С до 15 процента по-малък разход на гориво и по-ниски емисии
Разработените от Bosch 48-волтови системи трябва да отстранят една слабост на класическия двигател с вътрешно горене – загубата на енергия при спиране.
Въпреки че днес всички говорят за електрически автомобили и plug-in хибриди, класическият двигател с вътрешно горене все още предлага голям потенциал за пестене на гориво. Как може да стане това, показват конструкторите на Bosch с разработената от тях гъвкаво приложима 48-волтова система, която добива електричество по време на движение – и по-точно, чрез акумулиране на енергия от спирането на автомобила. Когато водачът на бензинов или дизелов автомобил задейства спирачките, енергията на движението обикновено се превръща в топлина чрез триене на спирачния диск, а после се разсейва в околното пространство.
48-волтовата система на Bosch обаче е в състояние при спиране да рекуперира с мощност до 20 киловата и да акумулира енергията в литиево-йонна батерия. При ускоряване тази енергия може да се оползотвори чрез електромотор, за да се разтовари двигателят с вътрешно горене на автомобила. Това намалява разхода на гориво, подобрява динамиката на пътя, както и движението с потегляне и спиране, и позволява задвижване само на ток с ниска скорост, например при паркиране.
Bosch оценява потенциала на 48-волтовите системи за спестяване на СО2 емисии на 15 процента – впечатляваща стойност с оглед на поставените цели във връзка с намаляването на отделяния СО2. Освен това новата бордна мрежа дава възможност за допълнителни функции, като електрическо стабилизиране на клатенето. Илюстрациите показват възможен вариант за монтаж: Електромотор, свързан чрез ремък към двигателя с вътрешно горене, действа не само като стартер, но и като генератор и ускорител. Втори електромотор на задния мост може дори да помага на модели с предно предаване да потеглят с четири задвижващи колела. Според разчети на Bosch през 2025 г. около 20 процента от всички нови автомобили ще бъдат оборудвани с 48-волтова система.
С подкрепата на Bosch
Текст: Дирк Гулде