Миналогодишните победители Андре Лотерер, Марсел Феслер и Беноа Трелюе (Audi R18 e-tron quattro №1) спечелиха 80-то издание на „24-те часа на Льо Ман“ след драматична битка със съотборниците си Алан Макниш, Диндо Капело и Том Кристенсен (Audi R18 e-tron quattro №2). Двата автомобила на Toyota отпаднаха още преди надпреварата да бъде преполовена.
По страхотен начин се разви 80-ото издание на „24-те часа на Льо Ман“, въпреки че Toyota така и не можа да издържи до финала на състезанието. И двата прототипа на японците обаче показаха отлично темпо, като в началото на шестия час Никола Лапиер (Toyota TS 030 №7) дори изпревари Трелюе за първата позиция. Малко по-късно, когато се очакваше и атака от страна на Антъни Дейвидсън (Toyota TS 030 №8), обаче всичко се обърна с главата надолу. Бившият пилот от Формула 1 бе блокиран от Пиерджузепе Перацини (AF Corse №81, Ferrari 458 Italia) на спирането за „Мулсан“ и неговият автомобил полетя с бясна сила към предпазните заграждения.
Перацини се измъкна невредим от своя автомобил, но Дейвидсън в крайна сметка трябваше да поеме към медицинския център за задължителния медицински преглед. Впоследствие се оказа, че има съмнения за два счупени прешлена, но това не бе единствената лоша новина за Toyota, защото при подновяването на състезанието Казуки Накаджима (Toyota TS 030 №7) се удари в прототипа Delta Wing и пое към боксовете. По-късно автомобилът на японците получи и повреда в двигателя, което означаваше, че в единайсетия час от надпреварата Toyota трябваше да затвори и втория си гараж.
Големите четири
При отсъствието на японците битката в челото остана единствено за пилотите на Audi. Първоначално екипажът с номер 2 имаше проблеми с парче гума, заседнало в задното окачване на хибрида, но постепенно той вдигна оборотите и започна да наваксва изоставането си. В 14-ия час дойде и неговият момент, защото Марсел Феслер се завъртя, което позволи на Алан Макниш да излезе за кратко начело. Последваха серия от промени на челната позиция, като Феслер отново се оказа главно действащо лице, но в 18-ия час, когато при опита си да избегне автомобила на Corvette с номер 74, удари леко своя R18 e-tron quattro. Това отново коства първата позиция на екипажа с номер 1, но битката далеч не бе приключила.
Половин час, след като Беноа Трелюе се завъртя в питлейна и победата за неговия екипаж изглеждаше непосилна, Алан Макниш катастрофира на завоите „Порше“. По този начин Трелюе, Феслер и Лотерер отново излязоха начело и запазиха първата си позиция до финала. За Макниш, Кристенсен и рожденика Капело остана второто място, а Оливър Джарвис, Марко Бонаноми и Майк Рокенфелер (Audi R18 e-tron quattro №4) се качиха на подиума въпреки проблемите със скоростната кутия на R18 ultra.
Най-много грешки допусна екипажът на Audi с номер 3. Ромен Дюма се заби в гумите на шикана „Форца“ в петия час на надпреварата, а Марк Жене копира неговата грешка в рамките на 21-ия час. Това позволи на Rebellion (Lola, Яни, Прост, Хайдфелд) с номер 12 да се пребори за четвъртото място и остави Жене, Дюма и Дювал на пета позиция.
В останалите категории
В LMP2 лидерската позиция се сменяше буквално след всяка една обиколка, но единствено победителите от „12-те часа на Спа“ Starworks Motorsport бяха перфектни през всичките 24 часа и се поздравиха с победата. Специално за Том Кимбър-Смит това бе трети успех от четири участия в най-популярната маратонска надпревара. Негови партньори на „Сарт“ тази година бяха Енцо Потоликио и Райън Диел.
Ferrari пък регистрира двоен успех в GTE Pro благодарение на AF Corse №51 (Ferrari 458 Italia, Фисикела, Бруни, Виландер) и Luxury №59 (Ferrari 458 Italia, Мело, Маковиеки, Фарнбахер), както и в следствие на техническите проблеми с двата автомобила на Corvette. Aston Martin маркира завръщането си в GT класа с трета позиция за Vantage V8 с номер 97 (Търнър, Мюке, Фернандес).
В последните минути се реши победата в аматьорския клас GT, която си оспорваха IMSA Performance (Porsche 911, Нарак, Арминдо, Понс) и миналогодишните първенци Larbre Competition (Corvette C6 ZR1, Лами, Канал, Борнхаузер). По всичко изглеждаше, че IMSA ще триумфира след прекрасната серия на Арминдо, но неговият заместник Антони Понс позволи да бъде изпреварен от Педро Лами 18 минути преди края, а впоследствие спука и гума.
Пълните резултати в 24-те часа на Льо Ман може да видите тук.
Mешуга
"e-tron може да използва хибридната система едва над 120 км/ч" тази година. А догодина... джапанките пак ш'духътсупътъ
boro
Никой от Тойота не се е надявал двата автомобила да завършат, но догодина битката ще е много здрава. Между другото, Трелюе е казал, че хибридът на Тойота ускорява много добре на излизане от завой и е много трудно аудито да се бори с него в пряк двубой, заради това, че e-tron може да използва хибридната система едва над 120 км/ч.
x
Най-добрите хибриди са тези, които завършват състезанието начело на колоната....целият свят видя кои са :)
Анонимен
Ако Тойотите не се бяха катастрофирали, имат по-добро темпо.Лош шанс за Тойота,които имат най-добрите хибриди.
Гошу
Е какво излиза,че 11 пъти няма конкуренция и побеждават?Пежо нали се опитаха? Победата си е победа.Бий да те уважават.
mhristo
е да,без конкуренция е лесно.
tdi
Страхотно !!!Ауди пишат новата история в хибридните технологии и мотоспорта!!!