Среща с ограниченото в тираж от едва 500 бройки спортно изпълнение на Giulia
Край със спекулациите и слуховете: Alfa Romeo коронова Giulia със специална лимитирана серия GTAm с повече мощност, по-малко тегло и изобилие от карбонови елементи по каросерията, превръщайки я в пистов звяр.
Натискането на червения спусък върху волана разкъсва тишината. От двете централно разположени ауспухови тръби на изпускателната уредба Akrapovic се разнася гръмовен рев. В мрака на самолетния хангар се понасят очертанията на отработили газове. Чува се звука от освобождаването на паркинг спирачка. Alfa Romeo Giulia GTAm бавно излиза от хангара, отправяйки се към пистата на старото летище Пфердсфелд в Хунсбрюк.
540-те кончета на V6 мотора с ъгъл между цилиндровите редици от 90 градуса звучат почти толкова запленяващо, колкото прочутите Cavallinos на един V8 от Маранело – и нищо чудно, тъй като агрегатът на Alfa споделя общи гени с машините на Скудерията, просто разполага с два цилиндъра по-малко.
Може би е време за една нова италианска приказка? Може би, макар и кратка: GTAm идва от Gran Turismo Alleggerita modificata. Звучи многообещаващо, навява асоциации със златното минало и състезателни успехи. В свободен превод рецептата на този автомобил изглежда така: повече мощност, по-малко тегло. В цифри: 30 конски сили повече,100 килограма по-малко в сравнение с впечатляващата сама по себе си Giulia Quadrifoglio.
Ще попитате какви са съставките на тази италианска рецепта? За увеличаването на мощността при GTA е използван нов софтуер за управление на мотора, а турбокомпресорите на 2,9-литровия шестак се развъртат с 20 000 об./мин по-бързо. Към това следва да прибавим нови бутала и оптимизирана мазителна система на алуминиевата машина с ъгъл между цилиндровите редове от 90 градуса. В допълнение Giulia е получила олекотена с десет килограма титанова изпускателна система. Състезателните черупови седалки Sabelt определено не разглезват с комфорт, но пък спестяват цели 30 кг, а карбоновите елементи по каросерията намаляват теглото с още 10 кг.
Дръннн! Вратите се затварят с текстилни ръкохватки, усещането вътре е като в състезателен автомобил. Задните прозорци са от лек поликарбонат. В задната част на салона на GTAm липсва седалката на по-тежката посестрима GTA. На нейно място е монтиран тежащ осем килограма и боядисан в цвета на каросерията Montreal зелено ролбар с обособени места за шлемове и пожарогасител.
Инженерите на марката са поработили сериозно върху аеродинамичния пакет на автомобила. Неслучайно върху карбоновите прагове могат да се видят лепенки Sauber F1. Предната престилка с големи въздухозаборници и малки спойлери, калниците с покрити с мрежа отвори за отвеждане на аеродинамичния поток, масивният дифузор отзад, както и крилото на задния капак действително са разработени в аеродинамичния канал, който Заубер използва за Формула 1.
No Step, Racetrack use only
Резултатът е забележителен. Предният спойлер променя позицията си при скорост над 100 км/ч. На няколко езика е описано достатъчно ясно, че не бива да стъпвате върху него. Сходни указания има и за задния спойлер. Мдааа, все още има автомобили, при които ефектните на вид неща действително са предназначени само и единствено за състезателно каране и за нищо друго. Позицията на крилото отзад може да бъде променяна в четири варианта с помощта на специално болтове. В сравнение със стандартната версия Quadrifoglio, GTAm разполага с три пъти и половина повече Downforce. В най-агресивната си позиция крилото жертва десет километра в час от максималната скорост, която иначе възлиза на 300 км/ч. Има и неща, които не можем да видим: инженерите са монтирали на дъното на автомобила няколко елемента, които насочват аеродинамичния поток към диференциала и дифузора.
В кокпита всичко е редуцирано до най-необходимото. Но със стил: с карбонов декор, неизвестен, но несъмнено внушителен брой квадрадни метри алкантара, както и грижливо нанесени цветни шевове. Към това следва да прибавим – Внимание! – кръгъл волан, класически кръгли контролни уреди, както и въртящ и натискащ се регулатор за управление на инфо-развлекателната система. Не бива да забравяме и въртящото се колелце на централната конзола, отговарящо за настройките на системата DNA, от която водачът може да избира между четири режима (четвъртият от тях носи красноречивото наименование Race). Тук се крие един от малкото поводи за критика, защото ESP не е възможно да бъде изключена отделно и няма възможност да конфигурирате свой собствен асортимент от настройки на автомобила. Не че нещо, но кой иска до поръчва само и единствено à la carte в един наистина елитен ресторант? Както и да е.
