Новата схема на Конгреса предвижда помощи дори за купувачите на големи SUV.
Американският Конгрес се готви да приеме сложна схема за окуражаване на автомобилния пазар, която може и да повиши търсенето на нови автомобили, но, както коментира The Financial Times, едва ли ще промени навиците на американските шофьори.Схемата, кръстена набързо от печата "пари срещу брички", предвижда да се предоставят електронни ваучери на потребители, които заменят стария си автомобил (произведен до 2001 г.) с по-икономичен нов модел.
При пътническите автомобили стойността на ваучера ще е 3500 щ. долара, ако новата кола може да изминава поне 1.7 км повече от старата с 1 литър гориво. Ако подобрението е над 4.2 км за литър, премията скача до 4500 долара.
При всъдеходите (SUV) обаче критерият е доста по-занижен - за получаването на 3500-доларовата премия е достатъчно новата машина да изминава по 850 метра повече с литър гориво. Излиза, че за субсидията ще могат да се класират дори някои купувачи на жадното чудовище Hummer.
Критиците на тази схема веднага възразиха, че тя е насочена единствено към подобряване здравето на американските автомобилостроители и ни най-малко не допринася за борбата с глобалното затопляне. Производството на всъдеходи и пикапи е основният източник на печалба за закъсалите General Motors, Ford и Chrysler.
В сегашния си вид схемата "пари срещу брички" ще струва на щатската хазна около 1 млрд. долара за следващото тримесечие. Според анализатора на Barclays Capital Брайън Джонсън субсидиите могат да доведат до годишен ръст на автомобилния пазар от порядъка на 10-15 на сто.