За четвърти пореден път и общо седми за последните осем години Audi спечели легендарната надпревара “24-те часа на Льо Ман”. Въпреки сериозната конкуренция, която оказа дебютантът Peugeot 908 Hdi FAP, R10 с екипаж Франк Биела, Емануел Пиро и Марко Вернер финишира първи с актив от 369 обиколки.
“24-те часа на Льо Ман” стартира на 16 юни точно в 15 часа местно време. Още на първия завой Диндо Капело (Audi Sport North America № 2) изпревари спечелилия полпозишън болид на Peugeot, управляван от Себастиен Бурде. Франк Биела и Лукас Лур също се справиха безпроблемно със заводските машини на френската компания и половин час след началото на надпреварата Audi окупира първите три места в челото. Отличният старт за немския екип обаче набързо бе помрачен. Майк Рокенфелер (в екипаж с Лур и Макниш) попадна в клопката на проливния дъжд, който се сипеше над пистата във френското градче и след удар в предпазните огради отпадна от надпреварата. Въпреки неприятния инцидент обаче спортният директор на Audi Волфганг Улрих имаше повод за радост, тъй като R10 бе значително по-бърз от конкурентния дизелов автомобил на Peugeot и екипажът с номер 2 (Капело, Кристенсен, Макниш) уверено водеше колоната.
На обратния полюс бе настроението във френския тим. “Изключително съм разочарован от факта, че не успях да се възползвам от първата позиция на старта. Нямаше какво да направя при спирането за завоя “Дънлоп”, коментира Себастиен Бурде, който бе заменен от Педро Лами близо час и половина след старта. “Peugeot наистина отстъпва на Audi. Те са с 3-4 секунди по-бързи от нас на обиколка. Не очаквахме подобно развитие. Може би екипът на Audi е блъфирал по време на квалификациите. Автомобилът ни недозавива сериозно, но се надявам в процеса на състезанието да се справим с този проблем”, допълни трикратният шампион в сериите Champ Car.
Проблемите за Team Peugeot Total обаче едва сега започваха. В 19:45 местно време автомобилът с номер 8 (Бурде, Лами, Саразен) се озова в бокса заради повреда в лагерите на задно дясно колело. Дефектиралият компонент явно не изненада техническия екип на отбора, тъй като още по време на квалификациите се появиха първите признаци за недобре свършена работа в тази част на автомобила. Повредата бе своевременно отстранена и в 20:02 болидът пак бе на пистата, но на девето място с пет обиколки зад лидера Audi Sport North America № 2. Двайсетина минути по-късно обаче отново посети гаража заради същия проблем, което резултира в дванайсета позиция и изоставане от цели седем обиколки.
Нощта постепенно превзе провинция Сарт, но в бокса на Peugeot кипеше трескава дейност. В 00:46 часа болидът с номер 8 (Бурде, Лами, Саразен) получи нов капак на двигателя с надеждата, че това ще се отрази позитивно върху баланса на автомобила. В 01:23 часа радиаторът на 908 Hdi FAP (Минасиан, Жене, Вилньов) бе обдухан със студен въздух, а попадналите в него парчета гума, които провокираха извършването на специфичната операция, бяха отстранени. Аналогичната операция бе извършена и с втория автомобил на френския тим. При всяко спиране в бокса механиците отделяха сериозно внимание върху охладителната уредба на Peugeot 908 Hdi FAP, който все повече се отдалечаваше от така очакваната победа.
Постепенно надпреварата се поуспокои, но с наближаването на деня интригата отново се завърна след няколко инцидента, в които дейно участваха болидите на Audi. В 6:25 Audi Sport North America № 1 удари парче бетон голямо колкото юмрук и се отправи към гаража. След смяна на аеродинамичните компоненти в предницата Биела отново излезе на пистата и продължи без проблеми състезанието. Час и десет минути по-късно Диндо Капело, който бе в челото на колоната с втория автомобил на Audi Sport North America, катастрофира в завоя “Индианаполис”. Причина за инцидента бе недобре затегнатото задно ляво колело на R10, което изхвърча и остави отбора на Audi само с един автомобил на пистата. “Не мога да повярвам, че това се случи. Всичко вървеше по план. Подобен инцидент, особено на Льо Ман, би разочаровал всеки”, коментира седемкратният победител в надпреварата Том Кристенсен, който напусна състезанието успоредно с Диндо Капело и Алан Макниш.
Проблемите в екипа на Audi обнадеждиха конкуренцията от Peugeot. Жене, Минасиан и Вилньов се движеха втори на четири обиколки зад лидерите Биела, Пиро и Вернер, а Лами, Саразен и Бурде изоставаха на шест точно шест часа преди края на надпреварата. Audi Sport North America № 1 обаче вдигна сериозно темпото, а в 13:20 Peugeot Total № 7 бе принуден да прекрати участието си, след като двигателят на 908 Hdi FAP не издържа на натоварването. Малко преди финала на състезанието аналогичният проблем застрашаваше и втория автомобил на френския тим, но механиците на отбора се справиха със ситуацията и позволиха на Бурде да завърши втори. Биела, Пиро и Вернер без проблеми задържаха първата позиция с оглед на техническите неудачи за екипа на Peugeot и след 369 обиколки се поздравиха с победата, четвърта поредна за екипа на Audi. На трето място завърши автомобилът на Pescarolo Sport с номер 16, управляван от Колар, Буйон и Дюма.
В клас GT1 Aston Martin най-накрая наруши хегемонията на Corvette, след като DBR9 със стартов номер 009 пресече пръв финалната линия. Победата на Дейвид Брабам, Рикард Райдел и Дарън Търнър обаче се случи и с помощта на колата за сигурност, която се появи на пистата в 14:12 часа заради проливния дъжд и попречи на Corvette Racing Corvette C6.R № 63 (О’Конъл, Магнусен, Фелоус) да редуцира дистанцията от една обиколка в оставащите до края на надпреварата по-малко от 50 минути.
24 часа на Льо Ман - класиране
№ | пилоти | отбор | автомобил | клас | разлика |
1 | Биела | Audi Sport | Audi R10 | LM P1 | 369 |
2 | Лами Саразен Бурде | Peugeot | Pescarolo Judd | LM P1 | -10 |
3 | Колар Буйон Дюма | Pescarolo Sport | Peugeot 908 | LM P1 | -12 |
4 | Барбоса Хол Шорт | Rollcentre Racing | Pescarolo Judd | LM P1 | -22 |
5 | Брабам Райдел Търнър | Aston Martin Racing | Aston Martin DBR9 | LM GT1 | -27 |
6 | О'Конъл Магнусен Фелоус | Corvette Racing | Corvette C6R | LM GT1 | 6:08.031 |
7 | Бошу Голин Елгаард | AMR Larbre Comp. | Aston Martin DBR9 | LM GT1 | -29 |
8 | Йоонг Муке Шаруз | Charouz Racing | Lola B07/17 Judd | LM P1 | -32 |
9 | Ендж Хърбърт Кокс | Aston Martin Racing | Aston Martin DBR9 | LM GT1 | 1:46.406 |
10 | Бабини Дейвис Малучели | Team Oreca | Saleen S7R | LM GT1 | -33 |