Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio обещава да впечатли не само заклетите алфисти.
От 0 до 100 км/ч за 3,8 секунди, 283 км/ч максимална скорост, интелигентна система за задвижване на четирите колела, Torque Vectoring на задния мост, електронно управлявано адаптивно окачване – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio обещава да впечатли не само заклетите алфисти.
Италианците бяха избрали за представянето на този свой модел едно извънредно интересно и необичайно място. Далеч от суетата на град Дубай, навътре в планините сред пустинята на ОАЕ ни очакваше един затворен за движение проход със страхотни серпантини, дълги дъгообразни криви и невероятни поредици от завои, които при избор на идеална линия на движение може да преодолеете карайки почти направо. Звучи обещаващо, особено когато седите зад волана на автомобил от калибъра на Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Мощността на 2,9-литровия Biturbo V6 също както и в седана Giulia достига внушителните 510 к.с. В сравнение със своята посестрима, Stelvio е по-дълъг с около шест сантиметра, по-широк с 9,5 см и, най-същественото, по-висок с цели 25,5 сантиметра. Което само по себе си звучи като сериозен проблем от гледна точка на динамичното пътно поведение. Или поне така си мислехме, докато най-мощният SUV на Alfa не попадна в ръцете ни...
Stelvio сменя посоката изключително спонтанно, без да става нервен, преодолявайки завоите с удивително високо темпо с осезаем натиск от страна на задната част. Кормилната уредба с предавателно число 12 : 1 информира по направо великолепен начин водача за сцеплението и позицията на колелата задния мост във всеки един момент. Гумите Pirelli започват да свистят в острите завои при скорост над 70 км/ч, но това съвсем не е краят на динамичния потенциал на автомобила. Диференциалът на задния мост автоматично ускорява външното за завоя колело – Torque Vectoring, казано на научно-популярен език. Така радиусът на завиване автоматично се смалява, а големият SUV с настървение се устремява към следващия завой. Италианският модел не среща проблеми със сцеплението дори по силно опесъчена настилка. Още преди задните колела да почнат да губят сцепление, до 50 процента от тягата автоматично се предават към предния мост. Иначе през по-голямата част от времето Stelvio Quadrifoglio не се свени да демонстрира характер, сравним с този на автомобил със задно задвижване.
Контролираното презавиване е възможно единствено в режим Race, тъй като във всички останали ситуации електронната система за стабилност се намесва с неумолима твърдост. За щастие в споменатия спортен режим тя оставя малко повече свободно поле за действие от страна на пилота. Ако пък искате да пестите гориво, има и режим Advanced Efficiency, в който Stelvio става доста по-икономичен благодарение на функцията за временно изключване на три от шестте цилиндъра и режима за движение по инерция. Според официалните данни на Alfa средната консумация е девет литра на
100 километра – доста оптимистична стойност, особено при по-спортно каране. По време на нашите изпитания консумацията нерядко достигаше до двайсет на сто.
Biturbo V6 с мощна тяга
Отново сме в режим Race, който значително изостря реакциите на двигателя при подаване на газ – макар и недостатъчно, за да компенсира осезаемата турбодупка. Истинският прилив на мощ идва около 2500 об./мин (когато се достига максималния въртящ момент от 600 Нм), като над тази стойност Stelvio разгръща мощността си равномерно, осигурявайки забележителна тяга. Машината с битурбопълнене се развърта до над 7000 об./мин преди осемстепенният автоматик да превключи на по-висока степен. Може да правите и това ръчно, с помощта на планката от дясната страна на волана. Инженерите на Alfa са настроили отгоравящия за тази процедура софтуер по различен спрямо Giulia QV начин, като обещават повече хармония между двигателя и скоростната кутия. При всяка смяна на предавките Stelvio издава гръмовни звуци от ауспуховата система, последвани от нов мощен рев – завладяващи и истински механични звуци, без някакво електронно моделиране.
И така Quadrifoglio продължава да се носи по завоите със завидно темпо. Същевременно тежащият 1830 килограма SUV се справя доста добре и с абсорбирането на неравностите по пътя, осигурявайки стегната, но не неприятно твърда возия. Този автомобил с положителност ще успее да впечатли не само коравите алфисти.
Текст: Андреас Хаупт
Снимки: Томас Щарк