркиране, камера за заден ход и др.

Шофирахме най-мощното изпълнение с 48-волтова система мек хибрид, а тя се комбинира само с механична шестстепенна предавателна кутия. Системата позволява монтиране на по-голям турбокомпресор, защото стартер-генераторът, който добива енергия чрез рекуперация и зарежда с нея литиево-йонна батерия, помага за преодоляване на турбозакъснението. В различни оборотни режими той може да подкрепи трицилиндровия еднолитров EcoBoost (с функция за изключване на един от цилиндрите) с до 50 Нм и 16 к.с. Всичко това намалява разхода на гориво и придава на новата Puma допълнителна динамика, а стегнатото окачване и добре реагиращата, но малко лека кормилна уредба й помага да се държи в завой поведе от подобаващо.

За съжаление, хубавите неща не са евтини – това важи и за хибридната версия на новата Puma. Както и преди две десетилетия, стремежът към комфорт и оригиналност намира отражение в цената. Хората от Ford обаче са подсладили горчивия хап, предлагайки модела с пет години гаранция без ограничение в пробега.

Можем да открием още една препратка към купето отпреди 20 години – наред с плавните линии, лайфстайл привкуса и големите фарове. Някогашният модел имаше спортна версия Racing Puma, произведена за британския пазар в ограничен тираж от 500 броя и само с десен волан. Нейният 1,7-литров мотор развиваше 155 к.с. – точно колкото днешната еднолитрова турбомашина на мекия хибрид.

Текст: Владимир Абазов
Снимки: Мирослав Николов

Коментари
comments powered by Disqus