Само 96 екстравагантни купувачи ще имат привилегията да притежават стероидното чудовище.
Audi RS Q8 е от вече две години на пазара, а за тунерите от Abt, то явно не е достатъчно мощно и спортно. Затова баварците се заемат самостоятелно да превърнат RS Q8 в истински конкурент на Lamborghini Urus. Моделът ще разполага с 800 конски сили, което е 30% повече спрямо италианския бик. Едва 96 бройки ще бъдат произведени, а ние имахме удоволствието да караме една от тях.
Бройките от лимитирания модел ще бъдат 96, което е алюзия към годината на основаване на Abt - 1896. Десет години след патентът за моторна кола на Карл Бенц, компанията от Алгой все още няма нищо общо с колите, а с придвижването: Йохан Абт основава своя конюшна по това време. И неговите потомци продължават да предлагат много конски сили в SUV купето на Audi: битурбо V8 агрегатът вече доставя 800 к.с. и до 1000 Нм към четирите колела. Техниката е позната от RS6 Signature Edition от 2021 г., която Abt представи за 125-годишнината на компанията. Специалното за сериите „Signature Edition“ е, че всяко копие носи капсула на времето: фрагмент от първия трофей на Йохан Абт е покрит под стъклено покривало в централната конзола. Така всеки клиент може да се чувства като част от фирмата с над 300 победи по състезателните трасета.
Плюс 200 к.с. и мноооого карбон
SUV с тегло около 2,4 тона може да не е оптимална рецепта за състезателната писта, но няма липса на спортно шофиране благодарение на обширната ревизия на двигателя: специално разработени междинни охладители и турбокомпресори, както и отделен контролен блок (AEC - Abt Engine Control) осигуряват 200 к.с. повече, спрямо не съвсем слабия стартов продукт от Инголщад. Електронното понижаване (Abt Level Control) има за цел да помогне за засилване на контакта с пътя. Относно акустиката, 800 к.с. и четири ауспуха с диаметър 10,5 сантиметра се грижат да не останете недоволни, а всяко ваше пристигане ще бъде предизвестявано.
Както при Johann Abt Signature Edition на RS6, RSQ8 също има обширен аеродинамичен комплект. Abt нарича новата повърхностна структура "Signature Carbon Bold". Например, той украсява цялата предна част на автомобила, включително решетките на въздухозаборниците, приставката на предната решетка, разширените калници, корпусите на огледалата, дръжките на вратите, задната престилка, дифузьора и задния спойлер. От друга страна, баварците оставят вентилацията на арките на предните колела и ръба на задния спойлер в "черен гланц". Кованите джанти на всички издания на Signature не се намират в редовната колекция на Abt. Джантите "Signature Edition 23 glossy black", както подсказва името, имат огромен размер 23 инча и гуми 295/35.
Карбоновите елементи не спират и в интериора
В интериора сте посрещнати от много алкантара, а диамантена кройка краси седалките, панелите на вратите и стелките на пода и багажника. Abt поставя "Signature Carbon Bold" от външната страна на волана и декоративната облицовка. Лого на Abt в облегалките за глава и надпис "RSQ8 Signature Edition", бродиран върху седалките, показват на пътниците в каква кола се качват.
Как се усеща на пътя RSQ8 с 800 к.с.?
Според Abt 5-метровият танк ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,2 секунди – с 0,6 секунди по-бързо от серийния RSQ8. Когато освободите 1000 нютонметра чрез лаунч контрол за първи път и чистата сила на четирилитровия агрегат с принудително пълнене ви притисне на седалката, моментално ще повярвате на тези твърдения. При много автомобили ускорението спира след 250 км/ч, но от Abt смятат, че устремът трябва да приключи чак при 315 км/ч.
Това, което е по-забележимо на извънградския път е, че мощните турбокомпресори се нуждаят от няколко десети от секундата, преди да успеят да поставят горивните камери под необходимото налягане. Двигателят винаги реагира на бързи и мощни движения на педала на газта с кратко замисляне. Грубата сила, която идва след това, се усеща още по-впечатляваща, но мощният двигател с вътрешно горене остава малко встрани от спонтанността на електрическите задвижвания, които наскоро привлякоха вниманието със своите моментални реакции, въпреки че автоматичните предавки превключват мълниеносно бързо. Акустично, това е голямо удоволствие, от Abt не прекаляват с шума, като дори в режим Sport, V8 двигателят звучи толкова дискретно, но добре композирано отпред, че хората навън също не трябва да се притесняват.
Теглото е само на хартия
По отношение на теглото, SUV купето се доближава доста до е-автомобилите: дори и без водач, то тежи поне 2,3 тона. Изненадващо малко от това се усеща дори по селски пътища с множество завои. Управлението на всички колела и стабилизацията при накланяне помагат да се управлява почти игриво автомобил с ширина от около 2,2 метра дори и при завои с по-тесни радиуси, без високо седящият водач да се накланя твърде много настрани. Комфортът на окачването дори в спортната позиция на Audi Drive Select е безупречен. Благодарение на достатъчното пространство, RSQ8 изпълнява чудесно и функцията на комфортен туристически автомобил.
По отношение на СО2 емисиите, обаче, моделът е истинска катастрофа. При сериозно каране, V8 двигателят изпразва толкова бързо резервоара, че в него се появява водовъртеж. Но за клиентите на Abt, разходите не би трябвало да са проблем, тъй като само преработката струва над 250 000 лева, с което цената на целия автомобил от нов се качва над 600 000 лв.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Няма какво да се оплакваме от Abt RSQ8 Signature Edition: той е много просторен, удобен и същевременно пъргав, лежи добре на пътя и се движи изключително бързо. Единствено реакцията на газта на мощния V8 битурбо агрегат не достига нивото на свръхмощните електрически автомобили. В графа бързо зареждане, обаче, баварският преработен SUV слага в малкия си джоб електрическите модели. А въглеродният отпечатък? Е, все пак ще има само 96 произведени бройки.