Споразумението за спасяване на американската автомобилна индустрия бе взето вчера през нощта след продължилите дълго преговори между лидерите на Демократическата партия в Конгреса, администрацията на новоизбрания президент Барак Обама и настоящия президент от Републиканската партия Джордж Буш.
На масата ще се сложат 15 милиарда долара заем, които да съживят най-вече General Motors и Chrysler, намиращи се в доста по-критично състояние от Ford.
Заемите се дават за период от 7 години и ще са с лихва от 5% през първите 5 години и 9% през следващите две. Тези заеми ще помогнат на автомобилните компании да оцелеят поне до месец март. В замяна правителството ще се сдобие с дялово участие в компаниите под формата на акции,служещи като гаранция и равняващи се на 20% от стойността на оказаната помощ.
От Белия дом демонстрираха оптимизъм за бъдещето. ”Споразумението е повече от вероятно”, каза говорителката Дана Пиерино, добавяйки, "че базисните принципи са договорени".
„Окончателното споразумение ще е готово съвсем скоро”, потвърди и депутатът и председател на финансовата комисия към Камарата Барни Франк, един от лидерите на Демократическата партия, показали най-голяма ангажираност по време на преговорите.
От "Уолстрийт" също с нетърпение следят развитието на ситуацията. Надеждата за благоприятно развитие довежда до покачване на акциите на компаниите – при GM с 18%, а при Ford с 23%. Въпреки оптимистичните прогнози споразумението все още не е изцяло финализирано и усещането за обща несигурност витае във въздуха. Късно вечерта, когато Конгресът изпраща финалния текст в Белия дом, възникват резерви относно някои детайли и намирането на компромисно решение за тях може да отнеме време. А остава и гласуването в Сената, където планът за спасяване на банките срещна сериозен отпор преди време.
Спасителният план засега не предвижда промени в управлението на компаниите. Полемиките относно бъдещето на шефовете в Детройт, изобщо не стихват. От тримата изпълнителни директори най-застрашен е Рик Уогънър – главният изпълнителен директор на GM. Настроенията, насочени към слизането му от сцената, доста силни в миналото, се засилват още повече в настоящия кризисен момент. Ползващият се с голямо влияние сенатор от Демократите – Кристофър Дод, председател на банковата комисия, е сред тези, които настояват за това Вагонер да подаде оставка в името нa спасяването на компанията.
Новоизбраният президент Барака Обама също подкрепи тезата за промени в управлението на закъсалите автомобилни компании в различни интервюта в края на миналата седмица.