Изборът от режими се простира от A, през N, до D. С всяко завъртане на колелцето настройките на двигателя, управлението и амортисьорите стават все по-спортни. Отначало всички упоменати системи работят съвсем цивилизовано. Всъщност спокойно можете да останете учудени колко културна е възможно да бъде тази Giulia. И така докато не стигнете до режим Race, който деактивира ESP и тракшън контрола.
Скъпа играчка за пистата
Тук нещата започнаха да стават наистина вълнуващи, защото на територията на старото летище освен възможности за проверка на различни динамични качества има и малко състезателно трасе. Трасе, на което е желателно доста да внимавате, защото зад хлъзгавите бордюри безмилостно проблясват мантинели. Това не е отсечка за начинаещи. Определено се радвам, че днес пилотът Кристиан Менцел кара пред мен, показвайки идеалните линии на движение. Старт в същинския смисъл липсва. Скоро след потеглянето идва къса права и изкачване със завой наляво, който преминава в почти безкраен десен. Отварям траекторията възможно най-много и атакувам десния завой възможно най-късно. Накичената с внушителен брой крила Giulia се усеща изключително стабилна, а предните й колела запазват сцепление. Нищо чудно – все пак следата и на двата моста е разширена с по 50 милиметра. Олекотените с 2,7 кг пружини, както и настроените по нов начин амортисьори максимално намаляват нежеланите движения на каросерията.
Пълна газ по следващата права. 540 к.с. и 600 Нм не се усещат брутални – те се разгръщат с увеличаването на оборотите по удивително хомогенен маниер. 3,8 секунди е времето, за което Alfa се катапултира до сто километра в час. GTAm с ентусиазъм се устремява към 7000 оборота в минута. Предавките на осемстепенната автоматична трансмисия се сменят със светкавична бързина. Следва 90-градусов шикан, който грубо прекъсва оргията на безмилостно ускорение. Серийните керамични спирачки са изключително мощни, но дозирането им с помощта на Brake-by-Wire педала изобщо не може да се определи като „so easy”. При рязко спиране трябва много да се внимава да не се прекали. Не на последно място защото огромните спирачки се справят като на шега с теглото от едва 1580 килограма на GTAm.
В следващите два остри десни завоя GTAm отново остава невероятно стабилна. Никакво недозавиване, съвършена обратна връзка от волана и невероятно спонтанни реакции на всички системи. Дрифтиране? Това не е коронната дисциплина на този автомобил. Полусликовете и забележителната аеродинамика буквално залепват задницата за пътя – и за идеалната линия. За да накарате GTAm да занася със задната си част, е необходимо да приложите груба сила. Което сигурно е страхотно ако прекарвате живота си в Instagram, но иначе няма много смисъл. Лоша новина? Точно обратното! Веднъж загрели, гумите Michelin Pilot Sport Cup 2 осигуряват фантастично сцепление и направо умопомрачително високи стойности на странично ускорение. Друг важен момент е, че този вид гуми се износва доста по-бавно от Pirelli P Zero на серийната Giulia, които само след няколко обиколки с пълна газ започват да приличат на ветерани. Е, след малко повече обиколки и полусликовете вече не бяха съвсем като нови, ако трябва да бъдем откровени.
Време е спортният седан малко да охлади страстите и стъпвайки на своите филигранни двайсетцолови джанти с централно закрепване се отправя полека обратно към стария портал на хангара. Това беше първата ни и по всяка вероятност – последна среща. Защото от GTA и GTAm ще бъде произведен лимитиран тираж от общо 500 екземпляра. Номерът 320 на арматурното табло показва доста ясно, че до момента серията не страда от липса на клиентски интерес. Въпреки, или пък може би именно заради цената от 178 000 евро – с над 100 000 евро повече от серийната версия Quadrifoglio.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Giulia GTAm не е от автомобилите, създадени за героични дрифтове. Не, това е машина с максимално фина управляемост, която винаги държи мощта си под контрол. Ако смятате, че това не звучи достатъчно авантюристично, тогава просто погледнете цената...
Текст: Клеменс Хиршфелд
Снимки: Дино Айзеле