Първи километри зад волана на дългоочаквания нов модел на Alfa Romeo
Дългоочакваното събитие най-сетне е факт – първият от серията напълно нови модели на легендарната италианска марка Alfa Romeo вече е в продажба.
Всъщност, за да харесате този автомобил, дори не е необходимо да бъдете заклет почитател на италианския дизайн, италианските автомобили или каквото и да било друго проявление на италианския поглед към живота. Защото в епоха, когато средностатистическият автомобил все повече заприличва на най-обикновена вещ за консуматори, лишена от емоционален заряд, открояващ се характер или някаква форма на добавена стойност, хората, в чиито вени все още тече поне малко бензин, няма как да не оценят по достойнство кола, създадена от едни автомобилни ентусиасти за други автомобилни ентусиасти. Да, такива машини с душа все още има, макар и да се срещат все по-рядко. И затова само може да адмирираме факта, че Alfa Romeо най-после се завърнаха на автомобилната сцена, при това наистина, а не със спорадично представяне на някакъв пореден дериват на даден модел на Fiat.
Непреходен италиански стил
Ако човек пък освен автолюбител е също така и фен на италианските марки, и особено ако в добавка към това е и алфист, то първата среща с новата Giulia е повече от вероятно да се превърне в начало на една нова любов. Просто защото още самият дизайн на автомобила го откроява ярко сред всички негови конкуренти в средния клас. Предната част носи традиционната щитовидна решетка на марката и макар историята на Alfa Romeo да помни автомобили с определено по-изящни и непреходни черти на лицето, тази физиономия все пак си я бива. Силуетът на каросерията е източен, атлетичен и с фини линии, а агресивната задна част силно напомня на актуалните модели на Maserati. Достатъчно е да се вгледаме по-внимателно например в дизайна на 19-цоловите джанти, за да си припомним защо всъщност италианският дизайн се смята за може би най-добрия в света.
Отвътре картината изглежда не по-малко обещаваща – позицията на седене е приятно ниска, но въпреки това обзорът от мястото на водача е съвсем задоволителен (дори предният капак се вижда без усилия, което си е направо забележително явление в един съвременен автомобил от подобен калибър). Ергономията е чудесна, качеството и функционалността на инфо-развлекателната система – също. Изпробваният автомобил предлагаше стилна комбинация от матово кафяво орехово дърво и бежова естествена кожа, която подхожда прекрасно на класическото интериорно оформление. Изобщо колкото повече опознаваме Giulia, толкова повече започваме да й симпатизираме, защото създателите й са успели да я направят автентична и класическа, без да бъде ретро и модерна като техника, но без да парадира с това.
Автомобил за истинско шофиране
Още след първите километри с този автомобил мнението ни се затвърждава. И по-точно казано – направо се бетонира. Защото Giulia е напълно истински автомобил за шофиране – не за автономно движение и не просто за придвижване, а за каране. Включително и за наистина спортно каране. Кормилната уредба работи прецизно, директно и хомогенно, осигурявайки почти идеална връзка за контакта на предните гуми с асфалта. Ходовата част е конструирана и настроена по начин, който осигурява прекрасно поведение както на магистрала, така и по пътища със завои. Да, карането на Giulia е чисто и просто приятно занимание – даже и в тривиалния градски трафик. Тази Alfa е чевръста, повратлива, динамична и доставя удоволствие с изминаването на всеки метър – и никога не е скучна. А това е качество, с което в този клас към момента могат да се похвалят на 100% единствено BMW Серия 3 и Jaguar XE – поне така стоят нещата според автора на тези редове.
Комфортът на возене също е като цяло приятен, което всъщност е учудващо предвид наличието на огромни 19-цолови колела, обути с нископрофилни гуми. Преобладаващо добри думи можем да кажем и за шумоизолацията – с изключение на малко по-силните аеродинамични шумове при движение по магистрала.
Двулитровият бензинов двигател с 280 к.с. и максимален въртящ момент 400 нютонметра се откроява с доста горещ темперамент и приятен за ухото звук, който все пак няма как да си съперничи със симфонията, която помним от култовите шестцилиндрови мотори на компанията от не толкова далечното минало. Системата за задвижване на четирите колела работи дискретно и впечатляващо ефективно, позволявайки, стига да пожелаете, доста активно поведение на задната част на автомобила.
И за да не си помислите, че сме останали дотолкова запленени от положителните черти в характера на Giulia, че не сме забелязали нито един недостатък, ще споменем няколко. В долната част на вратите и таблото са използвани пластмаси с недотам високо качество и отчетливи остри ръбове, а неависимо от уютната атмосфера в пътническия салон просторът със сигурност не е рекорден за класа. Има какво още да се желае и от настройките на иначе великолепната сама по себе си осемстепенна трансмисия ZF, както и от разхода на гориво, който е, нека се изразим така, донякъде нескромен.
Споменатите минуси обаче по никакъв начин не могат да повлияят на симпатиите ни към Alfa Romeo Giulia. Защото тази машина има истински характер. При това този модел е само началото на завръщането на едно от големите имена в автомобилостроенето. А това е още една надежда, че победата на еднообразието и консуматорското мислене над класическите автомобилни ценности е силно преувеличена.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Новата Giulia е един не само емоционален и различен, но и забележително добре направен продукт. Италианският стил тук не е самоцел, а част от едно впечатляващо цяло. С огромното удоволствие, което доставя при шофиране, този автомобил е достойна алтернатива на утвърдените играчи в преиум сегмента на средния клас.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов