Pininfarina е по-специално известна със сътрудничеството си с Ferrari и Peugeot
Малко майстори на каросерията могат да се похвалят с такава приказна аура като тази на Pininfarina. Прочуто по-специално със сътрудничеството си с Ferrari и Peugeot, италианското студио е основано през май 1930 г. от Батиста Фарина. Той, след като работи 25 години в компанията на брат си Джовани, основава собствена компания в Торино - Carrozzerie Pinin Farina. Откъде идва тази любопитна дума „pinin“? От пиемонтски диалект, където означава „малък“. Батиста бързо получава в допълнение към името си, защото той е висок само 1,52 м... Далеч от обида, той вместо това го объръща в своя полза, за да се открои. И това не му пречи да постигне велики неща! Защото от самото начало той иска да облича само луксозни автомобили Lancia, Alfa Romeo, но също и състезателни машини, страст на Пинин Фарина, чийто друг брат ще стане световен шампион във Формула 1.
Точно след Втората световна война базираната в Торино компания проектира Cisitalia 202, считана за матрицата на всички съвременни каросерии, с интегрирани крила, линия „понтон“. След това всичко се ускорява: през 1952 г. Ferrari започва ексклузивно сътрудничество с Пинин Фарина, който проектира точно след Alfa Romeo Giulietta Spider, лансиран през 1954 г. Това е важен автомобил, тъй като с него пиемонтският производител достига индустриални измерения: всъщност се нуждае от хиляди екземпляри.
На следващата година излиза Peugeot 403, също проектиран от Пинин Фарина , който работи с производителя от Сошо до 2005 г. Тогава през 1956 г. концептът Lancia Florida става не само Flaminia, но и Austin Cambridge, Fiat 1800 и Peugeot 404, толкова много автомобили с много сходен стил: говорим за фотокопирната машина Pinin Farina. След като възстановява фирмата си в много модерния център на Груглиаско през 1958 г., Батиста с указ на президента на Италианската република през 1961 г. се преименува на Pininfarina и започва страхотно десетилетие под ръководството на Серджо, блестящ инженер, син на Батиста.
Компанията проектира множество емблематични модели, които понякога произвежда - Austin 1100, Ferrari 275, Fiat 124 Spider, Alfa Romeo Duetto, Peugeot 504, Ferrari Daytona и създава отдел за научноизследователска и развойна дейност. Създадени са концепти, включително 1100 и 1800 през 1968 г., които ще се превърнат в Citroën GS, CX, Rover SD1 и Lancia Gamma, всички са жалони на на 70-те години.
През 1973 г. Pininfarina придобива огромен аеродинамичен тунел, позволяващ да тества модели в разнообразен мащаб, италианското студио следователно е в състояние да проектира и произвежда автомобили, освен това предлага на пазара под своето име 124 Spider, като същевременно осигурява производството на много модели: Peugeot 205 Cabriolet, Lancia Thema SW, Cadillac Allanté
90-те продължават със същия модел, Pininfarina произвежда Fiat Coupé и по-специално 406 Coupé. През 2001 г. Андреа, синът на Серджо, става изпълнителен директор на Pininfarina. Той засилва автомобилната дейност: от веригите му ще паднат по-специално Ford Focus CC, Mitsubishi Colt CZC, както и Alfa Romeo Brera и Spider, като много автомобили, които ще се продават зле, излагайки на риск финансите на Carrozzeria. Още по-лошо, Андреа загива при катастрофа със скутер през 2008 г. и последва ужасно десетилетие. С кризата производителите отменят договорите си за подизпълнение, принуждавайки каросеристът да затвори своите заводи през 2011 г. Последният Ferrari с подписа на Pininfarina е пуснат през 2012 г. (F12), през която Серджо почива.
И накрая, през 2015 г. компанията е закупена от индийския Mahindra. Тогава остава само универсално дизайнерско студио (не съсредоточено върху автомобилите), но от 2018 г. нова организация, базирана в Германия - Automobili Pininfarina, се опитва да се върне към автомобилното производство с електрическия хиперавтомобил Battista.