Тест на първия SUV в историята на култовата италианска марка
Alfa Romeo Stelvio носи името на един от най-известните проходи в италианските Алпи и е натоварен с мисията да допринесе завръщането на легендарната марка към висините, които обитаваше в продължение на много десетилетия. Дали ще успее?
Докато работят по създаването на своя първи SUV, Alfa определено не са страдали от липса на достатъчно конкуренти, в чиито предимства и недостатъци да се вгледат: към момента европейският асортимент от подобни модели включва над 90 предложения, сред които ексцентрични дребосъци като Nissan Juke, борци тежка категория като Bentley Bentayga, икономични градски модели като Toyota C-HR Hybrid и откровени екзотики като Range Rover Evoque Cabrio. Не е чудно, че мнозина очакваха с нетърпение култовата марка, която навремето се е превръщала в създател на не една и две автомобилни категории, да се включи в този оспорван сегмент.
Първото впечатление от новия автомобил си го бива: изглежда, че италианците са изпълнили задачата си с размах и старание, но оставайки здраво стъпили на земята. Което е добре, защото който се намесва късно в дадена категория, не е препоръчително да шокира публиката с прекомерни провокации. Истината е, че Stelvio изглежда така, сякаш Alfa Romeo правят подобни практични автомобили поне от десетилетие насам – и това е наистина впечатляващо. Например елегантната задница приютява просторен багажник с номинален обем 525 литра и сериен електрически задвижван капак. Благодарение на разделената на три части задна облегалка товарният обем може да се трансформира гъвкаво в зависимост от моментните нужди. Средното място на втория ред може да се сгъва самостоятелно, отваряйки удобна пролука за товарене, без това да пречи на комфорта на пасажерите на останалите две седалки отзад. Ако сгънете всички облегалки, ще постигнете вместимост от 1600 литра.
Кокпитът е заимстван от Giulia
Подобно на голямата част от технологиите по задвижването, интериорът е заимстван почти изцяло от Giulia, със съответните предимства и някои дребни недостатъци. Вътрешността на автомобила впечатлява със солидна изработка, елегантни детайли като например декоративните вложки от истинска дървесина, както и с класически, изключително прегледни контролни прибори. Разположеният на волана бутон за стартиране на двигателя е симпатична отправка към моторните спортове. Ергономията също е радващо интуитивна, предлазполагаща към приятни моменти зад волана. Единствено инфо-развлекателната система с навигация от TomTom не е напълно на висотата на времето – в тази област доста от конкурентите на Stelvio се представят значително по-добре.
Дали последното ще бъде възприемано като сериозен или като напълно незначителен минус, зависи изцяло от вкуса и разбирането на човек. Защото не може да се отрече, че Alfa Romeo са успели да създадат един прекрасен за шофиране модел – и ако цените тези класически автомобилни ценности, вероятно няма да поставите мултимедийните възможности на първо място сред критериите за покупка. И обратно – ако търсите своеобразно четириколесно продължение на смартфона си, надали ще се насочите непременно към автомобил, който доставя удоволствие от шофирането в неговата традиционна форма.
Прецизно настроеното окачване и директната кормилна уредба създават отлични предпоставки за динамично каране. Единствено по магистрала прави впечатление, че при високо темпо воланът е с една идея твърде „остър“ – във всички останали случаи управляемостта е безупречна. При благоприятно сцепление на настилката Stelvio се задвижва изцяло с помощта на задния мост, като при нужда ламелният съединител предава част от тягата към предните колела. Граничният режим се достига забележително късно, но дори и тогава Alfa остава лесна и безпроблемна за овладяване. При твърде своеволно поведение от страна на водача ESP се намесва своевременно, но оставя достатъчно свободно поле за безобидни „заигравки“ със задната част.
Под алуминиевия преден капак на тестовия екземпляр беше монтиран двулитров бензинов турбомотор с 280 к.с., който разполага с изобилен въртящ момент още от ниските обороти и се справя учудващо добре с тежащия 1756 килограма автомобил, отчитайки респектиращите 5,8 секунди за класическия спринт от място до 100 км/ч. Средният разход на гориво в теста от 10,5 литра на 100 километра също е дори умерен предвид размерите, масата и динамиката на Stelvio.
Блестящо представяне на автоматичната трансмисия ZF
За разлика от своите преки пазарни опоненти Audi Q5 и Porsche Macan и техните трансмисии с два съединителя, италианецът използва класически осемстепенен автоматик с хидравличен преобразувател на въртящия момент. От Alfa са заложили на прочулия се с великолепните си характеристики агрегат на ZF, който при това хармонира страхотно с двулитровата машина, осигурявайки оптимална реакция във всяка ситуация. Звукът на двигателя може би няма да ви накара да настръхнете от удоволствие, както се случваше при неговите шестцилиндрови атмосферни предшественици, но не е и излишно моделиран с цел самоцелно перчене и имитиране на по-голям работен обем. Което всъщност се отразява добре на и без друго приятния комфорт, осигуряван от ефективната шумоизолация и удобните седалки. И понеже една Alfa обикновено не минава без някои своенравни моменти, ще споменем нещо подобно и при Stelvio. Планките за ръчна смяна на предавките, които сами по себе си изглеждат чудесно и са изработени от солиден метал, са неподвижно монтирани на кормилната колона, а разположението им е такова, че неволно ги докосвате всеки път, когато посегнете към лостчетата за мигачите или чистачките.
Радващо е да се отбележи, че въпреки очевидния си афинитет към динамиката и спортното управление, Stelvio предлага на пътниците си абсолютно задоволителен комфорт на окачването – единствено обутите с нископрофилни гуми 20-цолови колела на моменти се превръщат в известен недостатък при резки неравности. Но и това не променя факта, че лишеният от адаптивни амортисьори First Edition съчетава по успешен начин фантастична водимост с приятна возия. И изобщо – първият SUV на Alfa Romeo прави извънредно убедителен дебют. Stelvio положително не дефинира наново понятието SUV, но без съмнение е един от най-динамичните създавани досега представители на тази категория.
ОЦЕНКА
Stelvio е не само динамичен автомобил с изключително добра управляемост – наред с това той е също така практичен, функционален и просторен. Моделът определено има с какво да спечели съвсем не само на заклетите фенове на Alfa Romeo.
Каросерия
+ Много място и на двата реда седалки
Голям багажник
Разделена на три задна облегалка
Множество места за предмети в интериора
Високо качество на използваните материали
Удобно качване и слизане
– Ограничена видимост назад
Навигационната система би могла да бъде доста по-добра
Комфорт
+ Удобни седалки
Задоволителен комфорт на окачването
– С нископрофилни гуми на моменти твърда возия
Двигател/силово предаване
+ Двигателят набира обороти с лекота и има мощна тяга
Отлична работа на автоматичната трансмисия
– Неудачно разположение на планките за ръчна смяна на предавките
Поведение на пътя
+ Впечатляваща управляемост
Неутрално пътно поведение
Много добра овладяемост в граничен режим
– В дадени ситуации настройката на управлението е излишно остра
Безопасност
+ Множество асистиращи системи
Сигурна настройка на системата ESP
Добри спирачки
– Базовата версия е с обикновени халогенни фарове
Екологичност
+ Умерен предвид динамичните показатели разход на гориво
– Високо ниво на шума при работа на място
Разходи
+ Четири години гаранция
Богато серийно оборудване
– Висока цена
Текст: Божан Бошнаков, Дирк Гулде
Снимки: Дино Айзеле