Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

60 години Mini: Forever Young

06.06.2019 04:07

Най-великият малък автомобил на всички времена

С революционна конструкция и оригинален дизайн, Mini още от своята поява се настанява в сърцата на милиони хора. Моделът е боготворен както от хипитата, рок музикантите и филмовите звезди в „танцуващия Лондон” („Swinging London“) на 60-те години, така и от много рали пилоти.

Когато нахвърля първите скици на бъдещия си малък автомобил, често по салфетки или покривки, сър Алек Исигонис с пълно съзнание за мисията си създава един шедьовър на автомобилостроенето – революционен и съвършен като конструкция, стил и дизайн. Още с дебюта си през 1959 г. Mini добива култов статут, с който не се е разделил и днес, когато чества шейсетгодишния си юбилей. Малкият автомобил се вписва в духа на 60-те години и става неизменна негова черта. Всички притежават Mini – дори звезди като Битълсите, дори самата кралица. 

Автомобилчето, продавано за около 500 английски лири, има съвсем пълноценен четирицилиндров 848-кубиков двигател с водно охлаждане, разположен напречно отпред, под него е трансмисията, която се смазва от маслото на мотора. Радиаторът е изтеглен встрани, окачването е с гумени конуси (конструкция на Алекс Мултън) и амортисьори, а благодарение на специалните хомокинетични шарнири, доставяни от GKN Birfield, кормилната уредба позволява директно като на картинг управление, което дори в остри завои почти не се влияе от задвижващите сили. 

Неслучайно мъничкият автомобил с предно предаване печели рали „Монте Карло” в четири последователни години (1964−1967). Mini e произвеждан в различни модификации (Countryman, Traveller, Van, Pick Up и Moke) и под различни марки на концерна British Leyland – Austin, Morris, Wolseley. Най-известни са спортните варианти на Джон Купър, който от 1961 г. нататък е нещо като семеен тунер на модела. Оттогава името Mini завинаги е свързано с името Cooper – традиция, която продължава и днес. 

Mini с право се смята за родоначалник на съвременните компактни автомобили, които с течение на годините възприемат много негови конструктивни особености – доказателство за гениалността и смелостта на създателите му, дръзнали да сътворят модел, напълно различен от всичко, произвеждано тогава. Любовта на публиката извиква на живот все нови и нови издания на Mini, който достига общ тираж от 5 387 862 броя. Последният екземпляр слиза от конвейера на 4 октомври 2000 г. Няколко месеца по-късно заводът в Оксфорд започва производството на наследника, чието трето поколение успешно се продава в наши дни. Но това е вече съвсем друга история.

Mini през годините

Модел Период Особености

MK I 1959 − 1967 Външни панти на вратите, малък заден прозорец, малки стоп светлини, предна решетка с извити надолу очертания.

MK II 1967 − 1969 По-голям заден прозорец, по-големи стоп светлини, ъгловата решетка с лайстна на предния капак. 

MK III 1969 − 1976 Вътрешни панти на вратите, прозорците се отварят с манивелка вместо с плъзгане. 

MK IV 1976 − 08/1984 Предна помощна рама на гумени тампони (последна версия с 10-цолови гуми)

MK V 08/1984 − 1992 Уредите са пред водача (вместо в средата), 12-цолови гуми, дискови спирачки отпред (от старта на специалния модел Mini 25). 

MK VI 1992 − 10/1996 (SPi = TBi) едноточково впръскване на гориво, регулиран катализатор, версии Mini (53 к.с.), Mini-Cooper (63 к.с.)

MK VII 10/1996 − 4 октомври 2000 (MPi = XN) многоточково впръскване на горивото, дозатягане на коланите, защита от страничен удар във вратите, преден радиатор, всички версии са със 63 к. с.

 

Текст: Михаел Шрьодер, Владимир Абазов
Снимки: архив

 

Коментари
comments powered by Disqus