Направихме подборка на 20 модела отпреди две десетилетия, които бихме си пожелали да бъдат актуални и днес
Автомобилната интустрия се развива с бързи темпове, понякога за добро, понякога - не съвсем. Решихме да се върнем 20 години назад по случай 20-годишнината на сайта на нашите германски колеги и да направим малка подборка на 20 от серийните модели от онова време, които определено ни липсват и бихме си пожелали да бъдат на пазара и днес.
Audi A2
С модела A2 марката Audi всъщност направи своеобразен кросоувър във времена, когато тази дума все още беше непозната. Размери като на малък модел, излъчване и функционалност като на миниван и алуминиева каросерия, създадена за вечността. Малкият TDI двигател със 75 к.с. беше предостатъчен, за да осигури на тежащия едва 1 тон мъник чудесна динамика и направо сензационно нисък разход на гориво. При изработката никой не е спестил нищо - всички материали са на необикновено високо за класа ниво, изработката е педантична. Вътрешният обем на А2 за жалост не е сред силните страни на модела. Днес A2 е рядък и скъп.
BMW Z8
Коренно различна е целевата аудитория на Z8, който за мнозина е едно от най-красивите творения на BMW, създавани някога. Разполагащият с 400 к.с. V8 е заимстван от М5 и задвижва задните колела през шестстепенна механична трансмисия - просто сбъдната мечта. Автомобилът има изключително изискан ретро дизайн, който обаче е съвършено неподвластен на времето и изглежда абсолютно актуален и до днес - макар да бе замислен като римейк на легендата 507, Z8 съумя да заживее свой собствен живот и дори се превърна в легенда. Този автомобил може и да не е идеалната спортна машина, но е съвършеното средство да се наслаждавате на красиви гледки с отворен покрив и да се радвате на огромната осемцилиндрова мощ. Това е привилегия, която малцина успяха да си позволят - защото Z8 винаги е бил ужасно рядък и ужасно скъп. Но пък си заслужава всяка стотинка от цената си.
Honda S2000
Трябва да не забравяме, че култовите роудстъри не са непременно единствено британски или баварски. В Япония също имат особен афинитет към този тип автомобили за душата. Например със своя S2000 марката Honda пусна на пазара открит двуместен автомобил, при който удоволствието от шофирането е издигнато в абсолютен култ. Двулитровият четирицилиндров атмосферен мотор, разположен под дългия преден капак, разполага с 240 к.с., които се постигат при 8300 об./мин, а самият мотор се развърта до невероятните 9000 оборота в минута – което в комбинация с разкошно превключващата шестстепенна трансмисия и задното задвижване превръща автомобила в подарък за всеки автомобилен ентусиаст. Каросерията е изключително солидна, окачването - подчертано твърдо, управляемостта е свръхдиректна. Техниката на автомобила също е извънредно надеждна, стига да попадне в ръцете на съвестен и интелигентен собственик. Тази машина е удивително близо до идеала за малък спортен автомобил.
BMW Z4
Дълъг преден капак, надлъжно разположен редови шестцилиндров мотор с атмосферно пълнене, ниско разположени седалки непосредствено пред задния мост, и всичко това под открито небе. Z4 е модерната интерпретация на BMW на тема класически спортисти от ранга на Austin Healey. Остри ръбове, дръзки линии на каросерията и екстравагантни детайли - отначало мнозина смятаха този автомобил за твърде провокативен, но за да разберете колко гениален е дизайнът му всъщност, е достатъчно да го поставите до второто или третото поколение на Mercedes SLK и ще установите, че докато моделът от Мюнхен още изгледа великолепно, конкурентът му от Щутгарт е безмилостно остарял. В техническо отношение Z4 е истински шедьовър: комбинацията от копринено мекия ход и разкошния звук на редовите шестаци и остра като бръснач управляемост гарантира усмивки с всеки изминат километър.
