Alfa Romeo 147 JTD стана още по-динамичен и стабилен на пътя благодарение на системата Q2, главна роля в която изпълнява Torsen диференциалът на предния задвижващ мост. Първи впечатления от модела.
От сега нататък най-мощните модификации на компактните представители на гамата на Alfa Romeo ще носят към наименованията си допълнението Q2. Тъй като е очевидно, че аналогията с традиционно използваното при моделите на Alfa Romeo със задвижване на четирите колела означение Q4 е търсена умишлено, в случая явно става въпрос за нещо като „половин” двойно предаване. Принципно това е горе-долу така – при Q2 предното предаване е допълнено с диференциал тип Тorsen с автоматичен механичен блокаж. Идеята е по този начин да бъдат постигнати по-добро сцепление, поведение в завой и в крайна сметка активна безопасност. Системата Q2 ползва способността на Torsen механизма да произведе блокиращ ефект от 25 процента при натоварване и 30 процента при рязко ускорение, грижейки се постоянно за предаването на по-голямата част от въртящия момент към колелото с по-добро сцепление с настилката в съответния момент.
Колкото и невероятно да звучи, механизмът тежи едва около килограм! Само за сравнение ще посочим, че компонентите от системата Q4 на Alfa Romeo тежат около 70 килограма. Разбира се, от Q2 не могат да се очакват всички предимства на двойното предаване, но италианските конструктори обещават чувствително подобряване на динамиката в завой, както и почти пълно елиминиране на вибрациите в кормилната уредба. Екипът ни провери на практика основателността на тези амбиции и се увери, че в случая не става въпрос за празни маркетингови приказки.
На изпълнената със завои тестова отсечка на Alfa Romeo в близост до Балоко в Северна Италия 147 Q2 демонстрира качествено различни измерения по отношение на стабилността на пътя и водимостта. Поведението в завой на новата модификация на 147 няма абсолютно нищо общо с това на посестримите й от същия модел с конвенционално предно предаване - липсва безпомощно буксуване на предните колела в граничния режим, а тенденцията към недозавиване е стопена до незабележимост. Нестабилност при бързо шофиране по неравна настилка? Забравете! Ако границите на физиката все пак бъдат прекрачени, Q2 бива своевременно озаптен от тракшън контрола и приятно късната намеса на ESP.Особено впечатляваща е увереността, с която новата версия на 147 се ускорява при излизане от завой, следвайки безропотно и безотказно зададения курс на движение. Това дали завоят е с голям или с малък радиус, дали настилката е суха или мокра, гладка или грапава, поддържана или разбита, не оказва почти никакво влияние на поведението на автомобила. Водимостта печели неимоверно много и от почти пълната липса на вибрации в кормилната уредба. Засега системата Q2 ще се предлага при изпълнението на 147 с 1,9-литров турбодизел със 150 к. с., както и при създаденото на същата платформа купе GT.
Текст: amsСнимки: Alfa Romeo
ves
naistina 147 jtd ot 2003 siqa biva koito i kakvoto da si misli za men tova izpalnenie e strahotno sachetanie na dizain barzina i kofort skoro si go zakupih i sam izkliuchitelno dovolen ! dvigatelqa bezkompromisno e 150/k.c.