Renault Avantime
Думите на тогавашния шеф на френската марка Луи Швайцер се оказаха пророчески: "Avantime е насочен към строго определен кръг от фенове. Само че този кръг като че ли се оказва доста по-тесен от очакваното". Базираният на Espace модел с две врати сам по себе си е страшно интересен. А и феновете му са изключително верни - не са рядкост хората, които притежават по два Avantime. И това не е чудно, защото и до днес Avantime изглежда като концептуална студия, а не като сериен модел. Въпроси от рода на дали това е ван или Coupé са основателни сами по себе си, но трудно ще намерят обективен отговор. Renault Avantime е дизайнерски шедьовър, който няма аналог. И всъщност е чудесен както за шофиране, така и за возене. А и днес не струва много повече от дизайнерски диван, само че е далеч по-смислена инвестиция. Дали под предния капак ще има бензинов или дизелов турбодвигател, или пък V6, не е от решаващо значение. Важното тук е дизайнът и смелостта на Renault да пусне подобно нещо в серийно производство.
Smart Roadster
Смелостта беше ключов фактор и за Smart Roadster. Реално динамиката на пътя при City Coupé, на което се базира роудстъра, не е особено близка до идеала за спортно поведение. Но затова пък при този автомобил всичко е невероятно ниско: теглото, центъра на тежестта, височината на седалките и височината на самата каросерия - автомобилчето е нещо като модерна версия на MG Midget. Енергичният трицилиндров турбомотор осигурява сериозно ускорение, на което пречи единствено своенравната трансмисия, поради чиято тромавост начинаещите в управлението на Smart влизат смело в завоите, но от един момент нататък напразно очакват нужния приток на тяга на изхода от завоя, тъй като трансмисията продължава да мисли и да твори откровени глупости. Нооо... с това се свиква. Същото важи и за оскъдното място за пътници и багаж. Smart Roadster може да е тесен, но пък е лек и открит. Заради което му прощаваме всички минуси - това е смело малко автомобилче за смелчаци без комплекси. И без страх от това че някой може да мине през тях, защото не ги е видял навреме...
Lexus SC 430
Lexus SC 430 е от онези автомобили, с които почти навсякъде можете поне за миг да се почувствате така, сякаш сте в Монако или на друго приказно място. Той е един изключително тих, деликатен и луксозен автомобил, с който Lexus дебютира в един от най-престижните автомобилни сегменти. Той не се перчи с нищо, няма големи спортни амбиции, но затова пък разполага с прекрасен V8 с 286 к.с., който работи почти незабележимо, но при форсиране радва с чуден звук и осигурява вихрените 6,4 секунди са спринта от нула до сто. Технически и естестически идеално изпълената симбиоза между Coupé и кабриолет също отличава модела от конкурентите му, защото той се справя еднакво добре и в двете роли и изглежда еднакво добре отворен и затворен. SC 430 е автомобил с непреходен стил, буквално неземен комфорт и изработка, създадена сякаш за вечността. Колекционерска рядкост, която тепърва ще поскъпва и ще става все по-ценна.
Jeep Wrangler TJ
TJ е последният "истински" Wrangler, който може да се окачестви като директен наследник на Willys Jeep. Спартански, прост и супер забавен. След това Jeep започва да превръща иконата в лайфстайл обект и да иска баснословни цени за него. Простете, но през 2003 година базовият модел струваше 19 900 евро, днес базовата цена е 80 000 евро. И не, това не се дължи само на инфлацията.
Същевременно Wrangler TJ (1996 до 2006 г.) беше първият представител на модела, който залага на винтови пружини вместо на листови ресори. Покривът, вратите и дори челното стъкло могат да се демонтират. Извън пътя версията Rubicon притежава удивителни възможности, сравними с тези на G-класа.
Mazda B 2500
Това е един здрав, елементарен и функционален автомобил, чийто девиз спокойно би могъл да бъде "No Bullshit". По своята надеждност Mazda B 2500 се доближава плътно до легендата Toyota Hilux, същото важи и за тромавата динамика. По онова време дизелов двигател със 109 к.с. са максимума, който този автомобил може да предложи, а това автоматично го превръща в средство, образуващо колона след себе си по изкачванията. Затова пък може да отиде успешно почти навсякъде и може да превозва почти всичко – мотори, ATV, мебели, големи товари - както подобава на един пикап.
Интериорът може да изглежда като праисторическа находка за запалените любители на екрани и мултимедия, но е удобен, функционален и безпогрешен за управление. И разполага с всичко наистина необходимо. Навремето всичко като че ли беше по-просто, и за някои неща - по-добро...
Текст: Божан Бошнаков, Андреас Оф-Алингер, Торстен Зайбт, Ули Бауман